سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش راهنمای عمل و عمل ظرف فهم است . [امام سجّاد علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :278
بازدید دیروز :392
کل بازدید :3062895
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/6
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*جملاتی از شهید مطهرى:

پرشورترین میدان خدمات ایرانیان
صحنه علم و فرهنگ وسیع ترین و پرشورترین میدانهاى خدمات ایرانیان به اسلام است. (ج 14، ص، 384)

اکثر آثار اسلامی بدست ایرانیان
اکثریت آثار اسلامى، چه در رشته علوم دینى و چه در رشته هاى دیگر به وسیله دانشمندان مسلمان ایرانى به وجود آمد. افتخار و امتیاز ایرانیان در دوره اسلام در همین است. ادوارد براون مى گوید:
 «اگر از علومى که عموما به اسم عرب معروف است اعم از تفسیر و حدیث و الهیات و فلسفه و طب و لغت و تراجم احوال و حتى صرف و نحو زبان  عربى، آنچه را که ایرانیان در این مباحث نوشته اند مجزا کنید بهترین قسمت آن علوم از میان مى رود.» (ج 14، ص، 390 ـ 391)

اولین مؤلف در مَجازات قرآن
اول کسى که در مَجازات قرآن تألیف کرد فراء، نحوى معروف است که شیعى و ایرانى است. (ج 14، ص، 398)

قرائت
در میان تابعین و شاگردان تابعین که در قرن اول و دوم هجری مى زیسته اند، ده نفرند که به عنوان متخصص فن قرائت شناخته شده اند. هفت نفر از آن ده نفر معروفتر و مشهورتر و معتبرترند و به «قرّاء سبعه» معروفند... چهار نفر از این هفت نفر ایرانى اند. (عاصم، نافع، ابن کثیر، کسائی) (ج 14، ص 399 ـ 400)

تفسیر، فقه، حدیث
اهتمام ایرانیان به تفسیر و فقه و حدیث که مستقیما با متن اسلام مربوط بوده است از هر مورد دیگر بیشتر بوده است. براى ما فعلا ممکن نیست همه مفسران ایرانى را از صدر اسلام تا عصر حاضر معرفى کنیم. اگر بناى چنین کارى باشد «مثنوى هفتادمن کاغذ شود». (ج 14، ص، 401)

تفسیر
بیشتر تفاسیر شیعى را شیعیان ایرانى تألیف کرده اند. (ج 14، ص 403)

همه تفاسیر معروف
تقریبا همه تفاسیر معروف امروز شیعه یا از ایرانیان ایرانى نژاد است و یا از عرب نژادانى که ایرانى شده بودند و یا از شیعیان  ساکن سواحل خلیج فارس که در ایران مى زیسته اند. (ج 14، ص، 406 ـ 407)

جوامع حدیث شیعه
اکثریت قریب به اتفاق نویسندگان جوامع حدیث شیعه و سنى، ایرانى بوده اند. (ج 14، ص، 414)

نویسندگان مهم ترین کتابهای حدیثی شیعه و سنی
همچنانکه مؤلفان «کتب اربعه» شیعه ـ که معتبرترین کتب حدیث شیعه است ـ ایرانى بوده اند، مؤلفان «صحاح سته» اهل تسنن نیز ـ که معتبرترین کتب حدیث اهل تسنن است ـ ایرانى هستند.
علاوه بر مؤلفان «صحاح سته»، در میان معاریف و مشاهیر محدثین اهل تسنن که به عنوان «حافظ» و یا سایر عناوین حدیثى معروفند و کتب حدیثى مهم و ذى قیمتى از نظر احادیث اهل سنت تألیف کرده اند، علماى ایرانى فراوانند. (ج 14، ص، 419)

فقیهان عصر ائمه(ع)
عده اى از فقهاى عصر ائمه ایرانى بوده اند. (ج 14، ص، 420)

قدمای فقیه
در طبقه قدما، صدوق اول على بن حسین بن بابویه قمى و صدوق دوم محمد بن على بن الحسین، بلکه همه آل بابویه از قبیل شیخ منتجب الدین رازى که از احفاد حسین بن على بن بابویه قمى است و همچنین شیخ الطائفه ابوجعفر طوسى و شیخ سلار بن عبد العزیز دیلمى صاحب کتاب مراسم و شاگرد شیخ مفید و سید مرتضى و ابن حمزه طوسى صاحب کتاب وسیلة وعیاشى سمرقندى همه ایرانى هستند. (ج 14، ص، 420)

فقیهان شیعه از قرن هفتم به بعد
از قرن هفتم به بعد، مخصوصا در سه چهار قرن اخیر اکثریت فقهاى شیعه را ایرانیان تشکیل داده و مى دهند. (ج 14، ص، 421)

زبان عربی
خدمات ایرانیان به زبان عربى بیش از خود اعراب به این زبان بوده و خیلى بیش از خدمات این مردم به زبان فارسى بوده است. ایرانیان به حکم یک انگیزه مقدس دینى به خدمت زبان عربى همت گماشتند. ایرانیان مانند همه مسلمانان پاک نهاد دیگر، زبان عربى را زبان قوم عرب نمى دانستند، آن را زبان قرآن و زبان بین المللى اسلامى مى دانستند؛ لهذا بدون هیچ گونه تعصب و با شور و نشاط و علاقه فوق العاده اى به فراگیرى و ضبط و تدوین این زبان پرداختند. (ج 14، ص، 446)

فلسفه
سهم ایرانیان در فلسفه اسلامى از هر رشته دیگر بیشتر است. (ج 14، ص، 460)

فلسفه
ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت ـ از مجموعه فرهنگ اسلامى که ایرانى و غیرایرانى در آن شرکت داشته اند ـ نسبت به غیرایرانیان اکثریت قاطع دارند.
خصوصا در قرون متأخرتر یعنى از دوره مغول به بعد و بالأخص از قرن دهم به بعد که ایران یکسره شیعه مى شود، فلسفه اسلامى مختص ایران است. ایرانیان فلسفه اسلامى را آغاز نکردند ـ اولین فیلسوف اسلامى عرب است ـ ولى پس از آشنایى با فلسفه، بیش از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. به عقیده ما این جهت دو ریشه دارد:
یکى اینکه عقلیت ایرانى علیرغم ممانعتهاى زردشتى قبل از اسلام، عقلیت فلسفى است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است. (ج 14، ص، 544)

شمال ایران و علوم عقلی
آنچه ممکن است غیرمنتظره تلقى شود این است که بیشترین سهم را در علوم عقلى از زمان میرداماد تا عصر ما، شمال ایران یعنى گیلان و مازندران و گرگان دارد. در حدود سى نفر از معاریف اساتید فلسفه از این ناحیه اند و در میان آنها فیلسوفان بسیار بزرگ و نامدارى وجود دارند از قبیل میرداماد، ملااسماعیل خواجویى، آقامحمد بیدآبادى، ملاعلى نورى، میرفندرسکى، عبد الرزاق لاهیجى، ملامحمدجعفر لنگرودى و غیرهم. (ج 14، ص، 546)

عرفان
این شاخه فرهنگى (عرفان) مانند سایر شاخه ها تمام جهان اسلام را در برگرفته است، از اندلس و مصر و سوریه و روم گرفته تا خوارزم. البته در این شاخه نیز سهم ایرانیان از نظر کمیت قطعا بیشتر است. (ج 14، ص، 579)

منبع:
«خدمات متقابل اسلام و ایران» چاپ شده در «مجموعه  آثار استاد شهید مطهرى»


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل