سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یا دانشمند باش یا دانشجو یا شنونده و یادوستدار و پنجمی مباش که هلاک می گردی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :255
بازدید دیروز :569
کل بازدید :2503179
تعداد کل یادداشت ها : 1491
99/4/14
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*امام علی(ع) برای رسیدن به «راه راستی» سفارش هایی درخور توجه دارد. تعدادی از آنها را مرور می کنیم:

مَنِ استَقبَلَ وُجوهَ الآراءِ عَرَفَ مَواقِعَ الخَطأَ. (کافی، ج 8، ص 22، ح 4)
هر کس آراى گوناگون را ببیند، جایگاههاى خطا (نادرست اندیشى) را باز شناسد.

أقرَبُ الآراءِ مِنَ النُّهى، أبعَدُها عَنِ الهَوى. (غرر الحکم، ح 3022)
نزدیک ترین رأى ها به خردمندى، دورترین آنها از هواپرستى است.

اللَّجاجَةُ تَسُلُّ الرَّأی. (نهج البلاغه، حکمت 179)
لجبازى، خِرَد را به زنجیر کشد.

شِدَّةُ الغَضَبِ تُغَیرُ المَنطِقَ، وتَقطَعُ مادَّةَ الحُجَّةِ، وتُفَرِّقُ الفَهمَ. (کنز الفوائد، ج 1، ص 319)
شدّت خشم، سخن گفتن را دگرگون مى کند، قدرت استدلال را قطع مى کند و شعور را متلاشى مى سازد.

دَعِ الحِدَّةَ، وتَفَکَّر فِی الحُجَّةِ. (غرر الحکم، ح 5136)
تندخویى را رها کن و به استدلال بیندیش.

اضرِبُوا بعضَ الرأی ببعضٍ یتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ. (غرر الحکم، ح 2567)
رایزنى کنید تا اندیشه درست متولّد شود.

مَن جَهِلَ وُجوهَ الآراءِ أعیتْهُ الحِیلُ. (غرر الحکم، ح 7865)
هر که آراى گوناگون را نداند در چاره جویى درمانَد.

اتَّهِمُوا عُقُولَکُم فإنّهُ مِن الثِّقَةِ بها یکونُ الخَطاءُ. (غرر الحکم، ح 2570)
به خردهایتان بدگمان باشید؛ زیرا (زیاده روی در) اعتماد به آن موجب خطا مى شود.

أفضَلُ الناسِ رَأْیا مَن لا یستَغنِی عن رَأی مُشِیرٍ. (غرر الحکم، ح 3152)
رأى آن کس برتر است که خود را از رأى مشاور بى نیاز نداند.

ألا وإنَّ اللَّبیبَ مَنِ استَقبَلَ وُجوهَ الآراءِ بِفِکرٍ صائِبٍ ونَظَرٍ فِی العَواقِبِ. (غرر الحکم، ح 2778)
بدانید، خردمند کسى است که با اندیشه اى درست و نگاهى دوراندیش، از آراى گوناگون استقبال کند.

إذا خُلِّیَ عِنانُ العَقلِ ولَم یُحبَس عَلى هَوى نَفسٍ أو عادَةِ دینٍ أو عَصَبِیَّةٍ لِسَلَفٍ، وَرَدَ بِصاحِبِهِ عَلَى النَّجاةِ. (شرح نهج البلاغة، ج 20، ص 343، ح 950)
اگر زمام خرد، رها شود و در حبسِ هواهاى نفس یا عادتهاى دینى و یا تعصّب گذشتگان نباشد، صاحبش را به رستگارى رساند.

اللَّجاج یفسِدُ الرَّأی. (غرر الحکم، ح 1078)
لجبازى، اندیشه را فاسد کند.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل