سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسى را که چهار چیز دادند از چهار چیز محروم نباشد : آن را که دعا دادند از پذیرفته‏شدن محروم نماند ، و آن را که توبه روزى کردند ، از قبول گردیدن ، و آن را که آمرزش خواستن نصیب شد ، از بخشوده گردیدن ، و آن را که سپاس عطا شد از فزوده گشتن . و گواه این جمله کتاب خداست که در باره دعاست « مرا بخوانید تا بپذیرم . » و در آمرزش خواستن گفته است : « آن که کارى زشت کند یا بر خود ستم کند سپس از خدا آمرزش خواهد ، خدا را بخشنده و مهربان مى‏یابد . » و در باره سپاس گفته است : « اگر سپاس گفتید براى شما مى‏افزاییم . » و در توبت گفته است : « بازگشت به خدا براى کسانى است که از نادانى کار زشت مى‏کنند ، سپس زود باز مى‏گردند ، خدا بر اینان مى‏بخشاید و خدا دانا و حکیم است . » [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :593
بازدید دیروز :621
کل بازدید :3063831
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/7
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

مراجع تقلید*دوستمان کیا بحثی در خور توجه را مطرح کرده است. در ابتدا خلاصه ی سخن او را می آورم و سپس جواب:
سؤال: امروزه شاهد بعضی فتواهای جدید هستیم. مثلا فقیهان در گذشته سقط جنین را به هیچ وجه اجازه نمی دادند اما امروزه آن را ـ دست کم در بعضی مواقع ـ اجازه می دهند. یا دیه ی زن نصف مرد بود اما اکنون دیه را مساوی حساب می کنند.
آیا این نشانه ی این نیست که اسلام برای همان 1400 سال پیش بوده و امروزه کاربرد ندارد؟
جواب:
یک) چند درصد از احکام اسلام چنین است؟ مثلا در مورد حرام بودن دروغ، دزدی، غیبت، حقه بازی، تعرض به ناموس دیگران، پایمال کردن حقوق دیگران و... نمی توان گفت که اینها برای 1400 سال پیش است و با پیشرفت امروزی سازگار نیست.
دو) برخی فتواهای جدید به این معنا نیست که فقیهان از احکام اسلام دست برداشته اند و از خودشان نظریه ی جدید داده اند. بلکه این فتواها براساس همان آیات و روایات است؛ مثل نظریات جدید در امور تاریخی. وقتی امکانات پژوهش زیاد شد و آیات و روایات بیشتر مورد کنکاش قرار گرفت، نظریات پدید می آید.
برخی فتواها را ما تصور می کنیم که جدیدند در حالی که فقیهان گذشته هم شبیه آنها فتوا داده اند اما چون دلایل خود را بخوبی بیان نکردند، آن نظریات در گذشته مورد توجه قرار نگرفتند. مثلا حدود بیست سال است که بیشتر فقیهان قائل به پاک بودن اهل کتاب شده اند اما چنین نیست که در گذشته هیچکس چنین فتوایی نداشته است.
برخی فتواهای جدید بخاطر پیشرفت های جدید است. شنیده ام برخی علما می گویند: اگر پیش از سه ماهگی جنین، معلوم شد که بچه معلول به دنیا می آید، می توان آن را سقط کرد. در گذشته علم به این اندازه پیشرفت نکرده بود و در نتیجه روایات را با این دید بررسی نمی کردند.
دیه ی زن نصف مرد است، اما به دلیل جوی که پدید آمده، سازمان بیمه با بیشتر گرفتن حق بیمه، دیه ی زنان را مساوی می پردازد و از نظر شرعی تساوی نیست.
دلیل دیگر برای فتواهای جدید این است که جو عمومی جامعه اجازه نمی دهد برخی علما نظریات خود را اظهار کنند اما وقتی فضا آماده شد، آنان فتوای خود را می گویند اما ما خیال می کنیم این فتواها جدیدند. فتوا به پاکی اهل کتاب است که در دهه های گذشته و قرن های گذشته علمایی بودند که همین نظریه را داشتند اما جرأت اظهار نداشتند و حتی برخی را بخاطر چنین فتوایی تکفیر کردند.
یکی از مراجع تقلید برجسته که مقلدان فراوان داشت بر این باور بود که تماشای فیلم سکسی (اگر مفسده و گناهی به دنبال نداشته باشد) حرام نیست اما تا آخر حاضر نشد این نظریه ی خود را برای عموم بیان کند بلکه خصوصی می گفت.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل