*مورخ 23/12/1391 در منزل آیت الله یوسف صانعی بودم که سخن از غیرمسلمانان پیش آمد. ایشان کسی را کافر می دانست که حقانیت اسلام را درک کرده اما اسلام را نمی پذیرد. وی قائل بود چنین افرادی درصد بسیار اندکی را تشکیل می دهند اما نپذیرفتن اسلام از سوی اکثر قریب به اتفاق غیرمسلمانان از روی عناد نیست. بنابراین آنان را نمی توان «کافر» خواند بلکه «غیرمسلمان» هستند. ادامه مطلب...
*چرا به مراجع تقلید خمس بدهیم؟
برخی تصور می کنند دادن خمس به علما نوعی سوء استفاده از شیعیان است. اگر این قضیه به درستی مورد بررسی قرار گیرد می بینیم که چنین نیست.
چه ایرادی دارد پیروان یک دین، یک پنجم از اضافی اموالشان در پایان سال را برای رشد و گسترش دینشان ادامه مطلب...
*«تقلید» یعنی پیروی از دیگری بدون اینکه دلیل گفته های او را بدانیم؛ خواه اسم آن را «تقلید» بگذاریم یا نه.
آیا ما فقط از مراجع تقلید، تقلید می کنیم؟ وقتی که بیمار می شویم و به پزشک متخصص مراجعه می کنیم، به دستورهای عمل می کنیم هرچند دلیل دستورهای او را ندانیم (مگر او را متخصص ندانیم).
در صورت خراب شدن ماشینمان به مکانیک ادامه مطلب...
*فقیهان بر این باورند که چاپ، نشر، نگهداری و مطالعه ی کتاب هایی که اعتقادات مسلمانان را سست می کنند، حرام است و از بین بردن آنها واجب (کُتُب ضاله). همچنین است سایت ها و وبلاگ های گمراه کننده مگر برای متخصصان که بخواهند در مقام پاسخگویی برآیند.
این حکم، معقول و منطقی است؛ زیرا از نظر اسلام، نشر اینگونه افکار میان غیرمتخصصان، مانند توزیع و فروش ادامه مطلب...
*دوستمان کیا بحثی در خور توجه را مطرح کرده است. در ابتدا خلاصه ی سخن او را می آورم و سپس جواب:
سؤال: امروزه شاهد بعضی فتواهای جدید هستیم. مثلا فقیهان در گذشته سقط جنین را به هیچ وجه اجازه نمی دادند اما امروزه آن را ـ دست کم در بعضی مواقع ـ اجازه می دهند. یا دیه ی زن نصف مرد بود اما اکنون دیه را مساوی حساب می کنند. ادامه مطلب...
*به گواهی تاریخ، زرتشتیان در گذشته پوست مرتدان را زنده زنده می کندند؛ اما در عصر حاضر که به ضعف گراییده اند و توان مقابله با مرتدان را ندارند، ادعای آزاداندیشی و نجابت را پیش گرفته اند. بنگرید:
«به موجب وندیداد، کیفر بدعت گزاران و از دین برگشتگان (= مرتدان) مجازاتی هولناک داشت که مجرم را زنده زنده پوست می کندند؛ چنانکه مانی را کردند و بدنش را بندبند ادامه مطلب...
*گفتیم (اینجا) زرتشتیان پیش از اسلام، زنده زنده پوست کسانی را که از زرتشتی بر می گشتند، می کندند. اما بعد از ورود اسلام (در قرن چهارم هجری)، به دلیل ضعیف تر شدن، از شدت رفتارشان کاسته شد اما همچنان با مرتدان برخورد می کردند و امروزه آن عکس العمل ها را نشان نمی دهند. زرتشتیان امروز این را به حساب آزاداندیشی خود می گذارند اما گذشته ی آنان حکایت از آن دارد ادامه مطلب...
*دکتر محمدجواد شریعت
سال 1332 من و عده اى از جوانان پرشور آن روزگار پس از تبادل نظر و بحث به این نتیجه رسیده بودیم که چه دلیلى دارد که ما نماز را به عربى بخوانیم؟ و عاقبت تصمیم گرفتیم نماز را به فارسى بخوانیم و همین کار را هم کردیم.
والدین، کم کم از این موضوع آگاهى یافتند و به فکر چاره افتادند. آنها هم پس از تبادل نظر ادامه مطلب...
*پاره ای از گناهان منجر به ادعام در منابع زرتشتی را مرور می کنیم. تمام موارد زیر، از کتاب وندیداد با شرح هاشم رضی است. آنچه از قسمت شرح این کتاب می آوریم، رضی از متون کهن زرتشتیان به دست آورده است. در خور ذکر است که بعضی از این احکام اعدام در اسلام نیز هست.
ـ کشتن خرگوش. (وندیداد، ج 2، ص 697، ادامه مطلب...
قرآن به مجازات سنگسار تصریح نکرده است اما احادیثی در این زمینه داریم. بیشتر فقیهان پذیرفته اند که سنگسار یکی از مجازاتهای اسلامی است اما چنین نیست که قابل بحث و خدشه نباشد. چه بسا پس از بحثهایی بتوان به فقیهان نشان داد که این حکم از جعلیات است؛ چنانکه تا بیست سال پیش بیشتر مجتهدان قائل به نجاست اهل کتاب بودند اما الآن تقریبا همه پذیرفته اند که چنین حکمی ادامه مطلب...