سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت، فرمان برترینِ آنها نسبت به او و پرهیزگارترینِ آنان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :177
بازدید دیروز :95
کل بازدید :3057536
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/9
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*مهمترین شخصیت تأثیرگذار در یک کشور، کسی است که بالاترین مقام را در حکومت دارد؛ خواه او را «ولی فقیه» بنامیم یا «پادشاه» یا «رئیس جمهور».
یکی از راهها برای نشان دادن برتری حکومت اسلامی بر حکومتهای ایران باستان، توجه به چگونگی انتخاب کسی است که در رأس حکومت قرار دارد.

ملاک انتخاب رهبر در حکومت اسلامی
در اصل 109 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ویژگیهای زیر برای رهبر تعیین شده است:
1. صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه.
2. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام.
3. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری
در حکومت اسلامی تنها معیار «لیاقت» است البته لیاقت براساس معیارهای اسلام نه معیارهای دیگران؛ چون حکومت، اسلامی است. فرزند رهبر بر دیگران کمترین امتیاز و برتری در گرفتن حکومت ندارد. حتی رهبر نمی تواند جانشینی برای خود تعیین کند هرچند آن شخص، از لیاقت لازم برخوردار باشد. البته می تواند سفارش کند که بعد از او فلان شخص را انتخاب کنند اما مجلس خبرگان می تواند به این سفارش رهبر توجه نکند زیرا پس از مرگ رهبر، هیچ کدام از دستورهای او معتبر نیست و مشروعیت ندارد. لذا به محضی که آیت الله خامنه ای به حکومت رسید، طی حکمی همه ی دستورها و نصب افراد از سوی امام خمینی را تأیید کرد تا مشروعیت داشته باشند.

ملاک انتخاب شاه در ایران باستان
در ایران باستان، کسی شاه می شد که حکومت قبلی را ساقط کند و بعد از او پسرش به حکومت می رسید؛ خواه از لیاقتهای لازم برخوردار باشند یا نباشند و خواه مردم او را قبول داشته باشند یا نداشته باشند. به همین دلیل حکومتها به مرور ضعیف می شدند تا اینکه زمینه ی قیام برای دیگران فراهم می شد و به سرنگونی حکومت می انجامید.

انتخاب شاپور ذوالاکتاف
به عنوان نمونه، چگونگی انتخاب شاپور دوم را از لغتنامه ی دهخدا می آورم. در این کتاب با تمسک به منابع تاریخی از جمله شاهنامه آمده است که او همینکه به دنیا آمد، بعنوان شاه تعیین شد؛ زیرا پدرش شاه بود. در بعضی منابع آمده است در زمانی که مادر شاپور او را باردار بود، هرمز ـ پدر شاپور ـ یا درباریان، ‌تاج شاهی را بر شکم مادر گذاشتند و به این صورت شاپور در زمانی که جنین بود، به پادشاهی رسید.
وقتی که یک جنین یا نوزاد، پادشاه یک کشور می شود، آیا این نهایت مسخرگی نیست؟! می توان حدس زد که چه برسر کشور آمد. وقتی که این خبر به اطراف ایران رسید، کشورهای همسایه به طمع افتادند و بخشهایی از ایران را تصرف کردند.
البته شاپور وقتی بزرگ شد لیاقتهایی از خود نشان داد اما اگر او لیاقت نداشت چه می شد؟ در زمان کودکی او چه صدماتی که گریبانگیر مردم نشد!


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل