سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دانشمند است که چون می آموزد، سرزنش مکند و چون به وی آموخته می شود سرمپیچد . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :201
کل بازدید :3062238
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/5
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

چرا خرفه سبزی حضرت فاطمه(س) بود؟ / گیاهی مقاوم و جایگزین انواع سبزیبه قلم مدیر سایت
امام صادق(ع) خرفه را «بقله فاطمه؛ سبزی فاطمه(س)» خوانده است. (کافی، ج 6، ص 367) لذا عرب ها به آن، «خُضر الزهراء» می گویند. حدیث های دیگر نیز در مورد اهمیت خرفه داریم. این سبزی باید ویژگی هایی خاص داشته باشد که مورد توجه حضرت زهرا(س) قرار گرفته و از آن بیشتر استفاده می کرده است.

ویژگی های خرفه که با تجربه ام بدست آوردم
گذشته از خواص مهم خرفه، چند ویژگی دیگر نیز به تجربه به دست آورده ام که کمتر مورد توجه قرار گرفته است:
ـ رویش دست کم در سه فصل بهار و تابستان و پاییز. این گیاه را حتی در اوایل زمستان سرد قم نیز دیده ام.
ـ بی آفت یا کم آفت بودن، بی نیاز از سم پاشی، احتیاج به آب کم، بی نیازی یا نیاز کم به کود و به عبارت دیگر بدون احتیاج به رسیدگی های معمول.
ـ حفظ بلند مدت شادابی و زیبایی.
ـ قابل استفاده به صورت سبزی های خورشتی، خوردن، آشی و کوکویی. بنابراین با آن می توان خورشت سبزی، کوکو، آش، برونی، ترشی و… تهیه کرد. حتی ساقه ی آن نیز قابل استفاده است.
ـ پس از شستشو، قابل نگهداری در یخچال به مدت چند هفته.

خواص خرفه
سایت تبیان خاصیت های زیر برای خرفه ذکر کرده است:
مؤثر در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری، تب بر، ضد عفونی کننده، ضد اسکوربوت (بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C)، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم، شیره خرفه یا له شده برگ ها و ساقه آن به صورت موضعی برای رفع درد، تورم و التیام زخم های سوختگی، کاهش تورم و آبسه ها و گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی، قطع کننده و بند آورنده خون ریزی، عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری های کبدی، جوشانده این گیاه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می شود، مصرف خوراکی به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده ها، قطع اسهال و تب، مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درمان درد کلیه، ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی، ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی، در دامپزشکی برای درمان بیماری های تب دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صورت پودر و جوشانده، در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی و پایین آورنده ی قند خون، خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری، برگ و ساقه ی خرفه مسکن صفرا و تسکین دهنده ی حرارت خون و کبد و معده، تسکین دهنده ی حدت تب های گرم و صفراوی، تسکین دهنده ی عطش، کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت، قطع کننده ی چرک جاری از سینه، مؤثر در خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول، جویدن برگ آن به مقدار کم رافع کندی دندان، عصاره آن برای التهاب های گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب، ضماد برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای تسکین سردردهای گرم و ورم های گرم، ضماد برگ و ساقه آن به تنهایی برای تسکین حرارت اعضا و سوختگی آتش و…
فراوانی و لوس نبودن و قناعت این گیاه ارزشمند، سبب کم توجهی به آن شده به چشم علف هرز بنگرند.



  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل