سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که پوشش شرم گزیند کس عیب او نبیند . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :458
بازدید دیروز :434
کل بازدید :3066872
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/15
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

از اموری که مورد اعتراض برخی قرار می گیرد، تفاوتهایی است که میان زن و مرد در احکام شرعی می بینیم. ریشه ی این اعترضها معمولا بخاطر یک جانبه نگریست. معترضان معمولا احکامی را در نظر می گیرند که در ظاهر به نفع مردهاست. در حالی که احکامی هم داریم که به نفع زنهاست.

دوستمان آترینا در این زمینه پرسشی را مطرح کرده.

 1. آترینا:
همونطور که قبلا گفتم من اسلامو کاملترین و بهترین دین میدونم اما شما خوب میدونید که بعضی احکام اسلامی نشون میده اسلام میان زن و مرد فرق گذاشته. چرا باید اینطور باشه؟ لطفا این رو به بحث بگذارید.
اگر خواستید بعدا میگم که منظورم کدام احکام اسلامه

 2. فاطمی:
الف) آیا واقعا میان زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد که میان احکام هم تفاوتی وجود نداشته باشد؟ آیا زنها از نظر جسمی و روحی با مردها همانند هستند که توقع داشته باشیم احکام آنها هم به یک صورت باشد؟ حتما جواب منفی است.

ب) تفاوت احکام زن و مرد کاملا امری طبیعی است چون زن و مرد با هم متفاوتند. اما زمانی می توانید اعتراض کنید که هرجا میان زن و مرد فرق گذاشته شده، در همه ی موارد مردها ترجیح داده شده باشند.
در بیشتر احکام، زنها و مردها برابرند اما وقتی همه ی احکام اختصاصی را نگاه می کنیم می بینیم همانگونه که برخی احکام در ظاهر به نفع مردهاست احکامی هم به نفع زنهاست. مثلا تهیه ی مخارج زن و فرزندان زن و نیز جهاد بر مردان واجبه. گواهی یک دختر نه ساله در دادگاه پذیرفته می شه اما گواهی یک پسر چهارده ساله قبول نمی شه. یک دختر نه ساله می تونه قاتل پدر یا مادرش را ببخشه یا درخواست قصاص کنه اما یک پسر چهارده ساله نمی تونه. آیا این احکام به نفع زنها نیست؟
از نظر اسلام یک زن در خانه هیچ وظیفه ی واجبی ندارد غیر از ارضاء جنسی شوهر و نیز اجازه از شوهر هنگام خروج از خانه. زن می تواند بابت پخت و پز و نگهداری از فرزندان خودش و حتی شیر دادن به فرزند خود از شوهر مزد بگیرد. چرا این موارد را در نظر نمی گیرید؟
جالبه که در قوانین بشری هم گاهی می بینیم میان زن و مرد فرق می ذارن.

ج) اگر از نظر اسلام، جنس دختر بدتر از جنس پسر بود، این همه روایت در مورد فضیلت دختر داشتن، نرسیده بود. به چند نمونه توجه کنیم:
ـ پیامبر اکرم(ص): از برکت زن این است که اولین فرزندش دختر باشد. (مستدرک الوسائل: ج 15، ص 111)
ـ پیامبر(ص): هرکه دخترى داشته باشد و او را نیکو تربیت کند و به خوبى آموزش دهد و از نعمت های خدا او را به وفور بهره مند سازد، آن دختر براى وى بازدارنده اى در برابر آتش دوزخ خواهد بود. (کنز العمّال: ح 45391)
ـ پیامبر(ص): این دخترانند که دلسوز و مددکار و با برکتند. (کنز العمّال: ح 45399)
ـ پیامبر(ص): هر که برایش دختر به دنیا آید و او را اذیّت نکند و حقیرش نشمارد و پسرانش را بر او ترجیح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى برد. (کنز العمّال: ح 45400)
ـ مردى نزد پیامبر بود که خبر به دنیا آمدن فرزندش را به او دادند رنگش دگرگون شد. پیامبر فرمود: چه شد؟ گفت: خیر است. پیامبر فرمود: بگو. گفت: وقتى از خانه بیرون آمدم همسرم درد زایمان داشت و حالا برایم خبر آوردند که دختر زاییده. پیامبر فرمود: سنگینى اش بر روى زمین است و سایه بانش آسمان و روزى دهنده اش خدا و او یک دسته گل است که تو او را مى بویى. (کافی، ج 6، ص 5، ح 6)
ـ پیامبر(ص): چه خوب فرزندانى هستند دخترانِ باحیا. هر کس یکى از آنها را داشته باشد، خداوند آن دختر را براى او مانعى در برابر آتش دوزخ قرار مى دهد. و هرکس دو تا داشته باشد خداوند به سبب آنها او را وارد بهشت می کند. (مستدرک الوسائل، ج 15، ص 116)
ـ همسر یکی از اصحاب امام هادی(ع) باردار بود و از امام خواست تا برای او دعا کند که فرزندش پسر باشد. امام فرمود: چه بسیار دخترانی که بهتر از پسرند. (بحار الأنوار، ج50، ص 177)

با توجه به اینکه در مورد احکام زن و مرد کلی سخن گفتید من هم کلی جواب دادم. اگر موارد جزئی را مطرح کنید بحث خواهیم کرد.

 3. سهیل:
درود

شما چه انتظاری از پیامبر داشتید پیامبر در اون زمان برای اینکه بتونه عرب های جاهلی رو از زنده به گور کردن دختران نجات بده این حرفا رو میزد واقعا هم فرقی نمیکنه اینو میخواستند پیامبر برسونند چرا که در همه ی احادیث به خوب بودن دختر نیز اشاره میشود حالا اگر پسر خوب باشد هم همان است.

 4. فاطمی:
همانطور که گفتید یک علت اینکه این همه اسلام به خوب بودن دختر تأکید کرده بخاطر همان روحیه ی پست عربها بوده که داشتن دختر را ننگ میدونستن. متأسفانه هنوز هم بسیاری از مردم، داشتن پسر رو ترجیح میدن و این احادیث هنوز هم کاربرد دارن.

 5. امید:
هنگامی که تعامل اسلام با زن را با نظریه های فمنیستی غربی مقایسه می کنیم می بینیم چقدر اسلام به مقام  زن در جامعه اهمیت داده . احتیاجی که جامعه  امروز ما به  اموزه های اسلام در ارتباط با حقوق زن دارد بسیار بیشتر از زمان عرب جهالیست .

جهان امروز با ادعای حمایت از حقوق زن از او کالایی ساخته که  هروقت  به ان نیاز داری میتوانی از یک ویترین انتخواب کنی و هر وقت تاریخ انقضاش تمام شد از ان جدا بشی. خوشبختانه در ایران و اکثر کشورهای اسلامی این معزل به طور ملموس وجود ندارد.

من نخواستم نظریه های مارکس و سیجموند فروید و .... بیاورم که ببینید زن در نظر انها نیروی کار ارزان و کالایی تبلیغاتی  است و در نظر اسلام  زن و مرد مکمل همدیگر هستند ونسبت به هم و فرزندان خود مسئولیت دارند.

 6. احمد:
خانمهایی که این همه دم از برابری زن و مرد می زنند، چرا هیچوقت نمیگن در کار کردن پشت تریلی و کار در معدن و کارگری ساختمانی و امثال اینها زنها و مردها باهم برابرند و در این کارها نیز دوشادوش مردها کار کنن؟

 7. س:
من از قول خانمها خیلی خواندم و شنیدم که از فرقهایی که در احکام میان زن و مرد هست، گلایه می کنن اما یک بار از اینها نشنیدم که بگن: چرا مخارج خانواده که کمرشکنه به عهده ی مردهاس؟ چرا تأمین هزینه ی زندگی نباید بین زن و مرد تقسیم بشه؟!


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل