سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس چهل روز برای خدا اخلاص ورزد، حلال خورد و روزش را روزه بدارد و شبش را به عبادت بایستد، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاریکند . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :439
بازدید دیروز :275
کل بازدید :3058073
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/10
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

به قلم مدیر سایت
یکی از آداب زرتشتیان در گذشته، نشان دادن جنازه ی انسان به سگ بود که به آن «سگدید» می گویند. کسانی که تلاش می کنند اعمال دینی زرتشتی ها را معقول نشان دهند، چنین توجیه می کنند که این کار برای آن است که اگر کسی بیهوش است یا سکته کرده، سگ، زنده بودن را معلوم کند.

اما گذشته از آنکه با یقین به مرگ، باز هم سگدید می کردند، مثلا سرش جدا شده بود، کتاب شایست ناشایست (کتاب فقهی زرتشتیان، بازمانده از عصر ساسانیان) صراحت دارد که اعتقاداتی خرافی پشت قضیه بوده:

یک) در شایست ناشایست آمده است که سگدید کردن برای آن بوده که سگ، دیو مرگ را از جنازه فراری دهد.

دو) با هرسگی سگدید نمی کردند بلکه تنها با این سگ ها انجام می دادند: سگ گله، سگ خانه، سگ شکاری، توله، سگ روباه گونه.
در حالی که سگ زنده یاب ممکن است هیچ کدام از موارد بالا نباشد.

سه) در شایست ناشایست آمده است که سگ باید گوشت یا بدن مرده را ببیند و دیدن مو یا ناخن مرده کافی نیست.
روشن است که لازم نیست سگ زنده یاب، خود جنازه را ببیند. اگر مرده زیر آوار باشد باز هم زنده بودن را تشخیص می دهد.

چهار) اگر سگی کور باشد باید پوزه اش را به بدن مرده بزند و اگر به ناخن یا مو بزند کافی نیست.

در کتاب شایست ناشایست، صفحه 8 ـ 9 آمده است:
«هان! در فرگرد سوم جددیوداد (وندیداد) میدیوماه پیدا < است > که در آن زمان که جان < از تن > بشود، اگر سگی در < کنار > پای او (= شخص میرنده) بسته باشد؛ پس نیز <چون > نسوش بر < وی > هجوم بَرَد، آنگاه چون < سگ > آن < جسد > را دید، پس نسوش رانده شود.
این که < آن > سگ که نسوش را براند، کدام < است >؟
سگ گله و سگ خانه و سگ شکارگر و توله و سگ روباه گونه، و در باره سگ روباه گونه < صاحبان رأی > ناهمداستان بوده اند: وند هرمزد از چاشته ابرگ بگفت که < روباه گونه نسوش را > نراند.
سگ نسوش را در ان زمان براند که گوشت < مرده > را بیند، اگر < تنها > موی یا ناخن < او » را بیند < نسوش را > نراند.
سگ کور نیز در آن زمان < نسوش را > براند که پوزه بر نسا (جسد) نهد و اگر بر موی یا ناخن < آن، پوزه > نهد، <نسوش را > نراند».


شایست ناشایست ص 8 ـ 9


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل