*من احتمال دادم چهارشنبه سوری برای عرب ها باشد اما موبد جهانگیر اوشیدری بدون اظهار تردید آن را برای عرب ها دانست.
طبق روایتی از پیامبر اکرم(ص)، آتش روز چهارشنبه آفریده شد و ظاهرا منظور آتش جهنم باشد. احتمالا به سبب همین اعتقاد، عرب ها در روز چهارشنبه ی آخر سال، با روشن کردن آتش در کف کوچه و خیابان و پریدن از روی آن و با شعار بیماری های من به تو ادامه مطلب...
*اسطوره شناس برجسته دکتر مهرداد بهار نوروز را عید باستانی ایرانی می داند و قائل به ارتباط آن با دین زرتشتی نیست. اگر زرتشتیان گرامی اطلاعاتی مستند در مورد ربط نوروز با این دین دارند، در اختیارمان قرار دهند.
کتاب «از اسطوره تا تاریخ» مجموعه مقالات،سخنرانیها و مصاحبه های دکتر مهرداد بهار است. وی در یکی از مصاحبه ها ادامه مطلب...
*دکتر کورش نیکنام ـ موبد زرتشتی و پژوهشگر ایران باستان ـ با دو دلیل نشان داده که جشنی که امروزه در شب آخرین چهارشنبه ی سال برگزار می شود ربطی به زرتشتیها ندارد:
یک) در ایران باستان هفت روز هفته و روزی به عنوان چهارشنبه نبوده است. روزهای شنبه و یکشنبه و ... بعد از ورود اسلام، جزء فرهنگ ایران شد.
دو) ما زرتشتیان در کوچه ها آتش روشن نمی کنیم و ادامه مطلب...
*وقتی که گفتم: چهارشنبه سوری ربطی به زرتشتی ها و ایران باستان ندارد و احتمال دادم بنیان گذار این جشن عرب ها باشند، اعتراض بعضی بلند شد که: شما می خواهید هویت ما را از ما بگیرید. خیلی چیزها را از ایران گرفتید حال نوبت به چهارشنه سوری رسیده و...
به سخنی از دکتر جهانگیر اوشیدری (درگذشت: 1383 ش) ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ برخوردم که وی بدون اظهار تردید ادامه مطلب...
*یک) امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این پرسش را مطرح کرد: با تولد پیامبر اسلام(ص) چهارده کنگره از کنگره های کاخ انوشیروان خراب شد. آیا این نشانه ی این نیست که پس از چهارده قرن، حکومت شاهنشاهی از ایران برچیده می شود؟
دو) یکی از جشنهای ایران باستان که همه ساله باشکوه برگزار می شده «جشن بادبره» است. دهخدا ذیل «بادبره» چنین توضیح می دهد:
«نام روز بیست و دوم بهمن ماه باشد. گویند: ادامه مطلب...
*دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ می نویسد:
«اشوزرتشت در مورد نوروز و خیلی از آئین ها (سنتها)ی خوب ایرانیان دوران خود نیز همین کار را کرد، اصل را پذیرفت، منتهی چیزهائی به آن افزود یا کاست.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص 79)
اما اسطوره شناس دکتر مهرداد بهار می گوید:
«در اوستا اشاره به نوروز نیست و علتش آن است که این اعیاد مربوط به زرتشتیان نیست. شاید هم در شرق ایران ادامه مطلب...
*دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ در کتاب "دانشنامه ی مزدیسنا" واژه های پرکاربرد در منابع زرتشتی و تاریخ ایران را توضیح داده است. "بادبره" از جشن های ایران باستان است که نویسنده آن را به صورت زیر توضیح داده است:
جشن بادبره
«ابوریحان بیرونی می گوید: در قم و حوالی آن "بادروز" با مراسم بسیار مفصلی که با شادی و پایکوبی همراه است برگزار ادامه مطلب...
*چهارشنبه سوری در خاطرات عین السلطنه (درگذشت 1350 ق):
چهارشنبه سورى در الموت
چهارشنبه بیستم [ربیع الثانی سال 1331 ق] (چهارشنبه سورى است) - بوته زیاد دیشب در هرخانه روشن کردند. معمول است کله پاچه هم لاى پلو گذاشته مى خورند. تازه نداشته باشند خشک شده پائیز را دارند، خیس کرده لاى پلو ادامه مطلب...
*در گفتگو با خبرگزاری فارس، فرضیه ای را مطرح کردم با این امید که با اظهار نظرها، قضیه روشن شود. از آنجا که مدرکی برای برگزاری جشن چهارشنبه سوری در ایران قبل از اسلام نداریم و از سوی دیگر عرب ها چهارشنبه را نحس می دانستند، احتمال دادم اعراب این جشن را بنیان نهاده باشند تا نحوست این روز را بردارند. (اینجا)
خوانندگان در ذیل آن گفتگو، بدون ارائه ی مدرک ادامه مطلب...
*زرتشتیان هرمراسم، جشن و بنای باستانی را که «آتش» در آن به کار رود، به نام خود تمام می کنند. از جمله ی آنها چهارشنبه سوری است که برخی آن را جشنی زرتشتی به شمار می آورند؛ چون رکن اصلی آن آتش است.
این در حالی است که آتش ادامه مطلب...