سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، حاکم بر مردم اند . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :308
بازدید دیروز :351
کل بازدید :3111755
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/4
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

امام علی(ع) از زبان وحشی بافقیکمال الدین محمّد وحشى بافقى کرمانى (درگذشت 991 ق) در مورد امام علی(ع) چنین سروده است:

نه هر دل ، کاشف اسرارِ «اسرا»ست
نه هر کس ، محرم رازِ «فَأَوْحى» است

نه هر عقلى کند این راه را طى
نه هر دانش به این مقصد برَد پى

نه هر کس در مقامِ «لى مع اللّه »
به خلوت خانه وحدت برَد راه

نه هر کو بر فراز منبر آید
«سَلونى» گفتن از وى درخور آید

سَلونى گفتن از ذاتى است از بر
که شهر علم احمد را بُود دَر

چو گردد شه نهانى خلوت آراى
نه هر کس را در آن خلوت بُود جاى

چو صحبت با حبیب افتد نهانى
نه هر کس راست راز هم زبانى

چو راه گنج ، خاصان را نمایند
نه بر هر کس که آید ، در گشایند

چو احمد را تجلّى رهنمون شد
نه هر کس را بُود روشن که چون شد

کس از یک نور باید با محمّد
که روشن گرددش اسرار سرمد

بُود نقش نبى نقش نگینش
سُراید «لو کُشِف» نطق یقینش

جهان را طى کند چندى و چونى
کلامش را طراز آید «سَلونى»

به تاجِ «إنّما» گردد سرافراز
بدین افسر، شود از جمله ممتاز

بر اورنگ خلافت ، جا دهندش
کنند از «إنّما» رایت بلندش

مَلَک بر خوان او باشد مگس ران
بود چرخش به جاى سبزىِ خوان

ولایش عروه الوثقى ، جهان را
بدو نازِش زمین و آسمان را

زپیشانیش نور وادىِ طور
جبین و روى او ، نورٌ على نور

دو انگشتش درِ خیبر چنان کَند
که پشت دست حیرت ، آسمان کَند

سرانگشت ار سوى بالا فشاندى
حصار آسمان را در نشاندى

یقینِ او ز گرد ظنّ و شک پاک
گمانش برتر از اوهام و ادراک

دو لُمعه نوک تیغ او ز یک نور
دو بینان را از او چشم دو بین کور

شد آن تیغ دو سر کو داشت در مشت
براى چشم شرک و شک ، دو انگشت

سرِ تیغش به حفظ گنج اسلام
دهانى اژدهایى لشکر آشام

چو لاى نفى ، نوک ذوالفقارش
به گیتى ، نفى کفر و شرک ، کارش

سرِ شمشیر او در صَفدرى داد
ز لاى «لا فتى إلّا على» یاد

کلامش نایب وحى الهى
گواه این سخن ، مَه تا به ماهى

لغتْ فهمِ زبانِ هر سخن سنج
طلسم آراى راز نقد هر گنج

وجودش ز اوّلین دَم تا به آخر
مبرّا از کبایر وز صغایر

تعالى اللّه ، زهى ذات مطهّر
که آمد نَفْس او نَفْس پیمبر

دو نهر فیض از یک قُلزُم جود
دو شاخ رحمت از یک اصل موجود

بعَینه همچو یک نور دو دیده
که آن را چشم کوته بین ، دو دیده

دویى در اسم ، امّا یک مسمّا
دو بین ، عارى ز فکر آن معمّا

بس این شاهد که بودند از دویى دور
که احمد خواند با خویشش ز یک نور

گر این یک نور بر رُخ پرده بستى
جهان ، جاوید در ظلمت نشستى

منبع:
دیوان وحشى بافقى (مقدمه : سعید نفیسى ، حواشى : م .درویش ، 1342ش) : ص 498ـ500 .


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل