سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و طلحه و زبیر بدو گفتند با تو بیعت مى‏کنیم به شرط آنکه ما را در خلافت شریک کنى ، فرمود : ] نه ، لیکن شما شریکید در نیرو بخشیدن و یارى از شما خواستن ، و دو یارید به هنگام ناتوانى و به سختى درماندن . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :589
بازدید دیروز :621
کل بازدید :3063827
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/7
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*یکی از ایرادات که به ما گرفته می شود این است که در قرآن آمده: جزیه را با خفت و خواری از اهل کتاب بگیرید.سوره توبه، آیه 29:
قاتِلُوا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُون
با آن عده از اهل کتاب که ... آئین حق (اسلام) را نمى‏پذیرند، پیکار کنید، تا زمانى که جزیه را به دست خود با خضوع و تسلیم بپردازند.
آیه در مقام بیان این است که اگر اهل کتاب بخواهند در سرزمین اسلامی زندگی کنند باید یا اسلام را بپذیرند یا جزیه بدهند. اگر جزیه ندادند با آنها بجنگید. اهل کتاب باید به حکومت اسلامی جزیه بپردازند؛ زیرا حفظ جان و مال و ناموس آنها برای حکومت اسلامی هزینه دارد و نیز خمس و زکات و جهاد بر مسلمانها واجب است حال آنکه این امور بر آنان واجب نیست.
در مورد گرفتن جزیه با خفت و خواری که از "وهم صاغرون" استفاده شده، به ذکر عبارت تفسیر نمونه (ج7، ص 354) بسنده می کنم:
«"صاغر" از ماده "صغر" (بر وزن پسر) به معنى کسى است که به کوچکى راضى شود و منظور از آن در آیه فوق آن است که پرداختن جزیه باید به عنوان خضوع در برابر آئین اسلام و قرآن بوده باشد، و به تعبیر دیگر نشانه‏اى براى همزیستى مسالمت‏آمیز و قبول موقعیت یک اقلیت سالم و محترم در برابر اکثریت حاکم بوده باشد.
و اینکه بعضى از مفسران آن را به عنوان تحقیر و توهین و اهانت و سخریه اهل کتاب کرده‏اند، نه از مفهوم لغوى کلمه استفاده مى‏شود و نه با روح تعلیمات اسلام سازگار است و نه با سایر دستوراتى که در باره طرز رفتار با اقلیتهاى مذهبى به ما رسیده است تطبیق مى‏کند.»
اضافه کنم که به نظر می رسد کلمه ی «صاغرون» می خواهد بفهماند آنان در حالی جزیه می پردازند و در کشور اسلامی زندگی می کنند که دستشان کوتاه است از اینکه بتوانند برای حکومت اسلامی ایجاد مزاحمت کنند یا قوانین اجتماعی اسلام،‌مانند حجاب، را نادیده بگیرند. روشن است که این قضیه اختصاص به حکومت اسلامی ندارد. هیچ حکومتی اجازه نمی دهد دیگران قوانین آن را نادیده بگیرند یا آن را تضعیف کنند.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل