سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برتری دانشمند بر غیر او، مانند برتری پیامبر بر امتش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :95
بازدید دیروز :176
کل بازدید :3061441
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/31
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

مهران مهربان / یادداشتی به یاد شادروان موبد مهران غیبی به قلم مدیر سایت

  • آشنایی ام با موبد گرامی شادروان مهران غیبی (درگذشت: 30 خرداد 1395) به پیش از راه اندازی این سایت باز می گردد یعنی زمانی که تنها وبلاگ «گفت و گو با زرتشتیان» را داشتم. وی گاه در روز حدود بیست کامنت در آن وبلاگ می گذاشت.
  • حضور موبد غیبی خرسندم ساخت؛ زیرا موبدی را جستجو می کردم تا با او سر بحث را باز کنم اما موفق نمی شدم. برای اینکه ایشان صحنه ی بحث را ترک نکند، خیلی احترام وی را نگه می داشتم و به همفکرانم نیز پیام دادم که چیزی مایه ی رنجش وی را نگویند.
  • هرچه با جناب غیبی بیشتر بحث کردم، بیشتر متوجه شدم که موقعیت علمی خوبی دارد. حتی یکی از دوستان زرتشتی پژوه به من گفت که جناب غیبی از همه ی موبدها باسوادتر است. در کامنت ها خود را «موبدیار» معرفی می کرد و اجازه ی ورود به جرگه ی موبدان نداشت؛ چون پدرش موبد نبود. در نوشته ای با تجلیل از او، حضورش را گرامی داشتم و در جایگاه موبدی قرار نگرفتن ایشان را مورد انتقاد قرار دادم. در مقاله ای دیگر نیز از موبدها به خاطر این ضربه ای که به دین زرتشتی می زنند، ایراد گرفتم. از آن به بعد وی را ملقب به «موبد» کردم.
  • در اولین تماس تلفنی در مورد دلیل حضورش در وبلاگ، گفت: مدرس دین زرتشتی هستم و شاگردانم به من گفته اند که فلان تارنما (گفت و گو با زرتشتیان) انتقادهایی به دین زرتشتی مطرح می کند که ما توان پاسخگویی نداریم و شما با حضور در آنجا جواب بده.
  • بارها با هم از طریق ایمیل، تلفن و اسمس ارتباط محترمانه داشتیم. وی مقاله های متعددش را برایم ارسال کرد. با اینکه در فضای مجازی بیشترین انتقادها را به دین او وارد می ساختم، کینه ای از من به دل نداشت و رفتارهایی صمیمی داشت. این رفتارش برایم جذاب بود. در ماه های پایانی حیاتش از درد سرطان به شدت رنج می برد و در سخن گفتن او اثر گذاشته بود، اما هیچگاه از تماس تلفنی ابراز رنجش نکرد و با اینکه تلاش می کردم کوتاه سخن بگویم، ایشان حرف را ادامه می داد. کاش یکی از مکالمات را ضبط کرده بودم.
  • موبد غیبی چند بار از من دعوت کرد به کرمان بروم. گفت: با ماشینم شما را به مراکز مختلف زرتشتی می برم تا با آن مکان ها آشنا شوی.
  • آخرین دعوتش یکی دو ماه قبل از نوروز 1395 بود. دعوت را پذیرفتم و همراه همسرم در تعطیلات نوروز از قم راهی شدیم. دو سه روز در میبد و یزد به اماکن زرتشتی از قبیل آتشکده ها، زیارتگاه ها، دخمه ها و… سر زدیم. پس از دیدارمان از یزد، از سفر به کرمان منصرف شدیم؛ چون ملاحظه ی حال جناب غیبی را کردیم و دیگر این که صرف دیدن ساختمان های زرتشتی برایم جذابیت نداشت و می خواستم با همراهی ایشان، در مراکز آموزشی زرتشتی ها و محافل آنها شرکت کنم اما تعطیلی نوروز، چنین امکانی را فراهم نساخت.
  • آخرین تماسم با موبد عزیز در راه یزد بود. در جاده بودم که خانمی از شمال ایران با من تماس گرفت و جهت آشنایی با دین زرتشتی، شماره تلفن موبدی را خواست. در تماس تلفنی با موبد غیبی، از او اجازه گرفتم تا شماره تماسش را به آن خانم بدهم و بعضی صحبت های دیگر.
  • وصیت ایشان به اهداء پیکرش پس از درگذشت، به دانشگاه پزشکی کرمان جهت تشریح، کاری زیبا و درخور ستایش است.

                                                                                                           روحش شاد

موبد مهران غیبی

موبد مهران غیبی

نمونه عکس هایی که موبد غیبی برایم ارسال کرده بود

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل