سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزاوارتر مردم به بخشودن ، تواناترشان است به کیفر نمودن . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :185
بازدید دیروز :95
کل بازدید :3057544
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/9
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*یک دلیل اینکه جشن چهارشنبه سوری در ایران باستان مرسوم نبوده، این است که قبل از اسلام ایام هفته وجود نداشته بلکه ماه را تنها به سی روز تقسیم می کردند. دوستمان اردویسر اناهیتا لینک سایت استاد مرادی غیاث آبادی را در اختیار قرار داد که ایشان نشان داده قبل از اسلام نیز روزهای هفته از جمله چهارشنبه وجود داشته است. با تشکر از جناب اردویسر اناهیتا،  تعدادی از دلایل از سایت "پژوهش های ایرانی" تقدیم می گردد:

اسناد نویافته، نظریه نبودن روزهای هفته در ایران باستان را با قاطعیت رد می کند:
یکم ـ در شاهنامه بیشتر از یکصد و بیست بار واژه "هفته" به کار رفته است. از آنجا که شاهنامه را برگرفته از داستان ها و متون دوران باستان می دانند، بعید است فردوسی بدون اینکه چنین مفهومی در متون باشد، تا این اندازه از آن بهره برگیرد.

دوم ـ متون مانوی، کاربرد فراگیر و گسترده روزهای هفته را تأیید می کنند. در نوشتارهای مانوی یافت شده در «تورفان» و نیز در «موگ تاگ» از روزهای یکشنبه و دوشنبه با نام های «مهر روز/ خور روز» و «ماه  روز» یاد شده و این دو، روزهای روزه داری مانویان دانسته شده است. البته در متون مانوی، همراه روزهای هفته، از نام های سی گانه برای روزهای ماه نیز استفاده می شده است و همچنین می دانیم که روز دوشنبه، روز مقدس و تعطیل مانویان بوده است.

سوم ـ از روز چهارشنبه در شاهنامه نام برده شده که (شاید) اشاره ای غیر مستقیم به چهارشنبه سوری دارد:
ستاره شمر گفت بهرام را          که در «چارشنبه» مزن کام را
اگر زین بپیچی گزند آیدت          همه کار ناسودمند آیدت
یکی باغ بُـد در میان سپاه          از این روی و زان روی بُـد رزم گاه
بشد «چارشنبه» هم از بامداد       بدان باغ که امروز باشیم شاد
ببردند پر مایه گستردنی           می و رود و رامشگر و خوردنی
. . .
ز جیحون (بخنجر) همی آتش افروختند     زمین و هوا را همی سوختند

در دوره ساسانی همراه دیگر تحریف های بی شمار آنان از آیین و فرهنگ ایران باستان، روزهای هفته  را نیز از گاهشماری خود حذف می کنند و تنها نام روزهای ماه را بکار می گیرند. البته نام های سی گانه روزهای ماه، در همه تقویم های ایرانی بکار می رفته و خاص تقویم ساسانی نبوده است.

منبع:
پژوهش های ایرانی، چارشنبه سوری
پژوهش های ایرانی، چارشنبه سوری در دو متن کهن


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل