سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاد، کلید اُنس گرفتن است . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :265
بازدید دیروز :275
کل بازدید :3057899
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/10
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

چاره اندیشی زرتشتیان برای کمبود یا نداشتن کتاب معتبر به قلم مدیر سایت
آداب و رسومی را می توان «دینی» خواند که پیامبرِ آن دین آورده باشد. هر عملی که قرآن و حدیث تأیید کرده باشد، می توان به دین اسلام نسبت داد و کارهای دیگر هرچه هم خوب باشند، اسلامی نیستند. مثلاً برگزاری مراسم در هفتمین روز یا یکمین سالگرد در گذشت اموات یا گذاشتن سفره ی مخصوص عقد ازدواج، ربطی به اسلام ندارد و لذا علما در رساله های عملیه ی خود از آنها سخن نمی گویند و روحانیون عهده دار دفاع از این امور نیستند.
در مورد دین زرتشتی نیز هر عملی را که زرتشت دستور داده یا اینکه گفته ی کسی را تأیید کرده باشد، آن عمل به دین زرتشت ارتباط دارد. امروزه زرتشتی ها تنها کتاب 23 صفحه ای گات ها را از زرتشت می دانند و مطلب چندانی در مورد اعمال دینی در آن یافت نمی شود.
زرتشتی ها این کمبود را با راه هایی جبران کرده اند؛ از جمله:

یک) پناه بردن به بدعت
وارد کردن هرچه جزء دین نیست در دین، بدعت است. این کار یعنی زدن تیشه به ریشه ی دین.  لذا هم اسلام آن را حرام شمرده است و هم زرتشتی ها در گذشته برای بدعت گذار حکم اعدام داشتند. (ر. ک: وندیداد، 4 جلدی، ترجمه هاشم رضی، ج 1، ص 474، قسمت شرح)
زرتشتیان آداب و رسومی مانند پاره ای مراسم اموات، مراسم ازدواج، برخی جشن ها و… دارند که هیچ ردی در گات ها و حتی اوستای تحریف شده، ندارند اما انجمن موبدان تهران ـ به عنوان بالاترین مقام زرتشتی در ایران ـ آنها را جزئی از «مراسم دینی» می شمرد. به عنوان نمونه کتاب «یَزِشْن»، تألیف موبدیار مهربان آفرین، آداب و رسوم میان زرتشتی ها را توضیح داده که عمده ی آنها در اوستا نیست. مثلا هنگام اجرای مراسم ازدواج، چراغ، نقل، کیک، آینه، گلاب، تخم مرغ، نخ و سوزن، قیچی، انار، قند و… گذاشته شود. همچنین در سفره های دیگر جشن ها و عزاها چه چیزهایی گذاشته شود.یزشن
نویسنده در مقدمه نوشته است که این کتاب به سفارش رئیس انجمن موبدان تهران برای هماهنگی و همسانی اجرای مراسم و آیین های «دینی» زرتشتیان به نگارش در آمده است (ر. ک: یزشن، مهربان آفرین، تهران، فروهر، چاپ اول، 1393ش، ص 7) و انجمن موبدان تهران محتوای کتاب را تأیید کرده است.

دو) پذیرش اینکه هرکس هرچه را درست بداند همان راه درست است!
وقتی که موبدان نتوانند کارهای شایسته ی دینی و آداب دینی معتبر در اختیار پیروانشان قرار دهند، به این پناه می برند که: به نظر هرکس هرچه خوب آمد، همان راه درست است. موبد پدرام سروش پور ـ سردبیر مجله ی فروهر ـ می نویسد:
«بر پایه اساسنامه انجمن موبدان تهران، که چندین سال پیش به عنوان تنها نهاد دینی زرتشتیان ایران تأسیس شده … در سال 1386 طی یک نامه به تمام نهادها و انجمن های زرتشتی به روشنی بیان کرد که آنچه به عنوان "وجر" از سوی انجمن موبدان تهران اعلام می شود حکم دینی محسوب نشده و همانگونه که از ترجمه واژه "وجر" بر می آید تنها نظر یا گفته انجمن موبدان است و هر زرتشتی با تکیه بر اندیشه خود، راه درست را انتخاب می کند.» (مجله ی فروهر، شماره 470، مرداد و شهریور 1394، سرمقاله)
گویا اینان توجه ندارند که بسیاری از جنایت کارانی چون داعش، کار خود را نیک و پسندیده می شمارند. آیا می توان گفت که آنان در راه درست گام بر می دارند؟ کم نیستند دزدها، قاچاقچیان، کلاه برداران و … که از نظر خودشان، کاری درست را پیش گرفته اند.
اردشیر خورشیدیاندکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران و بالاترین مقام زرتشتی در ایران ـ نیز می نویسد:
«هر عملی که آدم بتواند با شجاعت انجام داده و به راستی انجام آن را به اطلاع مردم برساند نیک است. هرچه این کار بزرگ تر و افتخارآمیزتر باشد نیک تر است و هر عملی که مجبور است انجام آن را انکار کند یا بدروغ طور دیگری بیان نماید، بد است.» («جهان بینی اشو زرتشت» صفحه 85)
جنایتکارانی چون صدام و هیتلر، ابایی نداشتند که جنایات خود را به اطلاع مردم برسانند و به آنها افتخار هم می کردند.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل