سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان ، شناختن به دل است و اقرار به زبان و با اندامها بردن فرمان . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :361
بازدید دیروز :351
کل بازدید :3111808
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/4
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*امروزه هیچ سخن و آدابی را با اطمینان نمی توان به زرتشت نسبت داد. در مقابل، برخی دوستان زرتشتی نیز همین ایراد را مطرح کردند که: خود شما چگونه سخنی را به پیامبر اسلام نسبت می دهید و به صحت آن اطمینان می کنید؟

پاسخ:
بیشتر روایاتی که در اختیار داریم زنجیره ی سند دارند و نام واسطه ها از نویسنده ی کتاب تا معصوم(ع) آمده است. به عنوان مثال اولین روایت در کتاب کافی چنین است:
«حدثنی عدة من اصحابنا منهم: محمد بن یحیی العطار، عن احمد بن محمد، عن الحسن بن محبوب، عن العلاء بن رزین، عن محمد بن مسلم، عن ابی جعفر (امام باقر«ع»)، قال: لما خلق الله العقل ...؛
عده ای از شیعیان از جمله محمد بن یحی عطار برایم نقل کردند از احمد بن محمد از حسن بن محبوب از علاء بن رزین از محمد بن مسلم از امام باقر(ع) که او فرمود: هنگامی که خداوند عقل را خلق کرد ...»

در علم رجال، غالبا به ترتیب الفبا نام راویان آمده و از جهت مورد اعتماد بودنشان،‌ بررسی شده اند. فقیهان برای اینکه به اعتبار روایتی اطمینان پیدا کنند، یک یک راوی ها را مورد بررسی قرار می دهند. اگر فقیه دریافت که همه ی راوی ها در زنجیره ی سند، راستگو و قابل اعتمادند و نیز روایت مخالفتی با قرآن ندارد، آن را می پذیرد اما اگر چنین نبود آن حدیث را کنار گذاشته، ضعیف می شمارد.

بنابراین اگر سند روایتی به یکی از صورتهای زیر باشد، فقیهان آن را ضعیف می شمرند و اطمینان به صحت آن پیدا نمی کنند:

الف) شیخ کلینی مثلا سندی را برای روایت ذکر نکند و بدون ذکر واسطه، ‌مستقیم از پیامبر یا معصومی دیگر نقل کند.

ب) اگر کلینی از میان مثلا ده واسطه، از یکی نام نبرد و بگوید: احمد از شخصی نقل کرده و او از فلانی و او از فلانی تا آخر.

ج) اگر از میان ده واسطه نه نفرشان راستگو باشند اما یکی دروغگو.

د) راستگو بودن نه واسطه معلوم شود اما یکی از آنها را نشناسیم. به این صورت که نام او در علم رجال نیامده باشد یا اگر آمده، گفته نشده باشد که آیا او قابل اعتماد است یا نه.

هـ) راستگو بودن نه نفر از ده واسطه معلوم است اما یکی از نامها مشترک میان دو نفر است که فقط مورد اطمینان بودن یکی از آنها برای ما معلوم شده است. مثلا نام راوی «احمد بن حسن بن موسی» باشد و در علم رجال از دو نفر به این اسم، نام برده شده باشد که فقط یکی از آنها راستگو است.

پنج مورد فوق تنها نمونه هایی از روایت هایی بود که فقیهان، به آنها اعتماد نمی کنند زیرا می گویند: احادیثی که چنین ویژگی هایی دارند، اطمینان نمی کنیم که واقعا از پیامبر یا امام(ع) باشد.
این شیوه ی فقیهان امری کاملا عقلی و منطقی و عرفی است و ربطی به اسلام یا ادیان ابراهیمی ندارد. عرف مردم دانا اینگونه اند که وقتی کسی حرفی را می زند در صورتی قبول می کنند که بدانند او از چه کسی نقل کرده و دقت می کنند که آیا واسطه یا واسطه ها راستگو بوده اند یا نه.

پرسش:
در اینجا ما نیز این پرسش را با زرتشتیان عزیز مطرح می کنیم که: چه سخنی از زرتشت سراغ دارید که نام واسطه ها (حتی بدون در نظر گرفتن راستگو بودن آنها) تا زرتشت را بدانیم؟


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل