• وبلاگ : راه راستي
  • يادداشت : حضور موبديار مهران غيبي در اين وبلاگ
  • نظرات : 0 خصوصي ، 107 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <    <<    6   7   8      >
     
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    آقاي اميرشاهي
    شما نوشته ايد:" ... ايشان فرمودند که گاتها با دانش امروز سازگاري دارد. گويي گاتها يک کتاب دانشنامه است . گاتها مشتمل است بر اعتراض زرتشت به رهبران ديويسنان ، و شکايت از بي فرهنگي و ناداني مردم ايران باستان و اندکي هم توصيه به دوري از زشتي ها و ... يعني سخناني کلي دربر دارد نه مسائل جزئي علمي ...."
    پاسخ
    آقاي اميرشاهي
    گاتها آموزش ميدهد که انسان چگونه در خانواده، اجتماع و تربيت فردي، پرورش يابد تا بتواند از ابزارهاي خدا داده براي يافتن بهترين راه بهره ببرد. شيخ شهاب الدين سهروردي به بازگفت عرفان اشراقي گاتها افتخار کرد واسه همين کشتندش. ملاصدرا هم آن اندازه از فلسفه گاتها بهره برد که به جرم ارتداد محاکمه شد.
    اگر باورهاي زرتشتي را که به عربي برگردان کرديد و شيعه را از آن ساختيد جدا کنيد، ديگر چيزي برايتان نميماند.
    پاسخ

    جا داشت پاراگراف آخر را با دقت مي نوشتيد
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا (اهورامزدا)
    آقاي اميرشاهي
    شما نوشته ايد:"3. در مورد ژآن کلنز ؛ که استاد برجسته ي اوستاشناسي هستند . بسياري از اوستاشناسان جديد مثل پرودز اکتور شروو - از اساتيد دانشگاه هاروارد و از تيم تخصصي دانشنامه ايرانيکا - هم معتقد هستند گاتها سروده ي موبدان است . پروفسور پرويز رجبي هم در آخر عمرشان انتساب گاتها به زرتشت را رد کردند ...."
    پاسخ
    آقاي اميرشاهي روش شما نادرست است. اگر اينگونه بخواهي به چنين کساني ارجاع بدهي، از سلمان رشدي تا کشيشان آمريکايي و استادان دانشگاه هاي اروپا و بوداييها و برهماييها که سندهاي بسياري براي شيطاني بودن اسلام دارند، تا سني هايي که شيعه را کافر و مهدور الدم ميدانند، ميتواند سند رد شما باشد.
    آقاي اميرشاهي اين روش شما درست نيست.
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    آقاي اميرشاهي نوشته ايد:".... اوستايي بودن گاتها يعني تحدي ؟ نه ! تحدي يعني به مبارزه طلبيدن . و در گاتها هم هيچگاه تحدي نشده . اگر هم شده باشد با شکست مواجه شد . منظورم به اهون وئريتي و ... است !..."
    پاسخ
    گاتها تنها کتاب منحصر به فرد است که چند هزار سال مانده است.
    نيايش يتا اهو را نيز يکي از شاگردان درجه يک اشوزرتشت که مستقيم از آموزشهاي اشوزرتشت برخوردار بوده سروده و در آغاز گاتها به عنوان مقدمه گذاشته. اين نيايش چکيده اي از آموزشهاي گاتهاست. اين چکيده با نظارت خود اشوزرتشت تهيه شده و در راستاي گاتهاست. همانند نهج البلاغه و وووو
    اما پاسخ به ادعاهاي موبد غيبي :
    1. ايشان فرمودند که گاتها با دانش امروز سازگاري دارد. گويي گاتها يک کتاب دانشنامه است . گاتها مشتمل است بر اعتراض زرتشت به رهبران ديويسنان ، و شکايت از بي فرهنگي و ناداني مردم ايران باستان و اندکي هم توصيه به دوري از زشتي ها و ... يعني سخناني کلي دربر دارد نه مسائل جزئي علمي .
    2. در همان سازگاري با دانش روز هم حرف هست که در روزهاي اينده مقالاتي در رابطه با گاتها ارائه ميشود که اميدوارم استاد فاطمي هم اين مقالا ترا در وبلاگ قرار دهند.
    3. در مورد ژآن کلنز ؛ که استاد برجسته ي اوستاشناسي هستند . بسياري از اوستاشناسان جديد مثل پرودز اکتور شروو - از اساتيد دانشگاه هاروارد و از تيم تخصصي دانشنامه ايرانيکا - هم معتقد هستند گاتها سروده ي موبدان است . پروفسور پرويز رجبي هم در آخر عمرشان انتساب گاتها به زرتشت را رد کردند .
    4. اوستايي بودن گاتها يعني تحدي ؟ نه ! تحدي يعني به مبارزه طلبيدن . و در گاتها هم هيچگاه تحدي نشده . اگر هم شده باشد با شکست مواجه شد . منظورم به اهون وئريتي و ... است !

    سلام . بررسي سخنان موبد غيبي درباره ي وحياني بودن گاتها ،
    اولاً : وحي بودن قرآن با تحدي ثابت مي شود . عجيب است که موبد غيبي اين را ادعاي بي سند مي خوانند . در حاليکه قرآن چندين بار تحدي کرده است . تحدي يعني به مبارزه طلبيدن ... وقتي که قرآن ميگويد اگر در الهي بودن قرآن شک داريد سخني مانند قرآن در فصاحت و معاني بياوريد ، يعني تحدي کرده است . و هيچ کس از اديبان عرب و اديبان يهودي که به عربي مسلط بودند نتوانستند به اين تحري پاسخ دهند . به طريق اولي ديگران هم نمي توانند ...
    اين از وحياني بودن قرآن . قرآن به مبارزه طلبيده است و مخالفين نيز دهانشان بسته شد .
    در زمان زندگي زرتشت حتي پورداود و بسياري از اساتيد بارز اوستاشناسي هم گفته اند که نمي توان زمان زندگي زرتشت را مشخص کرد . و هيچ يک از نظرات دليلي محکم ندارند .
    سپاس
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    آقاي فاطمي درود
    من دلايل شما را براي وحي بودن قرآن خواندم.
    راستش خداوکيلي همگي را ادعاهايي بدون سند يافتم ولي باز هم کاري با آن ندارم. بازهم خداوکيلي با همين استدلالي که براي قرآن کرديد، گاتها وحي نيست؟
    اکنون استدلال من:
    دانش خدايي با گذشت زمان بهتر شناخته ميشود ولي دانش انساني با گذشت زمان تکامل ميابد.
    گاتها امروزه با دانش امروزي همساني دارد. از اين روي دانش انساني نيست. اگر دانش انساني بود، ميبايست با گذشت زمان امروزه دانش کاملتري بود که دانش گاتها در برابر آن نقص داشت که چنين نيست.
    دوم: تحدي. گاتها يگانه کتابي است که به زبان اوستايي در دست است. يک کتاب هيچ پژوهشگري جز اين ژان کلنز که مانند سلمان رشدي است در سروده اشوزرتشت بودن آن شکي ندارد.
    سوم: يک چيزي از گاتها را بنويسد که با قرآن يا با دانش امروزين يکسان نباشد يا تضاد داشته باشد.
    چهارم: از ديدگاه تاريخ، زبان و دستور زبان کتاب ريگ ودا هم تراز گاتهاست. اين دو را با هم بسنجيد ببينيد چه اندازه تفاوت ميان دانش و فرهنگ آنهاست.
    پنجم: از ديدگاه زماني کتابي را معرفي کنيد که دانشي چون گاتها در آن باشد.
    ششم: يکي از اشتباه هات ژان کلنز و حتي مري بويس اينست که ميگويند ايرانيان باستان خط نداشتند. دست کم در جيرفت هشت لوحه گلي پيدا شده که پيشينه آنها حداقل 5000 سال است. همچنين يک درفش مسين در شهداد کرمان پيدا شده که هيروگليف آن از هيروگليف مصر باستاني تر است....
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري داناي هستي بخش
    آقاي فاطمي درود
    شما نوشته ايد:"... فقط چندروز در تولد پيامبر اسلام اختلافه نه چند هزار سال. در ميان خيلي از افراد در عصر ما هم اين چند روز ديده مي شود: کوچک نمايي ضعفي بزرگ ..."
    پاسخ
    اين چند هزار سال اختلاف به دليل يکم اشتباه فهميدن يونانيان است که گشتاسب هخامنشي را با گشتاسب کياني يکي گرفتند و 600 پيش از ميلاد را معرفي کردند.
    دوم عدد شش هزار سال را هم کساني اختراع کردند که براي نمونه سرو کاشمر را همان سروي ميدانند که اشوزرتشت کاشته است. خداوکيلي اينها دليل هستند که شما اختلاف چند هزار ساله ميگوييد؟
    از اين که بگذريم اين زمان چه اثري در وحي بودن يا نبودن گاتها دارد؟
    ديگر آنکه تاريخ هحري کي تعيين شد؟ چند سال از پيامبر اسلام (ص) گذشته بود؟ فاصله اي نبود که فراموشي بياورد. ندانستن واقعي و لجبازي بود... آيا در نقل قولهاي چنين نشده است؟
    پاسخ

    قضيه ي اختلاف چندهزار ساله در تولد زرتشت، به اين سادگي ها نيست که شما ميگي. محققان برحسته اي چون هاشم رضي و ديگران اين را گفته اند. وقتي اين معلوم نشد نمي شه به اين راحتي هيچ کتاب و سخن و خاطره اي را به زرتشت نسبت داد
    + عبدالحق 

    با سلام جناب موبد غيبي استاد عزيز ببخشيد قصد ايراد گيري ندارم اما فرموده ايد خب اگر معلوم نبودن استدلال شماست، زايش مسيح در انجيل ششم ژانويه و در يک انجيل ديگر در تابستان است. در حالي که 21 دسامبر را که زايش مهر=يلدا است جشن ميگيرند.
    من انجيل متي باب اول وانجيل متي باب 2وانجيل لوقا باب اول وانجيل لوقا باب 2 وانجيل يوحنا باب اول وانجيل مرقس باب اول را ديدم ولي مطلبي دال بر تولد حضرت مسيح در 6 ژانويه پيدا نکردم ميشود توضيح دهيد از کدام انجيل اين مطلب را نقل کرديد؟ اين هم سايت مرکز پژوهش هاي مسيحي http://www.farsicrc.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2470ا
    ايه مورد نظرتان را از انجيل لطفا بيان کنيد
    + موبديار مهران غيبي 
    آقاي فاطمي درود
    ببنيد تنها ميخواهم نشان دهم که روش استدلال شما نادرست است. وگرنه خودم به اين چيزها باور ندارم. شما در همان صدر اسلام هم در روز زايش پيامبرتان (ص) شک داشتيد چون نتوانستيد به توافق برسيد، هجرت را مبناي تاريخ اسلام گذاشتيد. خب منه بگم چون نميدانيد پس ايشان پيامبر نيستند؟
    دوم- ما حديث و روايت داريم که هيچ تضادي هم در آن نداريم.
    سوم- چرا براي خودتان ميپذيريد که چون باور داريد قرآن وحي است پس هست و چون شما ميگوييد پس همه قرآن درست است؟ چرا براي ما قايل نيستيد که ما ميگويم گاتها وحي است و ونديداد نيست وووو؟ چرا براي خودتان ادعاي خودتان خوب است ولي براي ما ادعاي خودمان خوب نيست؟
    از شما خواهش ميکنم، با همان ابزاري که وحي بودن قرآن را اثبات ميکنيد، با همان ابزار وحي بودن گاتها را بررسي کنيد....
    پاسخ

    فقط چندروز در تولد پيامبر اسلام اختلافه نه چند هزار سال. در ميان خيلي از افراد در عصر ما هم اين چند روز ديده مي شود: کوچک نمايي ضعفي بزرگ دوم) حديث و روايت هايتان را با ذکر منبع بگيد. سوم) در بخش قرآن کريم، وحي بودن قرآن را نشان داديم اما شما راهي براي وحي بودن گاتها نداريد
    + موبديار مهران غيبي 
    آقاي احمد رضا
    خداوکيلي دادن پاسخ به کسي که بدون سند افترا ميزند، يا کسي که توهين ميکند، يا کسي که با لجبازي سند را نميپذيرد درست است؟
    + موبديار مهران غيبي 
    آقاي حسن فاطمي
    درود
    شايد براي شما معلوم نباشد. ولي براي ما بدون هيچ شکي معلوم است که اشوزرتشت در روز خرداد و فروردين ماه (ششم فروردين) به دنيا آمده و در روز خور ديماه (5 ديماه) از جهان در گذشته است.
    خب اگر معلوم نبودن استدلال شماست، زايش مسيح در انجيل ششم ژانويه و در يک انجيل ديگر در تابستان است. در حالي که 21 دسامبر را که زايش مهر=يلدا است جشن ميگيرند.
    پاسخ

    چگونه براي شما معلومه؟ از کجا؟
    + عبدالحق 
    سلام موبد مهران غيبي عزيز خوب اين بحث اين بود که برنده وبازنده نداشت وبه نزديکي زرتشتيان ومسلمانان انجاميد از شما موبد گرامي سپاسگزارم واز خداوند ايران ميخواهم به شما واقاي فاطمي خير وبرکات الهي را نازل کند
    + محمديان 
    با احمدرضا موافقم
    رد صلاحيت به معناي توهين به کسي نيست که ناراحت بشه. رد صلاحيت يعني صلاحيت او براي ما معلوم نشد گاهي يعني او را نشناختيم
    سلام استاد فاطمي ،
    من حاضر به بي احترامي به هيچ کس نيستم . درباره ي اينکه فرموديد به جناب موبد غيبي بيشتر احترام بگذارم ، به روي چشم ...

    هريک از نظراتم را که احساس کرديد مناسب نيست را تأييد نکنيد . من ناراحت نميشم .
     <    <<    6   7   8      >