سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در وصف جمع فرومایگان فرمود : ] آنانند که چون فراهم آیند پیروز گردند ، و چون پراکنده گردند شناخته نشوند [ و گفته‏اند امام فرمود : ] آنانند که چون فراهم آیند زیان رسانند و چون پراکنده شوند سود دهند . [ گفتند زیان فراهم آمد نشان را دانستیم سود پراکنده شدنشان چیست ؟ » فرمود : ] خداوندان پیشه‏ها به سر پیشه‏هاى خود بازگردند و مردم از آنان سود برند : چون بنّا که بر سر ساختن بناى خود رود و بافنده که به کارگاهش و نانوا که به نانوا خانه بازگردد . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :545
بازدید دیروز :621
کل بازدید :3063783
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/2/7
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ در کتاب "دانشنامه ی مزدیسنا" واژه های پرکاربرد در منابع زرتشتی و تاریخ ایران را توضیح داده است. "بادبره" از جشن های ایران باستان است که نویسنده آن را به صورت زیر توضیح داده است:
جشن بادبره
«ابوریحان بیرونی می گوید: در قم و حوالی آن "بادروز" با مراسم بسیار مفصلی که با شادی و پایکوبی همراه است برگزار می شود، و بازاری تدارک می بینند که در آن بازار، وسایل شادی و رفت و آمد و گونه ای کارناوال برپا می گردد. اما در اصفهان این روز را "کژین" می نامند و جشنی که تدارک می شود به مدت یک هفته چون جشن های بزرگ به طول می انجامد.
کوشیار در کتاب المدخل فی صناعة احکام النجوم این جشن را "واذیره" و در زیج خود "باذوره" ضبط کرده است. در کتاب منتهی الادراک "واذیره"، در برهان قاطع "بادبره" و در کتاب دبستان مازدیسنی "بادبره" ثبت شده است.
سه مورد نخستین آشکار است که شکلی قدیمی از ضبط "بادبره" می باشد. اما ضبط دو کتاب اخیر یکسان می باشد.
وجه تسمیه این جشن در وجه انتساب عنوان آن است به بادبره: ... گویند: هفت سال در ایران باد نیامد. در این روز شبانی پیش کسرا آمده، گفت: دوش آن مقدار باد آمد که موی بر پشت گوسفندان بجنبید. پس در آن روز نشاطی کردند و خوشحالی نمودند و به این نام شهرت یافت و سالیان پس از آن بدان خاطره جشن "بادبره" برگزار شد.» (دانشنامه ی مزدیسنا، جهانگیر اوشیدری، تهران، نشر مرکز، چاپ پنجم، 1389، ص 153، ذیل «بادره»)
چرا نویسنده روز این جشن را مشخص نکرده است؟
نویسنده هنگام توضیح جشن ها مقید به بیان روز برگزاری است. اما روز جشن بادبره را ذکر نکرده است. آنچه وی در آخرین پاراگراف نقل کرده، در لغتنامه دهخدا ذیل واژه ی «بادبره» آمده است. عبارتی که نویسنده حذف کرده و به جای آن، سه نقطه گذارده، چنین است: «نام روز بیست و دویم بهمن ماه باشد.»
این جشن در 22 بهمن هرسال برگزار می شده است. جالب آنکه آزادی را به نسیم تشبیه می کنند و ما معتقدیم که با پیروزی انقلاب اسلامی، چونان عصر کسرا، «نسیم آزادی» در 22 بهمن به ایران وزید. حال جای طرح این پرسش است که: چرا موبد موبدان حاضر نشده به روزی که جشن بادبره برگزار می شده، اشاره کند؟ چگونه می توان این کار او را "کردار نیک" نامید؟

لینک مرتبط:
22 بهمن جشنی باستان


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل