سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لازم ترین دانش بر تو آن است که از عمل بدان پرسیده می شوی . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :304
بازدید دیروز :392
کل بازدید :3062921
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/6
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

به قلم مدیر سایت

زنی که جنینش سقط شده، طبق آداب دینی زرتشتیان، کارهایی را باید انجام می داد؛ از جمله ی آنها شستشوی تمام بدن با ادرار گاو و آب بوده است و این کار باید به دست مرد موبد انجام می شد.
چنین آدابی مایه ی تعجب شخصی مسیحی به نام بُخت ماری شده است. وی سی پرسش را مطرح ساخته و موبد آذرفرنبغ فرخ زادان به آنها پاسخ گفته و این پرسش ها و پاسخ ها در دینکرد پنجم از صفحه ی 76 به بعد آمده است. سؤال 22 چنین است:
«زن بچه انداخته را چرا باید شست و اگر باید شست، چرا او را نَه زن دیگری بلکه مردی باید بشوید؟!»

آذرفرنبغ در پاسخ، توضیح می دهد زنی که سقط جنین کرده، باید از پلیدی مرده پاک شود. ذات این کار، نیکو است اما عمل به آن، در نظرها زشت است در حالی که ذات هرچیز ترجیح دارد.
سپس آذر فرنبغ مثال می زند همانطور که ایرادی ندارد پزشک، زن بیمار را معاینه کند، برای پاک کردن آن زن نیز ایرادی ندارد که مردی او را ببیند.
اما دلیل اینکه مرد باید تطهیر کند، آن است که دیوها از او بیشتر می ترسند و می گریزند.
سپس نتیجه می گیرد که شایسته نیست شستشوی مرد زشت پنداشته شود و به هیچ وجه نباید از آن خودداری کنند.

یادآوری:
تعجب شخص مسیحی از این کار و نیز انکار زشتی آن و توجیحات آذرفرنبغ نشانه ی آن است که چنین شستشویی شامل تمام بدن می شده است.

عبارت دینکرد پنجم

«زنی که سقط جنین کرده باشد و نیز مردی را که نسوش (دیو مرده) با او همراه است، وقتی که ریمنی مرده چنان پیداست و عموم جهان در آن گواهند، باید شست و شو داد. شگفتیی در این کار نیست…

اگر سخن در مورد چیزها زشت به نظر آید، نه به علت ذات آن بلکه به علت عمل (= کرد) است و دانایان دلیل هر چیزی را بیشتر در ذات آن می دانند و نه در طرز عمل آن…

همان طور که دانایان صلاح می دانند که پزشکان بسیاری زنی را که دچار بیماری شده است ببیند همان طور هم عیبی ندارد که برای پاک کردن کسی از چنان نسوش گزندرسان، (مردی) او را ببیند.

دلیل این که عمل تطهیر کردن به وسیله ی مرد است نه زن، یکی این است که مرد پارسا دارای نیروی بیشتری است و دیوان از او، با ترس بیشتر می گریزند و نیز آن آفت (= پتیاره) به طبیعت نوع زنان پیوسته است. به علت این که آن دروج ها (دیوها) نر هستند، از ماده ها (= زنان) کم می ترسند و نیز حتی در کارهای دیگری که چنان اهمیتی برخوردار نیستند، مرد از زن مناسب تر است.

از این رو شایسته نیست آن را زشت پندارند، چنان که در بالا نوشته شد و به هیچ دلیلی نباید از آن پرهیز کنند».

منبع: کتاب پنجم دینکرد، ص 100

دینکرد پنجم ص 100

  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل