امشب با دوستم جناب کردوان دقایقی در فضای چت در مورد بعضی باورهای زرتشتیان گفتگو کردیم:
A B: امشب ایمیل زیر را دریافت کردم نظر شما چیه؟
جناب فاطمی!
وبلاگ شما باعث تغییرات خیلی خوبی نسبت به روند زرتشتی گری گذاشته و دید انتقادی نسبت به آن زیاد شده. فوق العاده از شما ممنونم.
موفق باشید
Kordawan: فکر می کنم درست میگه
A B: چطور؟
Kordawan: از لحاظ دید انتقادی درست میگه
Kordawan: شما ناخواسته دارید به بهدینان کمک می کنید
A B: چطور؟
Kordawan: هر اشکال و ایرادی که شما بگیرید میره جزو تغییرات سری بعد
Kordawan: فرشکردها
Kordawan: البته اگه اشکال باشه
Kordawan: مثلا همون نبودن در جنگ
Kordawan: یه اشکال واقعی بود
A B: چکار میکنن؟
A B: جنگ رو زیر سوال می برن؟
Kordawan: بعله
Kordawan: و کم کم قبول می کنن که اشتباه کردن
Kordawan: نه
Kordawan: اشتباه خودشون رو قبول می کنن
Kordawan: یه فرق بزرگ اسلام و بهدینی همینه
A B: اگر قبول کنن که ضربه میبینن؟
Kordawan: به هیچ وجه
Kordawan: میخواید فرق شو بگم
A B: بفرما
Kordawan: تو دین اسلام
Kordawan: دین، پیامبر، امام، طریقت وشریعت و حقیقت و هر چیزی که به ذهنتون برسه
Kordawan: همه به هم وصل هستند
Kordawan: اگه یکیشون زیر سوال بره کل دین زیر سوال میره
A B: پس یعنی دین زرتشتی دائم در حال تغییره؟
Kordawan: بعله
Kordawan: مثلا اگه یکی از امام ها یا حتی نکته ای در پیامبر اسلام پیدا بشه
Kordawan: همه اش زیر سوال میره
Kordawan: خرده اوستایی که امروزه موبدان در مراسم می خونن از اشوزردشت نیست
Kordawan: از موبدموبدان در زمان ساسانیان بوده
Kordawan: همین طور سایر بخش ها
Kordawan: اگه ایرادی داره به اهورامزدا برنمی گرده
Kordawan: ولی تو دین اسلام این طوری نیست
Kordawan: یعنی شریعت و طریقت در اسلام هم الهی است
A B: تعجب میکنم
A B: پس زرتشتیها در هرزمان هرچه دلشون خواست توی دین میارن
A B: وهروقت دلشون خواست چیزی رو بر می دارن؟
Kordawan: بعله
Kordawan: بستگی به خردجمعی داره
Kordawan: با دلیل باشه
Kordawan: البته خیلی وقته فرشکرد نداشتیم
A B: پس، از نظر زرتشتیها هرچه به عقلشون رسید که این خوبه همون میشه جزء دین؟
Kordawan: بخش طریقت کمتر تغییر می کنه
Kordawan: ولی بخش شریعت همیشه تغییر میکنه
Kordawan: و هر چی که درست بدونن در اون تغییر می دن
Kordawan: کم یا زیاد می کنن
A B: خوب آیا زرتشت چنین اجازه ای رو داده تا این کارشان مشروع باشه؟
Kordawan: بعله
A B: کجا؟
Kordawan: همون انجمن مگان
Kordawan: که خودتون هم یک بار گفتید انجمن موبدان
Kordawan: از همون اول این طوری بوده
A B: در گاتاها فقط اسمی از انجمن اومده (با این فرض که درست ترجمه کرده باشند)
A B: اما در آنجا نیومده که چنین اجازه ای دارند؟
A B: چه کسی به انجمن موبدان چنین کاری را اجازه داده؟
A B: ازکجا میگی از اول (زمان زرتشت) موبدان چنین عمل می کردند؟
Kordawan: اجازه لازم نداره
Kordawan: اگه این بخش ها بخواد الهی بشه مشکل پیش میاد
A B: چرا اجازه لازم نداره؟ نمیشه سرخود کاری کرد و به دین زرتشت نسبت داد
Kordawan: گفتم که
Kordawan: برای اسلام همه اش به هم پیوسته است
Kordawan: ولی برای بهدینی این طوری نیست
Kordawan: حتی یسنا هم از اشوزردشت نیست
A B: از کجا میگی اینطوری نیست؟
A B: این رو هم داری از خودت میگی
Kordawan: از روی تفاوت های زبانی
A B: منظور؟
Kordawan: نه، این رو همه ی وبلاگ های همکار شما هم میگن
Kordawan: منظور اینه که نباید ریز ترین جزییات رو هم الهی بدونیم
Kordawan: به نظر من شریعت نباید الهی تصور بشه
A B: اگه بخواهید سلیقه ای عمل کنید سنگ روی سنگ بند نمیشه
Kordawan: چه جوری ؟
A B: همینکه میگید نیازی نیس زرتشت اجازه داده باشه ما خودمون تصمیم میگیریم چیزی رو اضافه یا کم کنیم
A B: همین فکر پدر این دین رو در آورد
Kordawan: اتفاقا تنها دلیلی که تا امروز سرپا مونده همینه
Kordawan: واسه همین هم فرقه فرقه نشده و مذهب نداره
Kordawan: چون دین مداران نیومدن فلسفه رو هم تعریف کنن
A B: اتفاقا پارسیان هند اعتقادهایی دارن که زرتشتیان ایران ندارن
Kordawan: بله
Kordawan: مثل قبول نکردن کسانی که زردشتی به دنیا نیومدن به درون خودشون
A B: حتی یکی از استادان میگفت که اخیرا موبد موبدان پارسیان هند گفته
A B: ما قائل به ثنویت هستیم اما زرتشتیان ایران قبول ندارند
A B: این تفاوت دیدگاه مهمه
Kordawan: بعید می دونم
Kordawan: اگه چنین چیزی باشه
Kordawan: مستقیما به بخش حقیقت اشکال وارد میشه
Kordawan: و این یعنی تحریف و تغییر مشکل ساز
Kordawan: اگه همچنین چیزی گفته باشن اشتباه کردن
A B: امیدوارم بتونم بصورت مستند بهتون بگم
Kordawan: خیلی عالی میشه
Kordawan: من هم استقبال می کنم
Kordawan: البته یه نکته رو داشته باشین
Kordawan: دوگانگی در ذات با دوگانه پرستی یکی نیست
Kordawan: خیلی شبیه هم هستند
A B: مگر ذات خدارو نمی پرستیم؟
Kordawan: آخه فلسفه ی آفرینش اسلام و بهدینی هم متفاوته
Kordawan: در اسلام جهان خلق میشه
Kordawan: ولی در بهدینی جهان تغییر می کنه
A B: از گفتگوی امشب با شما به نکته ی جالبی رسیدم
Kordawan: چه نکته ای ؟
A B: اینکه میگید: دائم دین زرتشتی در حال بروز شدنه
A B: به عبارت دیگه آپدیت میشه
Kordawan: بله
Kordawan: بله
Kordawan: واژه ی رفرش هم از همین کلمه ی فرشکرد اومده
Kordawan: تازه کردن
A B: کاری نداری؟
Kordawan: بدرود
Kordawan: برای عمومی کردن کامنت ها هم ممنونم
A B: خواهش میکنم؛ وظیفه بود
A B: اجازه میدی متن گفتگوی امشب توی چت رو در وبلاگ بذارم؟
Kordawan: یه لحظه نگاه کنم ببینم چی گفتم
Kordawan: فکر کنم درست گفته باشم
A B: پس اجازه هست
Kordawan: بله
A B: ممنون خداحافظ
Kordawan: بدرود