سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر نیکوترین این امّت از کیفر خدا ایمن مباش که خداى سبحان فرموده است : « از کیفر خدا ایمن نیستند ، مگر زیانکاران » و بر بدترین این امت از رحمت خدا نومید مگرد . که خداى سبحان فرموده است : « همانا از رحمت خدا نومید نباشند جز کافران » . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :158
بازدید دیروز :275
کل بازدید :3057792
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/10
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

سید حسن فاطمی موحدقرن سیزدهم
وحید بهبهانی، الاجتهاد و التقلید
مشهور تاریخ فوت او را 1206 می گویند، اما 1205 درست است.(22) (ج10، ص184).

علی بن محمّدبن نور الدین بن نعمت اللّه  جزائری شوشتری، رساله فی الأسطرلاب 
فوت او در تکمله به نقل از تحفه 1217 ثبت شده، در حالی که تحفه در 1216 تألیف شده است. نویسنده تحفه می گوید: وی قبل دو سال از دنیا رفت. ازاین رو در کرام البرره وفات او را حدود 1210 نوشتم. (ج 11، ص 71).

محمّد مهدی بن ابی القاسم موسوی شهرستانی اصفهانی، مصابیح
وی در 1216 درگذشت، اما تاریخ فوت او در کشف الحجب اشتباه است.(23) (ج 21، ص 81).

سید محمّد رضابن اسماعیل موسوی شیرازی، درر اللئالی
نویسنده در مدائن العلوم تولد خود را 1223 نوشته است. بنابراین ضبط کشف الظنون، ج 1، ص 486؛ یعنی 1204 به عنوان تاریخ فوت او از اشتباه نسخه است [زیرا کسی نمی تواند 19 سال پیش از تولد بمیرد ! ] وی در سال 1300 از دنیا رفت. (ج 8 ، ص 133).

محمّد حسین بن محمّد رحیم (عبد الرحیم) تهرانی اصفهانی، الفصول الغرویه فی الأُصول الفقهیه
در نجوم السماء فوت او 1250 ثبت شده، شرح حال او در جنه النعیم، ص 526 مذکور است، اما فوت او را 1261 نوشته که جزماً غلط است؛ زیرا میرزای شیرازی پس از فوت سید کاظم رشتی در 1259 وارد عراق شد و سید کاظم پس از صاحب فصول درگذشت. (ج 16، ص 241 ـ 242).

محمّدبن میرزا معصوم رضوی مشهدی، معروف به سید محمّد قصیر، اللوامع الرضویه
نجوم السماء 1253 نوشته، اما 1255 درست است؛ چنان که در فردوس التواریخ و مطلع الشمس می خوانیم. (ج 14، ص 50 و ج 18، ص 367).

مشتاق دهلوی، دیوان
بنا به نقل صبح گلشن، ص 411 وی ساکن فیض آباد و شاگرد شیخ علی حزین بود و در شصت سالگی در 1260 درگذشت. این تاریخ اشتباه است؛ زیرا حزین در 1181 فوت کرد [و مشتاق در سال 1200 متولد شده، چگونه می تواند شاگرد حزین باشد؟ شاید اشکال در شاگردی حزین باشد]. (ج 9، ص 1044).

محمودبن وصال شیرازی، متخلص به حکیم، دیوان
وی شاعر و خطاط بوده است. در 1234 تولد یافت و در 1274 فوت کرد و ماده تاریخ فوت او چنین است: «عاقبت محمود شد کار حکیم». شرح حال او در گلشن وصال، ص 275 ـ 293 و نیز در مجمع الفصحاء، ج 2، ص 102 به عنوان «حکیم شیرازی» آمده، اما فوت او را 1268 نوشته که اشتباه است. شرح حال او در مآثر، ص 205 نیز آمده است. (ج 9، ص 263).

قرن چهاردهم
احمدبن علی ابرقویی یزدی، الرساله البرزخیه
وی در سال 1334 از دنیا رفت لیکن در نقبا، ص 110 به اشتباه 1344 آمده است. (ج 11، ص 129).

سید کاظم طباطبائی تبریزی، ملقب به اعتضاد الملک، شجره نامه طباطبائیین
در دانشمندان آذربایجان در اثر اشتباه چاپی فوت او 1341 نوشته شده، اما درست آن 1338 است. (ج 13، ص 40).

محمّد باقربن اسماعیل رضوی مشهدی، رساله فی نسب الساده الرضویه
شرح حال او را در نقباء البشر، ص 197 آوردیم؛ اما تاریخ فوت او در آن جا اشتباه است،(24) بلکه درست 1342 می باشد. (ج 24، ص 139).

محمّد امین بن یحیی امام جمعه 
در نقباء البشر، ص 182 شرح حال او را آورده و به اشتباه سال فوت او را 1366 نوشتیم، در حالی که 1367 از دنیا رفته است. (ج 15، ص 202).

پاورقی:
22 . شیخ آغا بزرگ سال فوت وحید بهبهانی را فراوان سال 1206 ضبط کرده است؛ از جمله: ج 1، ص 70 و 86 و 147؛ ج 2، ص 24 و 113؛ ج 6 ، ص 51 و 65 و 76؛ ج 7، ص 48 و … .
    در ج 11، ص 130 و نیز ج 22، ص 256 میان 1206 و 1205 تردید شده است.
    در خور توجه است که سید حسن زنوزی ـ شاگرد وحید بهبهانی ـ در ریاض الجنه و نیز نوه وحید بهبهانی، آقا احمد در مرآت الأحوال از قول پدرش آقا محمّد علی ـ فرزند وحید بهبهانی ـ سال 1205 را ضبط کرده اند. (ر.ک: وحید بهبهانی، ص 254).
23 . در کشف الحجب، ص 10 و 523 فوت نویسنده، هزار و دویست و چهل و اندی نوشته شده است. در الذریعه، ج 1، ص 253 و ج 10، ص 20 و ج 11، ص 27 سال فوت 1215 می باشد.
24 . ظاهراً قبلاً در نقباء البشر، ج 1، ص 197 ـ 198 تاریخ 1343 ثبت بوده که در چاپ افست به صورت 1342 اصلاح شده است.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل