به قلم مدیر سایت
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْحَذَّاءِ قَالَ:
کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّه(ع) فَسَأَلَنِی رَجُلٌ: مَا فَعَلَ غَرِیمُکَ؟ قُلْتُ: ذَاکَ ابْنُ الْفَاعِلَهِ؟ فَنَظَرَ إِلَیَّ أَبُو عَبْدِ اللَّه(ع) نَظَراً شَدِیداً. قَالَ: فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّه مَجُوسِیٌّ أُمُّه أُخْتُه. فَقَالَ: أولَیْسَ ذَلِکَ فِی ادامه مطلب...
حضرت علی(ع) در میان مردم فرمود: پیش از آنکه مرا از دست دهید، پرسش هایتان را از من بپرسید. اشعث بن قیس ایستاد و گفت:
یا أمیرَ المُؤمِنینَ، کَیف یُؤخَذُ مِنَ المَجوسِ الجِزیَهَ ولَم یُنزَل عَلَیهِم کِتابٌ ولَم یُبعَث إلَیهِم نَبِیٌّ؟ ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
سؤال و جواب از اِمید اَشَوَهیشتان (موبد موبدان در قرن چهارم هجری) حکایت از ثواب برای پول دادن برای تحقق ازدواج با خواهر دارد.
خلاصه ی سؤال و جواب:
سؤال:
مردی درخواست ازدواج با خواهرش داشته و پدر و مادرش نیز موافقت می کنند اما آن را انجام نمی دهد. ادامه مطلب...
ارداویراف، همان موبد بزرگی که معراج نامه ی معروف «ارداویراف نامه» مربوط به اوست، با هفت خواهرش ازدواج کرد. در این کتاب می خوانیم:
«ویراف را هفت خواهر بود و آن هر هفت، ویراف را چون زن بودند … و گفتند که مکنید شما مزدیسنان این چیز؛ چه ما هفت خواهریم و یک برادر و هر هفت خواهر، آن برادر را زنیم.»
And that Viraf had seven sisters and all those sevensisters were as wives of Viraf.
منبع ترجمه:
ارداویراف نامه، ترجمه رشید یاسمی، ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
پاسخ اِمید اَشَوَهیشتان (موبد موبدان در قرن چهارم هجری قمری) به پرسشی نشان می دهد که زرتشتی ها بر این باور بودند که حکم ممانعت کننده از ازدواج با محرم، اعدام است:
«پرسش:
فرضا مردی با رضایت خواهر تنی ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
پاسخ اِمید اَشَوَهیشتان (موبد موبدان در قرن چهارم هجری قمری) به پرسشی، نشان می دهد شرط بهره ی کامل از ثواب ازدواج با محرم، دخول است مگر اینکه مرد عذر داشته و نتواند دخول را انجام دهد!
«پرسش:
مردی با نیت "ازدواج با محرم" با محرم مورد نظرش همبستر می شود اما یا به علت کهولت و یا به علت ناخوشی ادامه مطلب...
به قلم آرتور کریستن سن
وی در مورد ازدواج زرتشتی ها با محارم چنین می نویسد:
«وهرام چوبین خواهر خود گردیگ (گردیه) را گرفت و مهران گشنسپ نیز پیش از گرویدن به کیش نصاری، بنابر عادت ناشایست و ناپاکی که این گمراهان آن را قانونی و به حق می پندارند، خواهرش را عقد کرده بود. (هوفمان، ص 95) به طریق ماربها همعصر انوشیروان ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
عمل «خویدوده» در منابع زرتشتی که برای آن ثواب فراوان ذکر شده به معنای ازدواج با محارم است اما زرتشتی ها این واژه را به سرپرستی محارم معنا می کنند یا اینکه می گویند مراد ازدواج با دخترعمو و نزدیکان دیگر است.
در سؤال و جوابی از موبد موبدان اِمید اَشَوَهیشتان (قرن چهارم هجری قمری) سخن از مادر و خواهر و نیز فرزنددار شدن از طریق خویدوده است. بنابراین خویدوده به معنای ادامه مطلب...
فردوسی (درگذشت 411 ق) در شاهنامه قضیه ی ازدواج بهمن با دخترش هما را نقل کرده است اما برخی می خواهند آن را طوری تفسیر کنند که ازدواجی در کار نبوده اما دینوری (درگذشت 282 ق) پیش از فردوسی، این قضیه را نقل کرده و تصریح به ازدواج می کند:
«قالوا: و قد کان بهمن دخل فی دین بنى إسرائیل، فرفضه أخیرا، و رجع الى المجوسیه، و تزوج ابنته خمانى و کانت اجمل اهل عصرها، فادرکه الموت و هی حامل منه، فامر بالتاج ادامه مطلب...
ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی (درگذشت 565 ق) در "تاریخ بیهق" صفحه 40 در مورد ازدواج زرتشتی ها با محارم سخن گفته است:
«پس از این بهمن را پسری بوده ساسان نام و دختری همای نام، وی دختر خویش را به زنی کرد چنانکه در ملت مجوس جایز است و این دختر از وی بار گرفت (باردار شد).
چون وفات بهمن نزدیک آمد مدت حمل به ادامه مطلب...