سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر دانشی که خرد تأییدش نکند، مایه گمراهی است . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :514
بازدید دیروز :392
کل بازدید :3063131
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/6
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*از کارهای خسارت بار زرتشتی، وجوب کشتار بخشی عظیم از حیوانات است. عموم منابع کهن زرتشتی کشتن خرفستران (حیوانات آزار رسان) را واجب و دارای ثواب فراوان ذکر کرده اند و گاه کفاره ی گناهان شمرده اند؛ چون این حیوانات در زمره ی شرورند و آفریده ی اهریمن.
کشتن خرفستران در کتاب های کهن زرتشتی به قدری تکرار شده و مورد تأکید قرار گرفته که قابل انکار نیست. اما برای حفظ آبروی این دین، چنین می نویسند: «خرفستر یعنی سوسک، پشه، موش، مگس و...»
با گذاردن سه نقطه، حاضر نیستند از همه ی این حیوانات نام ببرند. گاهی سه نقطه هم نمی گذارند و می گویند: حیواناتی از این قبیل خرفسترانند. اینان بدین وسیله پنهانکاری، عوام فریبی و آبروداری می کنند! سپس این کار نامعقول را توجیه می کنند که این حیوانات، زیان می رسانند و امروزه نیز این کار صورت می گیرد.
اما بررسی منابع زرتشتی نشان می دهد که خرفستران منحصر به این چند حیوان نیست.

حیواناتی که خرفستران به شمار می روند؟
کتاب وندیداد، ترجمه و شرح هاشم رضی، جلد 2، صفحه ی 762 ـ 775 (قسمت شرح) با توجه به منابع کهن زرتشتی به تفصیل به این موضوع پرداخته است. با مرور این قسمت کتاب، به نام حیوانات زیر بر می خوریم که خرفستران به شمار می روند و کشتنشان واجب است:
زنبور، لاک پشت، مار، مورچه (مخصوصا مورچه ی دانه کش)، وزغ، موش، ملخ، مگس، عنکبوت، کرم، سوسک، پشه، بید، شپش، گرگ، عقرب، مارمولک، شیر، جغد، پلنگ، فیل، کفتار، شغال، گربه، سیاه گوش، بزمجه، کرفومی، سمه، همزیک، مکریز. (چهار مورد اخیر برای نویسنده نیز نامفهوم بوده است)
به طور کلی همه ی درندگان، خزندگان و گزندگان در زمره ی شرورند و کشتنشان واجب و پرثواب. بنابراین حیوانات فراوان دیگر نیز در زمره ی خرفستران خواهند بود.
شاید این شعر فردوسی در انتقاد به زرتشتیان باشد:
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است

در اسلام
در اسلام نیز کشتن حیوانات آزار رسان مجاز است و حتی گاه واجب می شود اما زمانی چنین چیزی مطلوب است که آن حیوان به انسان ها آسیب برساند مثلا کشتن ماری واجب است که اگر آن را نکشیم انسانی را نیش می زند نه اینکه در بیابان ها راه بیفتیم و انواع حیوانات درنده و گزنده و خزنده را بکشیم بدون اینکه آنها به انسان ها کاری داشته باشند.
زرتشتی ها در گذشته و حتی تا حدود صد سال پیش در ایران، به بیابان ها می رفتند و برای رسیدن به ثواب، حیواناتی را قتل عام می کردند که مشغول زندگی خود بودند و کاری به انسان ها نداشتند!

لینک های مرتبط:
برخورد اسلام و زرتشتیان با حیوانات
نابود کردن حیوانات در دین زرتشتی
حقوق حیوانات در اسلام
فلسفه ی بها دادن و کشتار حیوانات در دین زرتشتی
ادعای بی جا (آزار نرساندن به مورچه)
اهمیت دادن به سگ، از روی نیاز یا قداست؟
قداست و منزلت سگ در اوستا!


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل