سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان در میان مردم، مانند ماه شب چهارده در آسمان اند که بر دیگر ستارگان پرتو می افکند [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :123
بازدید دیروز :95
کل بازدید :3057482
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/9
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

دیدی نو از دینی کهن*دکتر فرهنگ مهر در کتاب "دیدی نو از دینی کهن"، صفحه 71 نوشته است:
«در اسلام هم الله نور آسمان ها و زمین دانسته شده است. در همه ادیان، نور نشانه خدایی است، بدون آن که نسبت آتش پرستی به آنان داده شود.»

پاسخ:  
یک) واژه ی «نور» تنها در مورد خدا به کار نرفته تا خیال کنیم از نظر اسلام، خدا همان نوری است که می بینیم. به عنوان نمونه در آیه ی زیر مراد از نور، قرآن است:
«اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ پیروان نورى که با پیامبر نازل شده، رستگارند» (اعراف، آیه 157)
در آیه ی زیر غرض از نور، ایمان است:
«اللَّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ؛ خداوند ولى کسانى است که ایمان آورده‏اند، آنها را از ظلمتهاى (شرک و کفر) به سوى نور (ایمان) رهبرى مى‏کند» (بقره، آیه 257)
در حدیث های زیر نیز اموری، نور خوانده شده اند:فرهنگ مهر
پیامبر(ص): العلم نور. (قرّه العیون، ص 438)
پیامبر(ص): الصَّلاهُ نورٌ. (صحیح مسلم: 1/ 203/ 1)
امام علی(ع): الفِکرَهُ نورٌ. (دستور معالم الحکم: 21)
پیامبر(ص): العَقلُ نورٌ (عوالی‏ اللآلی: 1/ 248/ 4)
امام علی(ع): الدِّینُ نورٌ. (غرر الحکم: 213)

دو) خود قرآن گواهی می دهد که خداوند قابل دیدن نیست در حالی که نور قابل رؤیت است:
«لن ترانی؛ هرگز مرا نمی بینی» (اعراف، آیه 143)
«لاتدرکه الابصار؛ چشم ها او را نمی بینند» (انعام، آیه 103)

سه) اگر خداوند واقعا همان نوری باشد که می بینیم، پیامبر و در پی او امامان(ع) سفارش می کردند که به نور احترام گذاشته شود حال آنکه چنین نیست و نور در نظر مسلمانان از احترام برخوردار نیست.

نتیجه:
در آیه ی «الله نور السماوات والارض» صرفا خداوند به نور تشبیه شده است یعنی وجودی آشکار و آشکارکننده ی غیر. اگر کسی گفت: «زید شیر است» به این معنا نیست که زید گوشت خوار است؛ یال دارد و با چهار دست و پا راه می رود و… بلکه یعنی از نظر شجاعت مانند شیر است

دیدی نو از دینی کهن ص 71

دیدی نو از دینی کهن، صفحه 71


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل