• وبلاگ : راه راستي
  • يادداشت : اعتبار گاتها با استناد به سخن يک موبد
  • نظرات : 6 خصوصي ، 53 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4      >
     
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي اميرشاهي، توحيد در گاتها نيست و آنگاه محمد (ص) و امام علي (ع) خاموش نشستند؟ از زرتشتيان جزيه گرفتند در حالي که مشرک بودند؟

    يه خواهش، لطف کنيد يک به يک بندهاي گاتها را که توحيد ندارند را بنويسيد.
    پاسخ

    دين اصلي زرتشي شرک آلود نبوده است بلکه بعدها دچار شرک شد
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي اميرشاهي شما ميگوييد که قرآن چون پازل است که بايد کنار هم چيده شود. ميگوييد که براي درک يک آيه بايد آيه هاي پيش و پس آن را هم در نظر گرفت. خب چگونه است که در اين آيه هاي انتقاد کننده، پيش و پسش در باره کدام قوم و کدام پيامبر سخن ميگويد؟
    بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام
    در پاسخ به اينکه آقاي غيبي ميگه توحيد در گاتها موج ميزند همانطور گه گفتم مطلبي در وبلاگم هست اما خلاصه آن را اينجا از آقاي غيبي مي پرسم؟
    در گاتها در هات 30 بند 3 و4 (ترجمه دوست خواه ) و هات 45 بند 2 نوشته:
    ر آغاز، آن دو «مينو»ي همزاد و در انديشه و گفتار و کردار[يکي] نيک و [ديگري] بد، با يکديگر سخن گفتند.و...جاهاي ديگه هم اشاره مي کند که در آغاز آفرينش بو ده اند و با هم سخن گفته اندمثلا(آن يک گوهر که پاک است به آن ديگر که پليد است گفت که ما هيچگاه سازگار نخواهيم بود؛ نه در انديشه، نه در آموزش، نه در درخواست و اراده، نه در آيين و گفتار و کردار)(رضي)
    سوال ما خيلي ساده است؟ انگره مينو از کجا آمده است؟
    اگر وجود عدمي دارد پس چگونه در آغاز آفرينش بوده وهمزاد سپنته مينو(با هم زاده شده اند)بوده و با سپنته مينو بحث و گفت و گو داشته است؟
    لطفا آقاي غيبي سوال ما رو با سوال جواب نديد...پاسخ به سوال مطرح شده را بدهيد
    جناب غيبي ،
    اول :
    وقتي قرآن اهل کتاب را نقد ميکند يعني اهل کتاب ! نه فقط يهوديان و مسيحيان ... شما هم مصداق اهل کتاب هستيد .
    مثلاً يکي از نقدهاي قرآن به اهل کتاب اين است :
    رهبران اهل کتاب از پيش خودشان حرفهايي را مي نوبسند و به اسم خدا تمام ميکنند.
    يا مثلاً : اهل کتاب از گمان و احتمال پيروي ميکنند و ...
    پس زرتشتيان نيز مورذد نقد قرآن هستند. گرچه خدا و پيامبرشان مورد تأييد و تصديق اسلام است .

    دوم : زرتشتيان امروز منکر بسياري از انبياء و ... هستند .پس مشمول اين گفتارند.
    به ياد ندارم چيزي از قران را ناديده گرفته باشم . شايد منظورتان به بحث رسالت جهاني محمد باشد که بحثش بارها انجام شده .
    جناب غيبي ،
    من 7 ترجمه از گاتها را خواندم . هيچ اثري از توحيد در گاتها نيست . اگر هست کجاست ؟
    ممکن است شما چند عبارت مبهم و چند پهلو را به ما بگوييد . که البته تمامي بزرگان شما در طول تاريخ ، ثنويت را از آنها برداشت کرده اند .
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي نوشته ايد:"

    اينکه جناب غيبي تصريح مي کند که دو آفريننده براي خير و شر وجود ندارد، سخن شخص او را مي پذيريم. اما اگر زرتشتي ها قائل به دو آفريننده براي خير و شر باشند، آنان را نمي توان "دوگانه پرست" خواند زيرا آنان فقط خالق خير را مي پرستند اما توحيد افعالي ندارند ولي توحيد عبادي را دارند"
    پاسخ
    بجز ونديداد، بندهش و مانند آنها که کتاب مغان ماد هستند، شما از گاتها يا بخش هاي ديگر اوستا سند بدهيد که قايل به دو آفريننده براي خير و شر هستند.

    در همان ونديداد هم اگر درست نگاه کنيد، دو خداي خير و شر آفريده يک خدا و مامور او هستند. در آن فرهنگ، جهان آميخته اي از خير و شر، روشنايي و تاريکي است. از اين روي هنگامي که انسان بتواند شر را از ميان بردارد، فلسفه گيتي استومند (مادي) از ميان رفته و دنيا مادي به پايان ميرسد که ميشود اخر الزمان
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي اميرشاهي همه انتقادها به اهل کتاب، اگر دقت کنيد به يهود و نصارا است.
    دوم آنکه انتقادها به اهل کتاب مومن و داراي عمل صالح نيست. بلکه به کساني است که ادعاي يک دين را دارند ولي کلام کتابشان را ناديده ميگيريند.
    از ديدگاه من شما خودتان که قرآن را در راستاي اهدافتان ناديده ميگيريد، مصداق اين انتقادهاي قرآن هستيد.

    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    دوگانه پرستي (ثنويت) دو مقوله جداگانه دارد
    يک: در دين مهرپرستي، زروانپرستي که دين «ديويسنان» ناميده شده است، خدايي به نام ورون و يا زروان دو بچه دوقلو دارد. به يکي که خير است، هستي و روشنايي، به ديگري نيستي و تاريکي ميدهد. ... در اين باور، اهريمن نيستي است. هر چيزي که اورمزد مي آفريند، اهريمن در آن نيستي پديد مي آورد. براي نمونه با نيست کردن، روشنايي، تاريکي پديد مي آيد.

    دو: در دين زرتشتي يعني در گاتها، در بيرون از انسان چيزي خير يا شر نيست. همه چيز بر پايه هنجار هستي يعني اشا وهيشتا (ارديبهشت) آفريده شده است. هر چيز در هستي يک چرخ دنده از ساعت هستي است، نه نيک دارد و نه بد.
    تنها و تنها اين انسان است که خداوند به او توان نيک و يا بد (خير و يا شر) بودن و کردن وووو را بخشيده است. از اين روي بهشت ودوزخ تعريف ميشود.

    توحيد در گاتها کوچکترين تفاوتي با توحيد در قرآن ندارد. اين در گاتها موج ميزند. کافيست يکبار آن را بخوانيد.
    پاسخ

    اينکه جناب غيبي تصريح مي کند که دو آفريننده براي خير و شر وجود ندارد، سخن شخص او را مي پذيريم. اما اگر زرتشتي ها قائل به دو آفريننده براي خير و شر باشند، آنان را نمي توان "دوگانه پرست" خواند زيرا آنان فقط خالق خير را مي پرستند اما توحيد افعالي ندارند ولي توحيد عبادي را دارند
    جناب آريايي
    متوجه کلام شما نشدم . خيلي مبهم نوشتيد .
    من ميگم صدها آيه از قرآن هست که اهل کتاب رو نقد ميکنه . نظر شما چيه ؟
    ضمناً درباره ي شرک ،
    وقتي اونها در منابع ديني شون به صراحت از چندگانه پرستي سخن به ميان آمده است ، ديگر « تهمت » معني ندارد .

    + اريايي 
    اگر مشرکند پس نظر حاکميت واين همه عالم چه ميشود
    پاسخ

    منظورتونو متوجه نشدم
    + اريايي 
    جناب امير شاهي عزيز! دستور قران دراين خصوص خطاب به مسلمانانست وانها يند که مکلف به انجام انند درضمن اين دستور اطلاق کامل داريد وشرطي هم با ان نيامده وانجام ان در هر شرايطي الزاميست. ديگر اينکه سرتاسر اين وبلاگ ونطرات شما وبرايند انها تکيه بر اختلافات وطرح موارديست که با شيوه مورد تصريح قران تضاد فاحش دارد.
    پاسخ

    گاهي اطلاق ها مقيد مي شوند. شما مشترکات را بنويسيد تا يک پست را به آن اختصاص بديم
    + اريايي 
    جناب فاطمي! يعني شما هم معتقديد زرتشتيان مشرکند؟! به به! گفته ايد به رسميت شناختن به معناي قبول همه نظرات انها نيست خب مگر ثنويت شرک نيست؟ ايا شرک چيز کوچکيست؟ علماي ما گوهي مشرک را به رسميت شناخته اند؟ بنده خدا ! متهم کردن ديگران به شرک ميداني چه گناه بزرگيست؟ خوب شد بالا خره موضع صريح و واقعي خود را بيان کرديد. متاسفم جناب فاطمي متاسفم!
    پاسخ

    فقط من نميگم. شهيد مطهري هم ميگه. چون اونها قائل به توحيد افعالي نيستند: زرتشتيان در زمره ي مشرکان
    جناب آريايي
    1. بنده عرض کردم زرتشت پيامبر بود . و اسلام هم نسخه ي تکامل يافته ي همه اديان الهي است . اين را چندين بار خخدمت شما عرض کردم . لزمي نداره يک سؤال رو چند بار بپرسيد .
    2. گرچه دين زرتشتي در اصل متکي بر يکتاپرستي است اما به مرور زمان دچار ثنويت و بلکه سبعيت (!) گرديد . شما ببينيد در ونديداد اوستا به صراحت خداوند دوتا است. نه يکي . حتي در گاتها هم امشاسپندان ( 6 گانه ) پرستش و نيايش مي شن به اضافه اهورامزدا . ******* در يشتها ، ايزدان با اينکه تمايز ذاتي با اهورامزدا دارند ، ليکن در قدرت و فرّ و شکوه با اورمزد يکسان اند . اينها نماد شرک است . بلکه عين شرک است .
    3. اما بحث تکيه بر مشترکات ، من گفتم بر مشترکات تکيه دارم ، خداي واحد ، ايمان به پيامبران الهي ، معاد و ...
    ليکن موبد غيبي به صراحت پيامبران الهي را انکار ميکند . قربان توحيد ايشان هم بروم . پس شما لطف کنيد اين نصيحت ها را به موبد غيبي بفرماييد بلکه راهگشا گردد .
    ضمناً شما تکليف آياتي که اهل کتاب را نقد ميکند را روشن کنيد .
    انتظار داريد که به يک آيه عمل کنيم و صدها آيه را رها کنيم ؟
    گرچه ما به همان يک آيه هم عمل ميکنيم . بازهم ميگويم ما حقايق دين زرتشتي را قبول داريم . اما دليلي نمي بينيم که بخواهيم حرفهاي بي دليل موبدان را بپذيريم .
    + اريايي 
    اقاي امير شاهي منظورتان را روشن کنيد . ايا زرتشتيان قبل از اسلام موحد نبودند؟ و اگر نبودند الان چي؟ شما فرموده ايد -ادعاي يکتا پرستي انها_ ايا اين متهم کردن خلق خدا به شرک را ميتوانيد توجيه کنيد! اگر هم منظورتان اين نيست پس در نوشتنتان بيشتر دقت کنيد کلمه ادعا برازنده زرتشتيان موحد نيست.
    پاسخ

    بخش ثنويت در اين وبلاگ رو ملاحظه کنيد
    + اريايي 
    اقاي امير شاهي وقتي مي گوييد زرتتيان يکتا پرستيشان را مديون اسلامند يعني قبل از اسلام مشرک بودند! متهم کردن ديگران به شرک گناه بزرگيست دليلتان چيست؟ اگر مشرکند چرا به رسميت شناخته شده اند؟ حال سوال اينست که از اول مشرک بوده اند يا نه؟ اصلا شما زرتشتيت را الهي ميدانيد يا نه؟ تا حالا دستور قران را مبني بر تکيه بر مشترکات رها کرده بوديد والان متاسفانه دقيقا خلاف ان عمل مي کنيد!
    پاسخ

    به رسميت شناختن يک دين به معناي اين نيست که همه ي معتقدات آنها درسته
     <      1   2   3   4      >