جناب استاد موبد مهران غیبی، نوشته ی زیر را در اختیارمان قرار داده است:
«این نگاره که با نام فروهر شناخته می شود از دیدگاه تاریخی داستانی دارد که شاید هیچ ربطی به دین زرتشتی نداشته باشد.
شرق شناسان اروپایی که چند سده پیش به ایران آمدند؛ این نگاره را «اهورامزدا» خواندند. هنوز هم در کتابهای ایشان این نگاره با نام اهورامزدا شناخته می شود.
انجمن موبدان با گزیدن این شکل بخصوص از این نگاره آن را «فروهر» نامیدند تا از تهمت شکل قایل شدن برای اهورامزدا پاک شوند.
هیچ سند تاریخی در هیچ کجا نیست که نشان دهد هخامنشیان با چه نامی و چه مفهومی از این نگاره بهره برده اند.
به جز مجموعه پارسه (پرسپولیس = تخت جمشید) در هیچ کدام از آثار باستانی بجا مانده بویژه آتشکده ها، این نگاره دیده نشده است. در هیچ منبع دینی زرتشتی هم از این نگاره یادی نگردیده است ولی مفهوم فروهر و پیامهایی که برای این نگاره بیان شده همگی از آموزشهای ریشه دار دین زرتشتی است.
به هر روی این نام و این مفهوم هایی که امروزه بکار برده می شود، اختراع و ابداع موبدان چند سده پیش است. از آنجا که هر دسته و گروهی چه اجتماعی، چه دینی و چه سیاسی وووو این حق را دارد که نام و نشان و نگاره (آرم) برای خود برگزیند، جامعه زرتشتیان امروزین هم این نگاره را با این مفهومها برای خود برگزیده است.»
آیین «جشن خوانی»