*براساس گواهی برخی منابع کهن، عمر با ام کلثوم ـ دختر امام علی(ع) ـ ازدواج کرد. برخی این ازدواج را نشانه آن دانسته اند که عمر مورد تأیید حضرت علی بوده و با هم صمیمیت داشته اند.
قضیه ی این ازدواج در منابع متعدد کهن و معتبر آمده اما چنین ازدواجی با رضایت امام علی صورت نگرفت. به دو روایت توجه کنیم:
ـ هنگامی که عمر برای خواستگاری از ام کلثوم ادامه مطلب...
*از جمله ایرادات به ما کشتارهای امام علی(ع) است.
قابل توضیح است که نه همیشه کشتن بد است و نه همیشه خوب. گاهی کشتن بلکه کشتار نه تنها بد نیست بلکه از بهترین کارهاست و ممکن است کشتن یک نفر برابر با عبادت همه ی جن و انس باشد.
فرض کنیم دشمنان ایران با حمله به کشور ما بخواهند نقشه ی ایران را از زمین محو کنند؛ چنانکه صدام ادامه مطلب...
*دوست پژوهشگر یاغش کاظمی در پیامی، از وجود بارگاه برای معصومان(ع) در دو قرن اول هجری، تردید کرده و از من خواست تا شواهدی برای وجود بارگاه در عصر امامان(ع) نشان دهم. در مورد وجود گنبد و بارگاه برای امام حسین(ع) در عصر امامان(ع) چند مدرک می آورم:
ـ امام صادق(ع) گوید:
إذا أرَدتَ المَسیرَ إلى قَبرِ الحُسَینِ(ع)... ادامه مطلب...
*در فکر قیامت
سُوَید بن غفله گوید: روزی بر علی(ع) وارد شدم و در خانه اش جز حصیری کهنه نبود که بر روی آن، نشسته بود. گفتم: ای امیر مؤمنان! تو زمامدار مسلمانان و حاکم بر آنان و بیت المال هستی و هیئتها پیش تو می آیند و در خانهی تو، جز این حصیر، چیز دیگری نیست؟
فرمود: ای سوید! خردمند، در سرای گذرا اثاث نمی چیند و در پیش روی ما، خانهی ماندگاری است که کالای ادامه مطلب...
*احنف بن قیس می گوید: بر معاویه وارد شدم. از شیرینی و ترشی، آن قدر آورد که شگفتی مرا برانگیخت. آن گاه گفت: آن غذای رنگین را بیاورید. آن گاه، غذایی آوردند که نفهمیدم چیست. پرسیدم: این چیست؟ ادامه مطلب...
*گستره ی حکومت امام علی(ع) از افغانستان تا آن سوی مصر تا طرابلس کشیده شده بود. بنابراین ظاهرا محدوده ی حکومت او بیش از همه ی پادشاهان ایران بوده است. مناسب دانستیم گوشه ای از رفتارهای آن امام همام را بیاوریم و او را مقایسه کنیم با پادشاهان متکبر ایران بویژه در ایران باستان:
آن حضرت در زمان زمامداری اش، زنی را دید که ادامه مطلب...
از امور تاریخی قابل بحث، رابطه ی ایرانیان و امام علی است. دوستمان مریم در کامنت خود در این وبلاگ، در این مورد سخن گفته است. نظر به اهمیت آن، نوشته ی وی را به عنوان پست مستقل آوردم. از ایشان می خواهم در این زمینه برایمان بیشتر بنویسد:
اگر ایرانیان با قساوت های علی آشنا ادامه مطلب...
*هجوم عرب ها و سرنگونی حکومت پادشاهی در ایران در عصر خلفای سه گانه بویژه عمر صورت گرفت. همچنین عمر بود که میان عرب و ایرانی فرق می گذاشت و گویا نسبت به ایرانی ها کینه به دل داشت اما امام علی(ع) هیچ فرقی میان عرب و ایرانی نمی گذاشت. اما با کمال تعجب بعضی باستان ستاهای افراطی کینه ی خود را نسبت به امام علی(ع) ابراز می کنند. ادامه مطلب...
*نمونه ای از رفتار عادلانه ی امام علی را در زمان حکومت او ـ که بخشی گسترده از کره ی زمین را شامل می شد ـ می آورم. امید که این رفتار با رفتار پادشاهان ایران باستان هنگام برخورد با اموال عمومی مقایسه شود.
مالى از اصفهان نزد على(ع) آمد. آن را هفت بخش کرد (چون کسانی که این مال به آنها می رسید هفت گروه بودند.) ادامه مطلب...
*یک) حارث گوید: در محضر امام على بودم که دو زن نزد وى آمدند و گفتند: «اى امیرالمؤمنین! ما بینوا و مستمندیم». حضرت به مردى فرمود: «آن دو را به بازارِ ببر و براى هر یک پیمانهاى خوراک و سه جامه شامل بالاپوش، روسرى، و جامه پایین تنه بخر و به هر یک صد درهم از مال من عطا کن!»
چون بازگشتند، یکى از آن دو زن گفت: «من عرب هستم و او ایرانی». [راوى] مىگوید: امام قدرى خاک از زمین برگرفت ادامه مطلب...