تآلیف دکتر سید محمد حاجتی شورکی
کتاب معاد در اسلام و آیین زرتشت با عنوان فرعی بررسی پنداره اثر پذیری اسلام از آیین زرتشت، اولین بار در سال 1397 چاپ شد و در سال 1399 ویراست دوم آن به زیور طبع آراسته شد.
این کتاب پس از توصیف آموزه معاد در هر دو دین، به بررسی و نقد شبهات اثرپذیری اسلام ـ و از یک منظر ادیان ابراهیمی ـ از آیین زرتشت در این زمینه پرداخته است، و در پایان با پیمودن مقدماتی، به دیدگاه صحیح درباره عدم اثرپذیری ادیان آسمانی از یکدیگر رهنمون شده است. از آنجا که تحقیقی جامع با موضوع، مسائل و اهداف ویژه این تحقیق، تألیف نشده، یا دستکم یافت نشد، مسئله این نوشتار تازه بوده، می¬تواند نقصان تحقیق در این زمینه را جبران کند و در زمینه مطالعات ادیان گامی به جلو باشد.
عناوین فصول چهارگانه عبارتند: مفاهیم وکلیات، معاد در دین زرتشت و اسلام، تحلیل تاریخی و نقد دیدگاه های اثرپذیری اسلام از دین زرتشت، تحلیل محتوایی و طرح دیدگاه صحیح.
به اختصار می¬توان گفت مجموع مباحث اساسی کتاب به شرح زیر است:
توصیف معاد در آیین زرتشت. (معاد در این نوشتار به معنای عام آن مراد بوده یعنی مباحث از لحظه مرگ و جهان پس از مرگ شروع شده و به فرجام نهایی ختم می¬شود.)
توصیف معاد در اسلام؛
بررسی تطبیقی معاد در هر دو دین؛
نقد و بررسی دیدگاه های اثرپذیری اسلام ـ و در نگاه کلی تر ادیان ابراهیمی ـ از آیین زرتشت در آموزه معاد؛
ارائه دیدگاه صحیح درباره اثرپذیری یا عدم اثرپذیری ادیان آسمانی از یکدیگر.
مباحث نوشتار بر پایه منابع دست اول، متقن و متعدد بوده و نقدهای صورت گرفته اعم از نقدهای نقلی و عقلی است.
در پایان گفتنی است ناشر کتاب، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده است و کتاب مورد نظارت و ارزیابی چند تن از اعضای هیئت علمی گروه ادیان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) رسیده است.
محل های فروش
ـ قم، کتابفروشی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی( ره)، تلفن: 02532113
ـ قم، کتابسرای دانشگاه ادیان و مذاهب قم، تلفن: 0252802610
ـ قم, فروشگاه بوستان کتاب، تلفن: 02537739200
بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 18/ 02/ 1387
«اعتقاد راسخ و جازم و علمی دارم که آنچه ایرانی بعد از آمدن اسلام کرده، اصلًا قابل مقایسه نیست با آنچه در طول تاریخ گذشته ی خودش داشته.
ایران در دوران اسلامی، در قرن سوم و چهارم ادامه مطلب...
*روحانی های مسلمان و زرتشتی، به حراست و ترویج دین خود اشتغال دارند؛ اما یک تفاوت اساسی میان این دو دسته وجود دارد. روحانی های زرتشتی خود را مجاز می دانستند که در دینشان دست ببرند؛ کم کنند، بیفزایند و تغییر دهند! اما روحانیون مسلمان، تنها موظفند، هرآنچه را که اسلام گفته (یعنی آنچه در قرآن و سخنان معصومان ادامه مطلب...
*از سؤال و جوابی در سایت موبد دکتر کورش نیکنام به دست می آید که هیچ چیز در دین زرتشتی واجب نیست:
«درود، آیا نماز گذاردن در آیین زرتشت اجباریست ؟
خیر، دین زرتشت آیین اختیار است و فرد آزاد است تا خودش بیندیشد و با اراده خویش آنچه را برای آسایش، آرامش، شادی، سازندگی و رستگاری همگان نیاز است گزینش کند و به باور برگزیده اش ادامه مطلب...
*دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ شیطان را همان اهریمن پنداشته در توضیح شیطان نوشته است:
«همان اهریمن و ابلیس است... شیطان همان اهریمن مظهر بدیها و شر است.» (دانشنامه ی مزدیسنا, ص 353، ذیل واژه ی «شیطان»)
شیطان در اسلام تنها می فریبد و وسوسه ادامه مطلب...
*به راستی اگر کورش پادشاهی در کشوری دیگر بود و با کشورگشایی و فتح ایران، حکومت خود را بر ایران گسترانده بود، باستان ستاها چه نگاهی به او داشتند؟
به همان دلیل که از عرب ها و مسلمانان به دلیل حمله و فتح ایران ابراز نفرت می کنند، به جز نفرت نسبت به کورش، چیز دیگری قابل تصور نیست. ادامه مطلب...
*در کتاب های دو دین اسلام و زرتشتی برای بعضی گناهان، کفاره هایی ذکر شده است تا با انجام دادن آنها، گناه شخص، جبران شود و در قیامت مجازات نشود.
نمونه هایی از کفاره ها در اسلام و اوستا را به منظور مقایسه می آوریم تا ببینیم کدام، معقول تر و منطقی تر است:
کفاره روزه و عمل نکردن ادامه مطلب...
*اسلام و زرتشتیان برای کسی که جنازه ی انسان را لمس کرده، احکامی را در نظر گرفته اند. این احکام را مقایسه می کنیم:
اسلام
از نظر اسلام، کسی که جنازه ی انسان را لمس کند باید با آب پاکیزه غسل کند. شاید این کار نوعی مجازات باشد تا افراد در غیر ضرورت به مرده که آلوده به میکروب است، ادامه مطلب...
*زرتشتیان به قدری به رخ ما می کشند که در دینشان به صداقت، فراوان سفارش شده که گویی گوی سبقت را از اسلام ربوده اند.
آیات و احادیث در مورد «راستگویی» و «سرزنش دروغگویی» بسیار زیاد است. در اینجا برای هر یک از این دو موضوع، تنها به ذکر ده سفارش بسنده می کنم. جا دارد زرتشتیان عزیز نیز برای هریک از این دو موضوع، سفارش ها از کتاب های اصلی خود (با ذکر منبع) ادامه مطلب...
*ملاک برتری در قرآن
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم (حجرات، آیه 13)
گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترینتان است.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین؛ (مائده، آیه 13)
خداوند نیکوکاران را دوست دارد
ملاک برتری در اوستا ادامه مطلب...