سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی جاهلان، دگرگون شونده و زودْ گسلنده است . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :242
بازدید دیروز :392
کل بازدید :3062859
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/6
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

منابع تحریف گستر در حادثه عاشورامقاله ای از اینجانب چاپ شده در مجله ی «کتاب ماه دین»، شماره 53 و 54 ، اسفند 1380 و فروردین 1381

معمولاً شرح حال‌هایی که‌ در‌ چند‌ دهه اخـیر بـرای عـلامه جامع ملا محمد مهدی نراقی(م 1209 ق) نوشته شده آمیخته با اشتباه است.به‌ نظر می‌رسد که علت اصـلی آن،عدم توجه به شرح حال‌های نخستین در مورد‌ این عالم جلیل القدر‌ است. هر‌ چـه شرح حال به عـصر صـاحب آن نزدیک‌تر باشد از اعتبار بالاتری برخوردار است؛چرا که فاصله زمانی سبب می‌شود به مرور لغزش‌ها در نقل‌ها پدید آید و هر چه بر تعداد نقل‌های‌ واسطه افزوده شود بر تعداد اشتباهات نیز افزودهمی‌گردد.از این رو بـر آن شدیم متن نخستین شرح حال‌های علام? نراقی را بیاوریم و به استناد آنها،پاره‌ای از لغزش‌هارا که در سال‌های اخیر‌ در‌ مورد او راه پیدا کرده،در پاورقی یادآور شویم.

کهن ترین شرح حالهای ملا محمد مهدی نراقی

دانلود مقاله «کهن ترین شرح حال های ملا محمد مهدی نراقی»

1.گلشن مراد

نخستین شرح حالی که از ملا محمد مهدی نراقی سراغ داریم،شرححالی است کـه ابـوالحسن غفاری کاشانی در زمان حیات نراقی نوشتهاست.اگر چه‌ وی-طبق‌ تحقیق مصحح کتاب-تدوین گلشن مرا را درسال 1210 ق به پایان رساند اما چنان که نویسنده در پایان زندگی نامهتصریح می‌کند،این بخش از کتاب را در سال 1206 نوشته‌ است:

فرید عـصر و یـگانه‌ی دهر مولانا محمد مهدی ابن ابی‌ذر النراقیحکیمی که رای قویمش شریعت را به مثابه هیولی است علیم که نظرصایب او در جمیع احوال بر علت اولی‌ است.فقیهی‌ که…

قُدْوَه الحکماء و افضل العلماء،سلطان المحققین‌ و برهان‌ المـدققین،ینبوع العـلم و مفنن الرسوم،مد الله طلال افاداته علی رؤوس العباد،متعالله المستفیدین بطول بقائه،بمحمد و اله.

اصل آن جناب از قصبه‌ای نراق‌ است‌ که‌ در سالف زمان از توابعدار المؤمنین قم بوده‌ و حال از توابع کاشان است.در اوایل حال از نراق بهکاشان آمـده بـه تـحصیلات مقدمات مشغول،بعد از آن که از‌ تحصیل‌ فـنونادبیه‌ فـراغت بـالی او را حاصل شد روانه‌ی اصفهان شدند.در اصفهان‌ آنجناب را ترقی معقول در جمیع علوم حاصل شده،به کاشان معاودت ومدتی در کاشان به افاده مشغول و مـدتی‌ بـه‌ اقـامت[نماز]جمعه و جماعتقیام و به ارشاد خلایق از خاص و عام‌ مساعی‌ تـمام نمودند.

بعد از مـدتی به شوق زیارت عتبارت عالیات و عتبه بوسی روضاتعرض درجات روانه‌ی عراق‌ عرب[گشته]و‌ در‌ آن جا نیز مدتی مُعتدبهتوقف نموده،از فضلای آن حـدود اسـتفاده‌ی حـدیث می‌فرمودند.از‌ هر‌ یکاجازه‌ی‌ حدیث در نشر احکام شریعت حاصل نمودند.

بعد از آن باز بـه کاشان معاودت فرموده،متوجه‌ تدریس‌ و نشر علومو تصنیف می‌باشند.چند سفر دیگر از برای آن جناب اتفاق افتاد.ازمشرف شدن به‌ مکه‌ی‌ مـعظمه-زاد الله شـرفا و تـعظیما-و زیارت عتباتعالیات عرش درجات و زیارت روضه‌ی مقدس‌ی‌ امام‌ الجن‌ و الانس عـلیابن مـوسی الرضا-علیه التحیه و الثناء.

