به قلم مدیر سایت
در حالی که روشن شده نقش فروهر هیچ ربطی به زرتشتی ها و دینشان نداشته، دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ ادعا می کند که این نقش در زمان هخامنشیان براساس باورهای زرتشتیان تکمیل شد و در همه جای ایران در سراسر تخت جمشید، نقش رستم، ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
براساس شواهد متعدد، توضیح و تفسیر زرتشتی ها برای فروهر، من در آوردی است؛ زیرا با بعضی نقش های آن همخوانی ندارد و به عبارت دیگر تصویرگران، توجهی به این توضیح و تفسیرها نداشته اند. ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایتدرفش کاویانی پرچمی بوده که سالیان دراز میان ایرانیان دست به دست می گشته و به دست ساسانیان می رسد تا اینکه به دست اعراب فاتح ایران، از بین می رود.
جنس این درفش از پوست بوده و جواهراتی را نیز بر آن نصب کرده بودند. بنا به گفته ی فردوسی از سه رنگ سرخ و زرد و بنفش تشکیل می شده: ادامه مطلب...
جناب استاد موبد مهران غیبی، نوشته ی زیر را در اختیارمان قرار داده است:
«این نگاره که با نام فروهر شناخته می شود از دیدگاه تاریخی داستانی دارد که شاید هیچ ربطی به دین زرتشتی نداشته باشد.
شرق شناسان اروپایی که چند سده پیش ادامه مطلب...
خوانده ام که زرتشتیان در یکی دو قرن اخیر ادعا کرده اند که نماد فروهر برای آنها است و این را چنان در اذهان جا انداخته اند که تصویر فروهر بر هر کاخ و سنگی، زرتشتی بودن سازندگان آن را به ذهن خطور می دهد.
پیش از این، تصاویری از فروهر را نشان دادیم ادامه مطلب...
پاسخ مسابقه ی این وبلاگ (اینجا):
زرتشتی ها سه ردیف پر در بال فروهر را علامت «اندیشه ی نیک، گفتار نیک و کردار نیک» می دانند و سه ردیف پر در قسمت دم را نشانه ی «اندیشه ی بد، گفتار بد، و کردار بد» می دانند که باید آن را زیر پا گذاشت. برای همین ادامه مطلب...
دو تصویر زیر چه انتقاد مهمی به زرتشتیان را نشان می دهند؟
یک) تصویر اول از فروهر آرامگاه داریوش و تصویر دوم بیستون.
دو) بازدیدکنندگان گرامی می توانند جواب را به دو طریق ارسال کنند: ایمیل، درج در «دیدگاه ها» ذیل همین پست.
سه) از میان کسانی که جواب درست ادامه مطلب...
*دوستمان امید معین با بررسی نقش های فروهر در عصر هخامنشیان، نشان داده بعضی از آنها با تفسیر زرتشتیان همخوانی ندارد و در نتیجه هخامنشیان توجهی به این تفسیر نداشته اند و الا همه جا ادامه مطلب...
*اگر فروهر نمادی زرتشتی بود، حتما ساسانیان در آثار خود از آن استفاده می کردند. از استاد یاغش کاظمی ـ زرتشتی پژوه و باستان پژوه ـ خواستم تا در مورد بکارگیری نقش فروهر توسط ساسانیان برایمان بگوید. ایشان متن زیر را ارسال داشت. سپاسگزارم.
دوست ِ ارجمند، جناب آقای فاطمی
سلام ادامه مطلب...
*از راه های اثبات شعار دینی بودن تصویر یا سخنی، وجود آن در اماکن دینی و معابد است. مثلا «الله اکبر» و «لااله الا الله» که شعار مسلمانان است از قدیم در مساجد حک می کردند. صلیب را در کلیساهای قدیم و جدید می بینیم. اگر نقش فروهر نماد دینی زرتشتیان بوده باید از گذشته های دور در آتشکده هایشان حک می کردند. ادامه مطلب...