سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسی دانش که به گمراهیت می انجامد . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :460
بازدید دیروز :392
کل بازدید :3063077
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/6
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

امام علی(ع) از زبان عطار نیشابوری(1)فرید الدین عطّار نیشابوری (درگذشت 618 ق) در ابیات زیر، امام علی(ع) را «پیشوای راستین»، «قطب دین»، «امام رهنمای»، «مرتضای مجتبی»، «خواجه معصوم» و… معرفی می کند و با تضمین کلمه ای از سخن امام علی(ع) که فرمود: «سلونی قبل أن تفقدونی»، آن حضرت را «صاحب اسرار سلونی» می خواند و با التفات به سخنی از مولا علی(ع) که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا» و«ما شَککتُ فی الحق مُذ اُریته»، می گوید: 
چون علی از غیب های حق، یکی است
عقل را در بینش او کی شکی است؟
و با استشهاد به دو حدیث مستند نبوی که فرمود: «علی أقضاکم» و «لا تلوموا علیّا إنّه مَمسوسٌ فی ذات اللّه »، می گوید:
هم ز «أقضاکم»، علی، جانْ آگه است
هم علی «ممسوس فی ذات اللّه » است

ابیات عطار نیشابوری در ستایش از حضرت امیرالمؤمنین(ع) را از نظر می گذرانیم:

خواجه حق، پیشوای راستین
کانِ علم و بحر حلم و قطب دین

ساقی کوثر، امام رهنما
ابن عمّ مصطفی، شیر خدا

مرتضای مجتبی، جفت بتول
خواجه معصوم و داماد رسول

در بیان رهنمونی آمده
صاحب سرّ «سَلونی» آمده

مقتدای دین به استحقاق، اوست
مفتی مطلق، علی الإطلاق، اوست

چون علی از عین های حق، یکی است
عقل را در بینش او کی شکی است؟

هم ز «أقضاکم» علی جان آگه است
هم علی مَمسوس فی ذات اللّه است

از دمِ عیسی چو مرده زنده خاست
او به دم، دست بُریده کرد راست

گشت اندر کعبه آن صاحب قبول
بت شکن بر پشتی دوش رسول

در ضمیرش بود مکنونات غیب
زان برآوردی ید بیضا ز جَیب

گر ید بیضا نبودش آشکار
کی گرفتی ذوالفقار آن جا قرار؟

گاه در جوش آمدی از کار خویش
گه فرو گفتی به چاه، اسرار خویش

در همه آفاق، همدم می نیافت
در درون می گشت و مَحرم می نیافت.

منبع: 
منطق الطیر (تصحیح: محمّد روشن، تهران: انتشارات نگاه، 1374ش، اوّل): ص 53.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل