• وبلاگ : راه راستي
  • يادداشت : ساسانيان بيگانه از نقش فروهر!
  • نظرات : 5 خصوصي ، 15 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مهرداد 
    سلام.
    در پاسخ به اين شبهه :
    شما تاحالا درفش کاوياني ((پرچم دوره ساساني)) رو ديدي.
    به وضوح نماد فروهر در بالاي پرچم پيداست
    + اردويسر اناهيتا 
    در فروهر بودن تصوير شک نکنيد ، ضمنا اين نماد مزداييسم است نه زرتشتي ! اين نماد هيچ انتسابي به خود زرتشت ندارد و کامل مشmخصه در دوره اي طراحي شده (هخامنشي) که مردم به ايزداني چون ميترا باور داشته اند ، مثلا حلقه اي که در دست مرد فروهر است مربوط به مرام حفظ پيمان ميتراست! ممکن است ساسانيان مفهوم بخشي از نمادهاي فروهر را ندانسته يا مقصودا حذف کرده باشند ولي در هر صورت اين تصوير فروهر است
    + اردويسر اناهيتا 
    چطور نقش فروهر رو بالاي سر پوراندخت و يزدگرد نميبينيد ؟ با دقت نگاه کنيد انساني رو ميبينيد که دو دستش را بالا برده و بال هاي فروهر طرفينشو فرا گرفته اند ،با دقت نگاه کنيد ديگه ازين واضح تر !!!! ميشه بپرسم نماد اسلام چيه ؟؟؟
    پاسخ

    لينکي که در اينجا گذاشتيد به دليل فيلتر بودن سايت نتونستم ببينم اما از لينک پيام قبل متوجه فروهر نشدم. به ياد زمان انقلاب افتادم که بعضي مي گفتند: تصوير امام خميني در ماه پيداست
    + اردويسر اناهيتا 
    جسارتا انطور که بنده سکه هاي ساسانيان رو نگاه ميکنم نماد فروهر روي انان وجود دارد ، البته بيشتر شبيه به شکل اصيل و اشوري ان ترسيم شده و با علامت نمادين زرتشتي هخامنشيان اندکي تفاوت دارد ، سکه اي از دوران حکومت پوراندخت ساسانيسکه دوران حکومت يزدگرد سوم ... واي خدا ... الکي الکي شدم کارشناس پاسخگوي زرتشتيان ! علامت ماه و ستاره هم که الان نماد اسلام شده بر سکه هاي اشکاني و ساساني نقش بسته ، ميشه درين رابطه توضيح بديد ! علامت اتشکده + فروهر + ماه و ستاره بر سکه هاي تمام حکام اموي هم وجوذ دارد !
    پاسخ

    فروهر را روي تصوير سکه اي که نشان داديد، نديدم. ماه و ستاره نماد اسلام نيست


    وبلاگتون خيلي جالبه دوست عزيزم

    ادامه بديد

    + ==--_کردوان_--== 
    به نام اورمزد دادار
    با درود به ايران دوستان کامنت ششم
    برخي سخنان در وبلاگ شما نشان از هواخواهي شما از انديشه اي و کينه ي شما به ديگري است.
    اينکه مي نويسيد "چهار شنبه سوري هم مال زردشتيها نيست" يا پس از اين همه سخن گفتن باز هم مي گوييد:"در پستي با عنوان «بي‏ربطي نقش فروهر به زرتشتيان» معلوم شد که اين نشان در ايران باستان صرفا نشاني ملي و ايراني بوده."
    اگر به دنبال راستي هستيد ، اميدوارم اين گونه نوشتن از روي فراموشي باشد نه از خودکردگي
    به هر روي همان گونه که گفتم نماد فروهر يک نماد مردمي و آييني بوده و مانند آن در همه ي ايرانويج يافت مي شده و کسي داو نکرده(=ادعا) که هر چه مانند اين نماد بود ويژه ي آيين اشوزردشت است بلکه ويژه ي ايران و ايراني است ؛ بلکه نماد پيشرفته و بالنده ي آن در آيين اشوزردشت ، نماد فروهر است.
    و اين گمان نمي کنم سخن آنچنان گنگي باشد ولي اين که چرا همچنان روي اين سخن مانور مي دهيد ، دلخواه شماست.
    .
    ولي کسي به فرنام يک مسلمان چگونه مي تواند در آييني که از آن چيزي نمي داند سخن بپراکند ؟
    شايد کسي در ديدن آتشکده ها سررشته داشته باشند ولي آيا به درون مايه ي آن نيز راهي داشته اند ؟
    همين وچک(=جمله)نخست را که بخوانيد مي توانيد بدانيد که در چه پله اي از دانش در باره ي آيين اشوزردشت و ايرانويج هستند:
    "نخست بايد ببينيم که اين نقش را تا کنون به چه نام هايي ناميده اند. برخي آنرا "فر" و "فروهر"، و برخي ديگر آنرا "اهورامزدا" خوانده اند."
    همچنين وچک پس از اين: "ولي چون اين نقش اکنون نزد ِ عموم ِ زرتشتيان ِ ايران با نام ِ "فروهر" شناخته مي شود "
    همچنين سخن ايشان در اين وچک: "دوره ي ساساني که اوج اقتدار ِ دستگاه ِ آتش و دين ِ زرتشتي است"
    همچنين: "پژوهشگران و زرتشتيانِ کنوني، نقش ِ مذکور را به دلخواه ِ خود از روي متن ِ "زامياد يشت" و "فروردين يشت" ِ اَوستا ، به نشان و نماد ِ "فَرّ" و "فروهر" تفسير کرده اند."
    شما از اين سخنان چه مي خواهيد ؟ چه چيزي براي آن کسي داريد که دو رسته(=سطر)از نسک هاي زردشتيان خوانده است.
    اين گونه مي خواهيد جوانان را از زردشتي شدن بپرهيزيد.
    در پايان خواهشي که از شما دارم به هيچ روي سخنان من را در پست هاي خود نگذاريد.
    .
    در پناه خرد
    پاسخ

    گويا پذيرفتيد که نقش فروهر اختصاص به زرتشتيان نداشته. مخاطب بخشي از نوشته ي شما من هستم و بخشي آقاي کاظمي. لطفا کامنتي که مخاطبش غير من است، فقط راجع به همان شخص باشه و از او نام ببريد تا او بداند و د رصورت نياز پاسخ گويد.
    + ==--_کردوان_--== 
    کامنت هفتم را بپذيريد ، کامنت پيشين را پاک کنيد که دوبارگي بود.
    با سپاس
    + ==--_کردوان_--== 
    به نام اورمزد دادار
    با درود به ايران دوستان کامنت هفتم
    دوستان من دوباره ساسانيان !
    آيا از روي رژيم هاي اسلامي مي توان درباره ي خود اسلام سخن گفت ؟
    آگاهي ما از دوران ساسانيان به رخدادنگاري چند يوناني و چند عرب برمي گردد و اين دو کشور ، هر دو از دشمنان ايرانويج بودند و هستند ، نمي توان همه ي سخنان آنها را نيز پذيرفت ، تنها راهي که مي توان از گذشته آگاه شد همين يادمان هاي باستاني است که اکنون به شوند روشنگري هاي آنان و ترس از اينکه باز هم ايران به گذشته ي خود بنازد و ببالد با همه ي نيرو در نابودي و خرابي آن مي کوشند من باور دارم که حتي ساسانيان نيز خوب بوده اند ولي براي يافتن آگاهي هاي بيشتر نياز به چيزهايي هست که کارگزاران و زورمداران سد راه آن هستند.
    پس من در اين باره نه مي توانم سخن گمان پذير(=احتمالي)کسي را باور کنم نه خودم چيزي بگويم
    اين نمادي هم که شما مي گوييد نبوده از کجا مي دانيد پاک نشده ؟
    مگر تازيان و يونانيان کم به ما آسيب رسانده اند ، مگر همه ي دانش و دانشگاه ها و نسک هاي ما را نسوزاندند
    با "حرص و ولع" که از آيين به آنها سوزن زده شده بود آنچنان در نابودي ايران و ايراني کوشيده اند که پس از 1500 سال هنوز هم خنک نشده اند !
    من خودم آتشکده ي آذرگشنسب که دومين آتشکده ي بزرگ ساسانيان بوده را ديده ام ، مي دانستيد شاهان ساساني که شما آن اندازه از آنها بد مي گوييد پاي پياده به اين آتشکده مي آمدند(=اکنون بدون بن مايه) من در اينجا يادمان هاي مغول و آناهيتا و ... نيز ديدم ، پس نمي توان گفت هر آتشکده اي که ديدم از آغاز تا کنون همواره دست نخورده بوده و همچنان که ساخته شده ما داريم آن را مي بينيم !
    سپس بگوييم پس فلان نگاره کجاست ؟
    بهتر بود شما در سخنان تان اين گمانه را نيز بيان مي کرديد که شايد به دست تازيان نيز آسيب ديده باشد ، شما خود بهتر از من از آرزومندي آنان به جنت آگاه هستيد ؟ آنها براي اين حوريان و آن شير وشراب هر کاري مي کردند.يکي از اين کارها هم خراب کردن همه ي نگاره هايي که به فروهر بستگي دارند ،همانند پس از انقلاب که در هر کجا نامي از ايران و ايراني يافتند همه را يکباره تازي کردند !
    مگر پيش از صفويان بيشينه ي مردم سني نبودند ، چرا در درازناي چند سال کمينه شدند ! چنين گشتارهايي در کهن نگار ايران رخ داده است.
    درباره ي نگاره هاي آييني نيز که بسيار نزديک به باور است که چنين کاري از سوي تازيان انجام شده باشد ، چون حتي يونانيان نيز به خدايان و آيين هاي ديگران ارزش مي گذاشتند.
    .
    در پناه خرد
    + وحيد ذوالفقاري 

    احتراما عرض ميشود اين فروهر را نخست بار در كتاب درسي هنري از دوره پهلوي دوم ديدم و ميخواستم مقاله كنم. يكي دو سال پيش هم كتابي در پژوهش ويپه فروهر در ايران منتشر شد كه اين بشقاب را هم اورده بود. به هر كدام زودتر دست يافتم خدمتتان عرضه ميكنم. سپاسگزارم. ذوالفقاري

    + مريم 

    با درود به اقاي کاظمي
    نوشته هايتان خيلي قشنگ است کاش ميتوانيتسد بحثي در جايي داشته باشيد تا ما هم بيايم

    سلام


    من در مورد علامت فروهر دارم مطلب مي نويسم و مطالب شما را خيلي با ارزش و قوي ديدم ، اگر اجازه مي دهيد از مطالب شما در وبلاگم استفاده کنم هر چند با نام بردن از منبع باشد.


    موفق باشيد.

    پاسخ

    استفاده کنيد بيشتر خوشحال ميشم. در آينده هم ميتونيد استفاده کنيد و نيازي به اجازه نيست
    با سلام.
    بالاخره مطلب ريشه ي بزرگان را در وبلاگم قرار دادم دوستاني هم که نظرم را درباره ي دين کوروش و داريوش خواسته بودند نوشتم.
    و يک گله چرا کسي به آخرين کامنت من پاسخ نداد؟

    "وحيد" ِ گرامي

    منظور شما را از "معادل"؟ ندانستم.

    بهتر است لينک به تصوير ِ بشقاب ِ ادعايي ِ خود را برايمان بفرستيد تا همه با هم داوري کنيم چقدر "معادل"؟ است.

    شمار ِ بسياري از بشقاب ها و ظروف ِ عهد ِ ساساني در موزه ي "آرميتاژ" نگهداري مي شود. اين درخواست و خواهش را دارم که اگر تصويري برايمان ارسال مي کنيد حتماً محل نگهداري ِ اثر را هم قيد بفرماييد تا بتوان به روشني پيگيري و داوري کرد؛ جعلياتي ِ مانند ِ تصوير ِ "نامه ي يزدگرد به عمر" و يا "وصيتنامه ي داريوش" و ... در اينترنت کم نيست!

    پيروز باشي.

    پاسخ

    متن فوق در همين پست
    + وحيد ذوالفقاري 
    معادل اين نقش در بشقابي ساساني هست.
    پاسخ

    متن فوق در همين پست