امید معین
شناخت اهورامزدا و اهریمن در دین زرتشت نیاز به بررسی طولانی دارد زیرا در ادوار مختلف تاریخ ،گزارشهای ضد و نقیضی از فرقه های مختلف زرتشتیان در ارتباط با مفهوم اهریمن و رابطه اهورامزدا با اهریمن وجود دارد. همینک مفهوم اهریمن در اوستا با مفهوم وی در گاتاها بطور بسیار عجیبی متناقض است.
زرتشتیان بر این اعتقاد بودند که سبب خلق اهریمن این است که مزدا با خود فکر کرد که اگر مرا منازعی بود چگونه خواهد شد؟
پس از این فکر، اهریمن به وجود امد و به فساد و فتنه پرداخت. جنگی میان سپاه اهورا مزدا و سپاه اهریمن در گرفت.پس ازان فرشتگان میانجگری کردند و یزدان و اهریمن با هم مصالحه کردند. مفاد این مصالحه اینگونه بود که عالم سفلی برای هفت هزارسال در اختیار اهریمن باشد.
در مفاهیم زرتشتی اهورامزدا و اهریمن در دوره دوم جهان دست به یک رقابت سنگین با هم می زنند. در این زمان هر دو آفریدن نیکی و بدی را آغاز کردند و بدین گونه با یکدیگر به مبارزه پرداختند پس از 3000 سال زرتشت آفریده شد و از این زمان به بعد توازن قوا به نفع خدای نیکی (اهورا مزدا )گرایید. طبق این اعتقاد تا پیش از زایش زرتشت اهریمن قدرتی موازن با قدرت اهورامزدا داشته.
در اوستا و در متون فارسی میانه "خرفستران"، یا حیوانات "موذی"، نظیر موش، مار، کژدم، و مگس ، مخلوقات اهریمن و در نتیجه دارای طبیعتی پست اند و به دنیای دیوان تعلق دارند. از همین رو، انسان به ستیز با این گونه جانوران تشویق شده است. در واقع ان دسته از مخلوقات که برای انسان مفید بوده اند مخلوق اهورامزدا و ان دسته که برای انسان مفید نبودند مخلوق انگره مینو یا اهریمن..
در فرقه زروانیسم این اعتقاد وجود دارد که اهورامزدا و اهریمن دو گوهر همزاد هستند، هر دو در شکم زروان رشد میکنند. اهریمن که طمع دارد تا زودتر از اهورامزدا به دنیا بیاید شکم مادر ( زروان ) را پاره کرده و بیرون میجهد.
منابع: بند هشن ایرانی / دینها و کیشهای ایرانی