سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیورهای دنیا، خردهای ناتوان را تباه می سازد . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :332
بازدید دیروز :621
کل بازدید :3063570
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/7
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

إنما المشرکون نجس

پس از درج سخن آیت الله جناتی در استخر در مورد پاکی مشرکان، چند سوال در مورد سازگاری سخن ایشان با آیه ی 28 در سوره توبه رسید: «إنما المشرکون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام؛ مشرکان نجسند پس نباید نزدیک مسجد الحرام شوند.»
بحثهای اجتهادی بسیار دشوار است و تخصص بالا را می طلبد. فراوانند کسانی که سالیان دراز در حوزه های علمیه درس می خوانند اما به درجه اجتهاد نمی رسند. بنابراین ما نمی توانیم با دیدن چند آیه یا روایت، حکم شرعی اسلام را دریابیم.
ایشان در کتاب «همبستگی ادیان و مذاهب اسلامی» از صفحه 185 تا 198 مفصل در این مورد بحث کرده. خلاصه ی قسمتی از آن نوشته را می آورم هرچند در موقعیتی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم و علمایی که مشرکان را نجس می دانند چه بسا جواب مناسب به ایشان را داشته باشند.

خلاصه ی توضیح آیت الله جناتی در مورد آیه ی فوق
یک)
کلمه ی «نجَس» در این آیه به فتح جیم و مصدر است. در جای خود اثبات شده که در چنین مواردی باید کلمه ی «ذو» را قبل از مصدر در تقدیر گرفت. در این صورت آیه با نجاست عارضی مشرکان نیز سازگار است؛ چون آنان با چیزهای نجسی مانند شراب سروکار دارند. (معنای آیه اینطور می شود: مشرکان حامل نجاست هستند نه اینکه ذات آنها نجس است.)

دو) نجاست در لغت بر هرچیزی که دارای پلیدی باشد اطلاق می شود؛ چه حسی و چه معنوی. (در فارسی هم به مال حرام می گوییم: فلان مال نجس است. در حالی که منظورمان پلیدی معنوی است نه نجاست اصطلاحی. یا اینکه در مورد کسی که دچار فساد اخلاقی است می گوییم: فلانی آدم کثیفی است. حال آنکه ممکن است در ظاهر تمیز باشد.)
نجاست مشرکان از نوع پلیدی روحی، با آیه مناسب تر است؛ زیرا خداوند پس از نجس خواندن مشرکان، آنان را از ورود به مسجدالحرام نهی کرده. اگر مراد نجاست ظاهری بود فرقی میان مسجدالحرام و سایر مساجد نبود بعلاوه داخل کردن چیز نجس در مسجدالحرام اشکال شرعی ندارد مگر هتک حرمت به حساب آید.
انسان جنب و زن حائض نیز از دخول به مساجد منع شده اند حتی اگر بدنشان نجس نباشد.

سه) در قرنهای اول و دوم هجری مخصوصا در عصر پیامبر(ص) غالبا کلمه «نجس» در معنای لغوی به کار می رفته. اختصاص این کلمه در معنای اصطلاحی مربوط به قرنهای سوم و چهارم به بعد است.
بنابراین هرجا کلمه ی «نجس» در دو قرن نخست بدون قرینه به کار رفته باید بر معنای لغوی حمل شود.

یادآوری:
الف)
اگر نتوان نجاست مشرکان را اثبات کرد، باید آنها را پاک به حساب آورد. زیرا براساس روایات، همه چیز پاک است مگر نجس بودن آن ثابت شود.

ب) در عصر پیامبر اسلام(ص) تعداد مسلمانان محدود بود و تنها با غیر مسلمانان اعم از اهل کتاب و مشرکان می جنگیدند. وقتی که آنان اسیر و به بردگی گرفته می شدند، اگر آنان نجس بودند چگونه می توانستند با آنها زندگی کنند و در کارهای خانه مثل آب آوردن و شستشو و طبخ غذا و ... کمک کنند؟


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل