سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بنده مؤمنِ درویشِ آزرمگین و عیالوارخود را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :104
بازدید دیروز :275
کل بازدید :3057738
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/10
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

نوروز 93 در پاسارگاد (5) ـ اقوام مختلف *حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستمی
از تجربیات خوب ما در ایام نوروز 93، برخورد و مواجهه با اقوام گوناگون بود. در میان همه اقوام و طوایف مختلف، هموطنان آذری، کرد و بختیاری بیش از دیگران نظر مرا به خود جلب کرده بودند.
توضیحاتی پیرامون مواجهه با عزیزانی از این سه قوم:

آذری
آذری هایی که به پاسارگاد می آمدند و با ما همکلام می شدند به طور کل دو دسته بودند: دسته ای به ایرانی بودن خود می بالیدند و سخنان تفرقه افکنانه و یا تند به زبان نمی آوردند. بلکه بسیار آرام و با محبت بودند.
اما دسته ای بودند که به صورتی علنی پیش من می گفتند که اگر فرصت داشته باشند، همین الان اینجا را با خاک یکسان می کنند و دائم از ستم پان فارس ها به ملت آذربایجان سخن می گفتند. این افراد بسیار از توهین های دیگران به ترک ها (آذری ها) گله مند بودند و کورش بزرگ را مقصر اصلی این ناهنجاری می دانستند. حتی می گفتند که مادر ما (ملکه تومروس) کورش را کشت و…
به نظرم آمد اینها کینه ی بسیاری از کورش بزرگ و کسانی که دم از کورش می زنند، داشتند. از انگیزه حضورشان در پاسارگاد پرسیدم. گفتند که چون در مسیر بندرعباس بودند به این مکان آمدند تا ببینند که چه خبر است.

کرد
دسته ی دیگر هموطنان کرد ما بودند. که معمولا با لباس کردی در مکان تاریخی پاسارگاد می آمدند. از اهل تسنن هم بودند و برایم عجیب بود که بسیار به ما احترام می گذاشتند. خود من انتظار اینقدر احترام از عزیزان اهل تسنن را نداشتم.

بختیاری
دیگر قوم، عزیزان لر بختیاری بودند. این عزیزان از روی لباس خاصی که می پوشیدند (شلوار مشکی گشاد و قبای خاص) قابل شناسایی بودند. اواخر دیگر از روی لهجه و چهره می فهمیدیم که این شخص بختیاری است. خاطرات جالبی با این عزیزان داشتیم.
مثلاً در موردی به یکی ازبختیاری ها که تقریباً پنجاه ساله بود گفتم: لرهای بختیاری زیاد اینجا می آیند و علاقه بسیاری به این مکان دارند. اما او از سخنم عصبانی شد و گفت: ما لر نیستیم. ما بختیاری هستیم. من به او پاسخ دادم که طبق تقسیمات تاریخی و سیاسی و رسمی و قانونی، بختیاری ها از طوایف لر محسوب می شوند. اما عصبانی تر شد و حرف اولش را تکرار کرد و احساس کردم بحث کردن با او بی فایده است.

کشتار چهار هزار ایرانی به دست امام حسین(ع)!
یک بختیاری با عصبانیت پیش ما آمد و گفت: چرا برای حسین عرب که در جنگ گرگان چهارهزار نفر را گردن زد بالای منبر روضه می خوانید؟ ما آریایی هستیم و از این جور حرفها. خیلی هم عصبانی بود. به او گفتم: امام حسین(ع) در جنگ گرگان نبود و فقط یک نفر در کل تاریخ ادعا کرد که امام حسن و امام حسین در جنگ گرگان بودند. آن هم ابن مجاهد است که از علمای درباری و حقوق بگیر دربار بنی امیه و جاعل حدیث بود. و برای سخنم از طبری سند دادم و گفتم که طبری هم گفته این شخص ضعیف و دروغگو چنین ادعایی درباره امام حسین(ع) کرده است. پس معلوم است که امام حسن و امام حسین در این جنگ نبودند. اگر هم بودند نوجوان بودند. مگر یک نوجوان میتواند 4 هزار نفر را گردن بزند؟
اما باز هم دیدم که با عصبانیت حرفش را تکرار کرد. این بار به او گفتم: سند شما برای ادعایتان چیست؟ دیدم با عصبانیت و با رفتاری توهین آمیز از در خیمه ی ما دور شد.

بختیاری ها از نسل کورش!
عزیزان بختیاری ادعا می کردند که ما از نسل کورش هستیم و یا حتی می گفتند که کورش بختیاری بود. در پاسخ می گفتم که این حرف که (کورش بختیاری) بود مثل این است که بگوییم: حضرت ابراهیم چندهزار سال پیش در دانشگاه سوربن درس خوانده است! این ادعایی نادرست و خنده دار است.
قدیمی ترین سند مربوط به قوم بختیاری به 400 سال پیش برمی گردد که حمدالله مستوفی از آنان نام می برد. در حالی که کورش 2500 سال پیش زندگی می کرد. اینکه بختیاریها از نسل کورش باشند هم فقط یک حرف هست و سندی برای آن وجود ندارد. اتفاقاً تمام مناطق بختیاری نشین، بیشتر آثار تاریخی عیلامیان را دارد نه پارس های آریایی. حتی مناطقی چون آسماری و ایذه و… هم بیشتر ریشه واژگانی عیلامی و بین النهرینی دارند. مثلاً ایذه چندان شبیه به واژه انشان نیست. اما بسیار شبیه به واژه ایذیده است که نام معبد نبو هست در بین النهرین. از طرفی لباس پارس های هخامنشی اصلاً شباهتی به لباس محلی بختیاری ها ندارد.
در پایان به این عزیزان توصیه می کردم که اجازه ندهید عده ای برای شما این چیزها را القاء کنند. چون باعث می شود که خود شما مورد تمسخر قرار بگیرید.
در مجموع عزیزان بختیاری بسیار محترم و بامحبت بودند و جز چند مورد توهین و رفتار زشت، اکثراً بافرهنگ بودند. دلیری ها و رشادت های این قوم هم در تاریخ ایران و مخصوصاً دفاع مقدس ثبت است.
به امید روزی که همه اقوام ایرانی با برادری و برابری در کنار هم باشند و کسی در پی تفرقه بین اقوام نباشد. وحدت بین اقوام ایرانی زیر پرچم اسلام همواره سبب قدرت این سرزمین بوده است.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل