سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشک عطرى است نیکو . بردن آن آسان و بوى خوش آن پرورنده دماغ انسان . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :287
بازدید دیروز :621
کل بازدید :3063525
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/7
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

انعکاس سخن مدیر سایت در رادیو فرانسهدر آستانه ی نوروز سال 1392 مصاحبه ای از اینجانب در سایتخبرگزاری فارس درج شد اما نماینده ی زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری فارس شکایت کرد و شرط پس گرفتن شکایت را برداشتن مصاحبه از سایت مطرح کرد و لذا فارس، علاوه بر برداشتن مصاحبه، از زرتشتیان عذرخواهی کرد!
رادیو بین المللی فرانسه ضمن گزارشی، به عبارت هایی از این گفتگو اشاره کرده است:

«در میان تک نوشته هایی که در سایت ها دیده می شوند سخنان عجیب چند تن در مورد این جشن (چهارشنبه سوری) توجه را جلب می کند.
یکی از آنها، "سیدحسن فاطمی موحد"، از پژوهشگران مؤسسه دارالحدیث قم " ضمن بی ارتباط دانستن چهارشنبه سوری با آیین زرتشت می گوید: شاید ادعا شود بنیان گذار چهارشنبه سوری اعراب هستند! زیرا در فرهنگ آنها چهارشنبه روزی نحس بوده است و با برپایی جشن می کوشیدند نحوستش را رفع کنند. "
او در پاسخ به این پرسش که آداب و رسوم کهن ایرانی جزئی از آئین زرتشت است می گوید : " در درجه اول شما دین زرتشتی را نشان دهید که چیست تا بعد برسیم به اینکه فلان رفتار ایرانی ها مربوط به دین زرتشتی است یا نه؟ وقتی دینی را به پیامبری نسبت می دهیم به معنای دینی است که آن پیامبر آورده.
دین زرتشتی سراسر در هاله ای از ابهام است؛ از خود زرتشت گرفته تا آموزه های این دین."
او با ارجاع به پرویز رجبی، نویسنده کتابهائی در تاریخ ایران، که به گفته این پژوهشگر، در اواخر عمرش انتساب گات ها (بخشی از اوستا) به زرتشت را زیر سؤال برده سبب دلخوری زرتشتیان شده است، می افزاید :
"نه تنها کتاب بلکه هیچ سخن و آیین و آدابی را نمی توانیم با اطمینان خاطر به زرتشت نسبت بدهیم. ابهام در مورد زرتشت به قدری زیاد است که برخی او را شخصیتی خیالی می دانند. ما قائل به خیالی بودن زرتشت نیستیم اما در عمل با شخصیتی توهمی و خیالی تفاوت ندارد. با این وصف کدام بخش از این دین را می توانیم نشان دهیم و بگوییم: زرتشت آورده است؟"

او ادعا می گوید : " جالب آنکه گاهی روایات امامان ما را به نام زرتشت جا می زنند. روایتی از امام صادق(ع) داریم که دقیقاً ترجمه آن را به عنوان «اصول زندگی زرتشت» نشر داده اند."
"دین زرتشتی سراسر در هاله ای از ابهام است. معیار کلی را ارائه کردم، تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل! وقتی نتوانستیم حتی یک کلمه را با اطمینان به زرتشت نسبت دهیم، تکلیف جشن ها و آیین های دیگر نیز معلوم می شود. نهایت چیزی که بتوانیم اثبات کنیم این است که آیین هایی مانند مهرگان و سده به قبل از اسلام باز می گردند و رسومی ایرانی اند. اما مگر قبل از اسلام تنها زرتشتی ها در ایران زندگی می کرده اند؟! زرتشتی ها نیز مانند دیگران به آن رسوم پایبند بوده اند."

… در حالی که پژوهشگر پیشین، "سیدحسن فاطمی موحد"، می گوید :
" زرتشتی ها به آتش خیلی احترام می گذارند. اما روشن کردن آتش در وسط کوچه و خیابان و از روی آن پریدن نه تنها احترام به آن نیست بلکه یقینا نوعی بی احترامی به آن است. مثلاً اگر کسی کتابی مقدس را وسط کوچه روی زمین بگذارد و از روی آن بپرد، یقیناً همگان این کار را بی احترامی به آن کتاب می دانند." »


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل