سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روزبرای سه کس آمرزش می طلبند : دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :251
بازدید دیروز :201
کل بازدید :3062476
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/5
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

چارطاقی قلعه دار را دریابید!به قلم مدیر سایت
در تاریخ 19 آذر 1396 در سفر به استان اصفهان، بقایای بنایی بر فراز تپه در کنار جاده، توجهم را جلب کرد.
با توجه به اینکه در گذشته های دور، آتشگاه ها را بالای تپه و در کنار راه ها می ساختند، تا مسافران دوردست، راه را پیدا کنند، حدس قوی زدم که این بنا باید چارطاقی و آتشگاه باشد.
از تپه بالا رفتم و قرائن نشان می داد که این بنا چارطاقی است. جاده ای که از کنار آن تپه می گذرد، مسیری کهن است؛ زیرا از روستاهای آن منطقه گذر می کند، روستاهایی چون مهرآباد و کبرآباد.
یکی از چهار ستون چارطاقی بکلی از بین رفته و اثری از آن نمانده و ستون دیگر افتاده است و دو ستون دیگر همچنان پابرجاست اما متأسفانه افرادی به امید یافتن گنج، کنار ستونها را حفاری کرده اند و یکی از گودال ها کاملا زیر ستون است و هرلحظه امکان دارد این ستون نیز فرو ریزد.
در جوار تپه، روستای کوچک قلعه دار قرار دارد. با پیرمرد و پیرزنی، جداگانه در مورد بنای تپه پرسیدم. هردو گفتند که در گذشته، بر آن تپه قلعه ای متعلق به گبرها بوده است. در مورد علت این نامگذاری گفتند: چون افراد را برای دار زدن به آنجا می بردند «قلعه دار» نام گرفته است.
پیرمرد گفت: سازمان میراث فرهنگی روی این بنا و اطراف آن دست گذاشته و اجازه ی ساخت مسجد در جوار آن را نداده است.

یک ضرورت
در درجه اول لازم است سازمان میراث فرهنگی اقدام به حفظ و مرمت این بنا کند.
در ثانی اگر گزارشی از این بنا با تصاویر حرفه ای، ثبت و ضبط نشده، لازم است تا فرصت از دست نرفته، این اقدام از سوی اهل فن صورت گیرد.

6162636669
قلعه دار پنج شش کیلومتر با کبرآباد فاصله دارد

photo_2017-12-12_22-08-41قلعه دار در حدود 30 کیلومتری جنوب غربی نایین واقع است


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل