دکتر علی شریعتی:
همان ملتی که در همان دوره ـ که حکومت ساسانیان و اشکانیان در ایران مستقر بودند ـ یک شکوفایی علمی و یک نبوغ فلسفی درخشان به یاد ندارد، بعد از اسلام … بزرگترین نبوغ های جهانی در فلسفه، ادب، هنر، علم، سیاست و مسائل اجتماعی و فرهنگی عرضه می کند.
علی حیات بارورش پس از مرگ، ص 31 ـ 32 ادامه مطلب...
به قلم عادل
قابل توجه کسانی که انتشار اسلام در ایران را به زور شمشیرمی دانند.
پس از پیدایش و ظهور زرتشت در ایران و پذیرش این دین از طرف شاه وقت ایران گشتاسب این دین دینی حکومتی از سوی دستگاه حاکم ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
یکی از ادعاهای پر سروصدا از سوی ایران پرست ها، سوزانده شدن کتاب های علمی ارزشمند! متعلق به ایران باستان به دست مسلمانان فاتح است. نشریه ی زرتشتی فروهر در شماره 476 (مرداد و شهریور 1396) از پژوهشگر برجسته ی زرتشتی دکتر کتایون مزداپور ادامه مطلب...
به قلم گوستاو لوبون (درگذشت: 1931م)
«زور شمشیر موجب پیشرفت قرآن نگشت؛ زیرا رسم اعراب این بود که هر کجا را فتح می کردند مردم آنجا را در دین خود آزاد می گذاردند.
و اینکه مردم مسیحی از دین ادامه مطلب...
به قلم عبدالحسین زرین کوب
همواره می گویند: پس از فتح ایران به دست مسلمانان، چنان جزیه ای از زرتشتی ها می گرفتند که سبب شد زرتشتی ها اسلام را بپذیرند.از گفته های زرین کوب استفاده می شود که به دو دلیل این ادعا غلط است:
یک) مقدار جزیه ای که از زرتشتی ها ادامه مطلب...
با توجه به احادیث، برخی آیات قرآن به ایرانی ها اشاره دارد. از این به بعد، این آیات را به مرور می آوریم:
إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَیَأْتِ بِآخَرِینَ وَکانَ اللَّه عَلى ذلِکَ قَدِیراً. (سوره نساء آیه 133)
براى خدا هیچ مانعى ندارد که شما را ادامه مطلب...
ادوارد براون (درگذشت: 1926م) از قول آرنولد چنین می نویسد:
«سادگی و قابلیت انعطاف اسلام و همچنین بسیاری از عقائدی که در باره مرگ و خلود نفس و آخرت از آئین زردشتی گرفته بود و ناتوانی ها و تکالیف شاق و مراسم دقیق و پر آب و تاب تطهیر را که کیش زردشت تحمیل می نمود، اسلام از میان برداشت و بعد از شدت فرجی برای مردم پیدا شد. ادامه مطلب...
ادوارد براون ـ ایران شناس بریتانیایی ـ اسلام آوردن ایرانی ها را به شدت رد می کند. می نویسد:
«چه بسا تصور کنند که جنگجویان اسلام اقوام و ممالک مفتوحه را در انتخاب یکی از دو راه مخیر می ساختند: اول قرآن، دوم شمشیر. ولی این تصور صحیح نیست؛ زیرا گبر و ترسا (مسیحی) و یهود اجازه داشتند آیین خود را نگاه دارند و فقط مجبور به دادن جزیه ادامه مطلب...
*دکتر پرویز رجبی
«بعد از ورود اسلام به ایران، ما دانشمندان زیادی داریم با اسم شهرها. خیام نیشابوری، ابوریحان بیرونی، قزوینی و… چرا در زمان اشکانیان و ساسانیان چنین وضعیتی نداریم؟ کسانی که به شهر و دیار خودشان معروف باشند مثل همدانی، اکباتانی و… نداریم. برای اینکه حساب دولت با مردم جدا بود. مردم آدم هایی بودند که کار می کردند و برای دولت مالیات می دادند. ولی بعد از آمدن ادامه مطلب...
*دکتر پرویز رجبی:
«اعراب فاتحان نیکوسرشتی بودند. اهل یاد گرفتن بودند و به فرهنگ و داشته های ملت مغلوب توجه می کردند. توجه کنید در جنگ های داخلی خود یکی از شروط آزادی اسرا یاد دادن سواد به ده بی سواد بود.
اعراب در عربستان مسجد داشتند و این مسجد عبارت بود از یک مربع ساده که مردم در آن نماز می خواندند. ادامه مطلب...