• وبلاگ : راه راستي
  • يادداشت : حضور موبديار مهران غيبي در اين وبلاگ
  • نظرات : 0 خصوصي ، 107 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3   4   5    >>    >
     
    با سلام
    جناب آقاي موبد يار مهران غيبي عزيز استاد بزرگواري هستند که در دانشگاه کرمان تدريس ميکنند. ايشان خيلي خوب بحث ميکنند و اصلاً هم توهين نميکنند. من ايشان را ميشناسم و براي وي و همه ي زرتشتيان عزيز آرزوي سلامتي و بهروزي دارم
    + محمدجواد 
    برو ويلاگتو جم کن
    + محمدجواد 
    چه ربطي داشت وبلگتو جمع کن
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي قداست يعني پيوستگي داشتن با خداوند. اين قداست هنگامي معنا پيدا ميکند که خداوند بگويد نه من بگويم و نه اينکه موبد بگويد.....
    به قداست گاتها هم يک باور داريم و سندي برايش نداريم. اين سند را هم خود اوستا و کتابهاي ساساني به ما داده اند. وگرنه سندي نداريم. من يکي که توانايي ديدار جبرييل را ندارم و نميتوانم تاييد بکنم.... شما را نميدانم.
    پاسخ

    موبد اردشير خورشيديان در کتاب پاسخ به پرسشهاي ديني زرتشتيان، ص 31 ميگه: «مقدس يعني بسيار مورد احترام» بنظرم اين تعريف ايشان درسته. وقتي که اعتبار اوستا و کتاب هاي ساساني را نتوان اثبات کرد نمي توان به گواهي آنها اعتماد کرد
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    (بخش نخست)
    درود
    آقاي فاطمي نوشته ايد:
    يکم: "
    از يک طرف ميگيد ونديداد رو قبول نداريد و از طرف ديگه به گواهي اون به اينکه گاتها کتاب اسمانيست اعتماد مي کنيد! "
    پاسخ
    هنگامي که يک مخالف به سود طرف مخالف چيزي را ميگويد يعني تاييد کرده است که طرف مخالف درست ميگويد. اگر ونديداد خودش را سخن خدا ميدانست، ديگر چرا بر گاتها به عنوان آموزشهاي مقدس وووو تاکيد دارد؟

    دوم:"...
    دوم: خود روايات گفته اند. رفت و آمد فرشته به معناي نزول وحي نيست."
    پاسخ
    فرشته که ديدني نيست. آثار فرشته هم لمس کردني نيست. از اين روي تنها و تنها راه اينست که جبرييل آمده باشد و گفته باشد که چنين رفت و آمدي هست. جبرييل هم که ديگر به زمين نمي آيد. پس اين ادعايي بي سند است چون نه با مشاهده ميتوان آنها را ديد، نه جبرييل به زمين آمده ...

    سوم:"
    سوم: مگر شما قائل به زيردستاني براي اهورامزدا نيستيد؟"
    پاسخ
    من نه قايل نيستم. گاتها هم قايل نيست. در اوستا هست که از ديد من درست هم نيست.
    امروزه دست کم کساني چون موبداني که به من آموزش دادند، بر اين باورند که اينها زيردست خداوند نيستند. اينها فروزه= صفت= فروغ خداوند هستند.

    چهارم:"...
    چهارم: اين هم از موارديه که قبلا بحث کرديم دوباره داريد پيش مي کشيد. گفتم که عقلا روي نقل قول حساب باز مي کنند مثل اعتماد به شهادت شهود در دادگاه ها "
    پاسخ
    راستش هر چي بگوييد از ديدگاه من دين يعني آن چيزي که خداوند از راه وحي به بندگانش آموزش داده است.
    هر چيز که با عقل انساني درست شود، وابسته به زمان و مکان است.
    شهادت هم در جايي است که سندي بهتر در دسترس نيست. اين که اين شاهدان چه اندازه درست هستند يا نه، يا اينکه اين شاهدان چه اندازه تحت تاثير ضمير ناخودآگاه در نقل قول تغيير ايجاد کرده اند، همه نياز به سند دارد.
    اينکه سد (صد) ها نفر يک چيزي را نقل کنند که در راستاي دلخواه آنها باشد که سند نميشود. (ادامه دارد)
    پاسخ

    لطفا کوتاه تر بنويسيد تا بشه جواب داد. درسته که «اقرار العقلا علي انفسهم جايز» اما اينجا اقرار برضد خود نيست. چه ايراد داره که دو کتاب، سخن خدا باشه؟ اگر گاتها سخن خدا شد دليل نميشه که ونديداد چنين نيست. دوم: ندونستم اين چه ايراديه چهارم: يعني ميگيد مرغ يک پا بيشتر نداره
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    (بخش دوم)
    درود
    پنجم:" ...
    پنجم: معنا روشنه"
    پاسخ
    معناش از ديدگاه من اينه که اگر جز خدا، از هر چيز و هرکسي وووو چيزي بخواهيد ميشويد مشرک. اگر خود را عبدالرضا و عبدالحسين ووو بخوانيد ميشويد مشرک. اگر شما خدا را از رگ گردن به خودتان نزديکتر نبينيد، مشرکيد. اگر دلتان خانه خدا نباشد کافريد.

    ششم:" ...
    ششم: وقتي ثابت کرديم که قرآن سخن خداست و امامان مورد تاييد پيامبرند گفته هاي اونهارو قبول مي کنيم."
    پاسخ
    شما به هيچ روي قادر نيستيد که ثابت کنيد (دقت کنيد منظور ثابت کردن ا ست) که قرآن سخن خداست. چون قادر نيستيد که حضور جبرييل را ثابت کنيد. انسان براي ثابت کردن بايد نخست مشاهده کند. شما تنها باور داريد و براي باورتان هم حجتهاي داريد ولي ثابت نميتوانيد بکنيد.

    در باره امامان (ع) هم اگر درست باشد، حديث کسا هست که تنها و تنها بر 5 تن آل عبا تاکيد دارد. ميان اين همه زن و بجه که هر يک از امامان (ع) دارند، از کجا که پيامبر (ع) اين فرد بخصوص را تاييد کرده است؟
    پاسخ

    پنجم: اگر خود خدا گفت: با واسطه چيزي بخواهيد اين کار با اجازه ي اوست (وابتغوا اليه الوسيله) و نيز قائليم که امامان(ع) قدرت مستقل ندارند بلکه قدرتشان در راستاي قدرت خداست و با اذن او حاجتي را برآورده مي سازند لذا در دعاي توسل مي خوانيم: يا وجيها عندالله اشفع لنا عندالله؛ اي آبرومند نزد خدا مارا نزد خدا شفاعت کن. نميگيم: خودت مستقلا شفاعت کن. اگر در دعاهاي معمولي تصريح به اين نميکنيم مدنظرمان هست و الا همانطور که گفتيد شرک خواهد بود. منظور از نام هايي مثل عبدالرضا اين است که شخص برده ي رضاست نه انکه او را عبادت مي کند. ششم: دوباره شما رفتيد سر جاي اول. در اين مورد قبلا بحث کرديم. شما بايد جواب من رو رد کنيد نه اينکه دوباره ادعارو تکرار کنيد. در حديث کساء آمده که وقتي آن چهار نفر زير عبا رفتند پيامبر فرمود:اينها اهل بيت من هستند. فقط حديث کساء نيست. حديثهاي متعدد ديگر در مورد امامت امامان داريم. در اينجا نمي شه به اونها پرداخت. ضمنا بحث ما بحثهاي شيعه و سني نيست.
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي
    يکم: گاتها کتاب آسماني است. اين نکته را همه بخشهاي اوستا و ونديداد هم تاييد کرده است. در نماز روزانه هم پنج بار در روز اين را گواهي ميکنيم.
    دوم: رابطه شما با وحي در زمان پيامبر قطع شد. از اين روي شما چگونه از رفت و آمد فرشتگان آگاه شديد؟
    سوم: خدايي که اين همه توانايي و دانايي دارد، چه نيازي به فرشتگان دارد؟
    چهارم: حديث و روايت از ديدگاه من نقل قول است. همانگونه که گفتم از ديدگاه روانشناختي، نقل قول تا 80 درصد تحت تاثير ضمير ناخودآگاه است.
    پنجم: اياک نبعبد و اياک نستعين يعني چه؟
    اينکه خداوند بصير و سميع، قادر متعال وووو است اين يعني چه؟
    ششم: خدا از رگ گردن به انسان نزديک تره يعني چه؟ دل مومن خانه خداست يعني چه؟

    سخن شما مانند آنست که بگوييم: من آدم خوبي هستم. گواه من پدرم است. ميپرسند که گفته پدر من راست ميگويد، پاسخ ميدهم من.
    خب آقاي فاطمي خودم دليل خودم که درست نيست.
    سند که ملايک رفت و آمد ميکنند چيست؟ سند؟
    سند آن چيزي است که يا دانش نشان بدهد، يا وحي نشان بدهد، يا خرد نشان بدهد....
    همانگونه که آقاي اميرشاهي گفتند، قرآن دستور داده نخست بفهميد سپس باور کنيد.
    پاسخ

    از يک طرف ميگيد ونديداد رو قبول نداريد و از طرف ديگه به گواهي اون به اينکه گاتها کتاب اسمانيست اعتماد مي کنيد! دوم: خود روايات گفته اند. رفت و آمد فرشته به معناي نزول وحي نيست. سوم: مگر شما قائل به زيردستاني براي اهورامزدا نيستيد؟ چهارم: اين هم از موارديه که قبلا بحث کرديم دوباره داريد پيش مي کشيد. گفتم که عقلا روي نقل قول حساب باز مي کنند مثل اعتماد به شهادت شهود در دادگاه ها پنجم: معنا روشنه ششم: وقتي ثابت کرديم که قرآن سخن خداست و امامان مورد تاييد پيامبرند گفته هاي اونهارو قبول مي کنيم.
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي، پرسيده ايد که چرا براي ديگر کتابهاي تقدس قايل نيستيد؟
    يکم: ما براي دانش تقدس قايل هستيم. از اين روي اوستاي 12000 پوست گاوي، دانشنامه ايرانيان بود، نه کتاب ديني
    اوستاي 21 کتابي ساساني هم يک ستوت نسکش گاتايي بود، يکي دوتا کتاب هم مانند يشت ها و و نيايشي بود، ديگر کتابها دانشيگ بود.
    همين ونديداد در واقع يک نسک بهداشتي است، نيايشي که نيست.
    دوم: امروزه هم دانش نيک براي ما قداست دارد. دقت کنيد، يک هودا= دانايي نيک و يک دوژدا=دزد= دانايي بد داريم. ما حق نداريم که سخن دانشمند نيک را ناديده بگيريم و بگوييم که دلمان ميخواهد. اين دل خواستن براي ما دوزخ (زندگي بد) ميسازد.
    سوم: اگر بخواهيد به اين روش به ما ايراد بگيريد، شما خودتان نيز خيلي چيزها را مقدس ميدانيد که نه در قرآن به آن اشاره شده و نه خرد و نه دانش تاييدش ميکند.
    براي نمونه بارگاه ملکوتي، بارگاه قدسي... بسيار بکار ميبريد که با اياک نستعين همخواني ندارد. در قرآن هم ملکوت خداوند و هم قداست تعيين شده است. نامي از هيچ يک از جاهايي که شما قدسي ميناميد در آن نيست. براي نمونه جمکران در کجاي قرآن و ووو سند تقدس دارد؟
    پاسخ

    يکم و دوم: روشن نکرديد که چرا کتابهاي مذهبي ديگر زرتشتيان ، قداستشان به پاي اوستا (غير از گاتها) نمي رسه. سوم: از روايات ما به دست مي آيد که محل دفن امامان، محل تردد ملائکه است و سفارش شده به آن اماکن برويم براي زيارت. پس قداست دارند. مسجد نيز قداست دارد براساس روايات
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي به اين دليل مثبتات ونديداد را سند مباهات دين زرتشتي ميدانم، زيرا در گاتها براي دانش تقدس قايل شده است. براي آزادي تقدس قايل شده است. براي قانون مداري تقدس قايل شده است. در ونديداد هم مثبتاتش هر سه تاي اين موارد را در بر دارد.
    موارد منفي آن هم اگر همون داستان از محبت خارها گل ميشود را رعايت کنيم، چندان منفي نيست.
    پاسخ

    به همين دليل بايد براي ديگر کتاب ها نيز تقدس قائل شويد چرا به ونديداد و چند کتاب مشابه چسبيديد؟
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي چرا به مثبتات ونديداد افتخار نکنم؟
    اجداد ما در 2-3هزار سال پيش چيزهاي ميدانستند که عربهاي زمان پيامبر نميدانستند. اروپاييان هم نميدانستند. اين نشان ازتوان فکر بالا دارد. گرچه شما ميخواهيد همه چيز را رد کنيد. اين با خود شماست.
    به ياد داشته باشيد که از محبت خارها گل ميشود
    بحث سر محبته. چون شما محبت نداريد گلها را خار ميبينيد. منم چون محبت دارم خارهاشو گل ميبينم.
    پاسخ

    اگر بتوانيد به اون افتخار کنيد نبايد به پاي دين زرتشتي گذاشت زيرا ساخته ي ديگران است
    + اريايي 
    جناب اميرشاهي اقاي موبد غيبي مگر بارها نگفتند همه ونديدا قابل دفاع نيست. کجا گفتند سخن زرتشته. اگر هم ميگوييد فلان موبد ديگر گفته خب اهل سنت هم مسلمانند پس هر چه ميگويند مال اسلامست
    پاسخ

    پس، از ونديداد دفاع نکنند و به مثبتات اون افتخار نکنند
    در مورد دفاع از ونديداد ،
    ببينيد اگر دو حديثي که سندش يک جور هست ، رو ما نمي تونيم بگيم اين رو قبول کنيم اون رو قبول نکنيم . چون هردوتاش يک سند داره .
    ونديداد هم يک سند داره . همه ي گفته هاش از يک منشأهست . بزرگترين موبدان زرتشتي و پيشوايان دين زرتشتي گفتند ونديداد سخنان اهوامزدا و زرتشت است . اختلافي در سند تعاليم ونديداد نيست . نميشه گفت اين سند چون به نفع ماست قبولش کنيم . همون سند وقتي خوشايند نيست قبول نکنيم .
    اين نميشه
    + موبديار مهران غيبي 
    به ياري هستي بخش دانا
    درود
    آقاي فاطمي راستش نميتوانم پيدا کنم که کجاي ونديداد نوشته بايد هزاران لاکپشت کشته شود....
    خواهش ميکنم که شماره فرگرد و بند ونديداد را بدهيد.
    + اريايي 
    مسلما ربط داره جناب فاطمي ولي بي نقص نيست.اگر خود ما در يک کتاب روايي حديث نادرستي ديديم دليل ميشود کل کتاب رارد کرده و به احاديث صحيح ان نيزتوجه نکنيم. جناب غيبي عزيز هم که موبد هستند هيچگاه از همه مطالب ونديداد دفاع نکردند.
    پاسخ

    خودشون از جمله جناب غيبي ميگن ونديداد ساخته ي مغانه
    + اريايي 
    جناب فاطمي اولا وجود مسايلي ازين دست در ونديداد ميتواند تحريفي بوده که در دينشان وارد شده ثانيا شايد درست باشد ولي دليل خاصي داشته باشد که ما نميدانيم. درقران هم امده خدا به قومي ازبني اسراييل بخاطر گناهشان فرمان داد که يکديگر را بکشيد پس حالا ما هم ايراد بگيريم که جرا اين منطقي نيست!
    پاسخ

    اصلا ما ميگيم ونديداد ربطي به زرتشت نداره اما مشکل اينجاست که چرا زرتشتي ها از اون دفاع ميکنن؟ چرا وقتي نکته ي مثبتي در اون ديدن بهش افتخار ميکنن و بعنوان سند مطرح ميکنن؟
       1   2   3   4   5    >>    >