تا حال تحریر که سنه‌ی مبارکه به‌ هزار‌ و دویست و شش رسیده،درقید حیات و به ارشاد خـلایق مـشغول مـی‌باشند-متع الله‌ المسلمین‌ بطولبقائه‌ بمحمد و اله الاخیار.1

 

.یادداشت ملا احمد نراقی

فرزند عالم او ملا احمد نراقی که گـفته‌اش بـر‌ سـخن‌ همگان ترجیحدارد در پایان نسخ? خطی لؤلؤه البحرین به خط خویش در‌ سال‌ 1228‌ قشرح کوتاهی از پدر بزرگوار نـوشته و در ادامـ? آنـ،فهرستی از تألیفاتخود را نیز تا‌ سال‌ نوشتن‌ این یادداشت آورده است:

 

تاریخ وفاه الوالد المجاجد المحقق الزاهد مولانا محمد مـهدی‌ بـن‌ ابیذر النراقی،فی اول لیله السبت ثامن شهر شعبان المعظم من ششور سنهالف و مائتین و تـسع.و‌ دفـن-قدس‌ سـره-فی النجف الاشرف فی الایوانالصغیر الذی یلی الخلف،و له شباک الی الرواق.و‌ کان‌ عمره الشریف یبلغستن سنه تقریباً.

تولد-طاب ثـراه-فی النـراق‌ و توفی‌ فی الکاشان.و کان عمدهتحصیله فی اصبهان عند‌ مشایخه‌ الکرام:ملا اسماعیل الخاجوئی[م

کتاب ماه دین » شماره 53 (صفحه 27)

 

 

 


1208 ه‍]؛و الحـاج شـیخ مـحمد[ابن محمد زمان الکاشانی م 1166 ه‍]؛ومولانا‌ مهدی‌ الهرندی[م 1186 ه‍]؛و میرزا نصیر[م‌ 1191‌ ه‍].

و قرا‌ شطراً‌ من‌ الحدیث عند الشـیخ الاجـل الشیخ یوسف‌ مصنفهذا‌ الکتاب[لؤلؤه البحرین]،و هو من مشایخه قراءه و اجازه و کذا آقـا بـاقرالبهبهانی،حرره‌ العـبد‌ الا حقر احمد بن محمد مهدی‌ بن ابی ذر.2

 

.اجازه ملا‌ احمد‌ نراقی به برادرش ملا محمد‌ مهدی

ملا احـمد نـراقی در سـال 1244 ق اجاز? روایی مفصلی برای برادرشنوشته است و در‌ ضمن آن به شرح حال‌ پدر‌ اشاره‌ کـرده اسـت.در اینجابه‌ ذکر‌ قسمت‌های مربوط به والد‌ بزرگوار‌ بسنده می‌کنیم:

 

…و طُرقُنا اًلی کتب الاخبار و غیرها من مصنفات علمائنا الابرار وسـائر عـلماء‌ الاسلام‌ متکثره،و بکثره الوسائط صارت واسعه منتشره‌ لا‌ یکادیضبط،و کما‌ هی‌ علیه‌ یـشرح و یـبسط خصوصاً‌ مع ضیق المجال و بلبالالبال و تواتر الاشغال.

فمنها:ما اخـبرنی بـه قـراءه و سماعاً و اجازه‌ شیخنا‌ الاعظم والدی واُستادی و من الیـه‌ فـی‌ جمیع‌ العلوم‌ الاستنادی،مولانا‌ محمد مهدی بن‌ ابی‌ ذربن الحاج محمد النراقی مولداً و مـنشاً و الکـاشانی ریاسه و مسکناً و النجفیالتجاء و مدفنا،صاحب‌ المـؤلفات‌ الوافـره‌ و المصنفات الکـثیره الفـاخره،المتجاوزه عـددها عن الثلاثین،افاض‌ الله‌ علیه‌ رواشح‌ الکـرم‌ و الجـود واعلی مقامه فید دار الخلود.

و قد ارتحل-طاب ثراه-الی جوار الله سبحانه فی اول لیله السبتثامن شـهر شـعبان المعظم من شهور الف و مائتین و تسع مـن‌ الهجرهالنبویه.و حمل نفسه الشـریف الی النـجف الاشرف،و دفن فی الایوانالصغیر الذی یـلی الخـلف،و له شباک الی الرواق المقدس،و علی المدفنحجر مکتوب فیه


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل