*موبد موبدان رستم شهزادی ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ قائل است صیغه در دین زرتشتی وجود ندارد. وی می نویسد:
«قوانین ازدواج در دین زرتشتی بر مبنای تک همسری استوار است... همچنین ازدواج موقت وجود ندارد.» (جهان بینی زرتشتی، رستم شهزادی، تهران، انتشارات فروهر، چاپ دوم، 1388، ص 49)
اما زرتشتی پژوه کم نظیر هاشم رضی در دانشنامه ایران باستان، ج 1، ص 385 ـ 386 با تمسک به منابع کهن زرتشتی، ازدواج موقت در این دین را نشان داده است. وی ویژگی ها و شرایط آن در این دین را اینگونه بیان کرده است:
الف) زن علاوه بر نقش جنسی، باید به عنوان خدمت کار، زیر نظر زن دائمی مرد، انجام وظیفه می کرد.
ب) اگر فرزندی به دنیا می آمد، نه از مرد ارث می برد و نه از اصل و نسب مرد بهره ای داشت.
ج) مرد می توانست زن صیغه ای را به پسر بزرگ خود واگذارد.
د) مرد تا هفتاد سالگی وظیفه داشت مخارج فرزندانی که از صیغه متولد شده اند، تأمین کند.
هـ) تنها در صورت مرگ زن دائمی یا نازا بودن او، مرد می توانست زن صیغه ای را به عنوان همسر دائم برگزیند.
و) صیغه تنها میان ثروتمندان و اشراف و درباریان و روحانیان زرتشتی روی می داد.
لینک مرتبط:
تفاوت صیغه در اسلام و زرتشتی