سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چگونه از اهل دانش باشد کسی که در مسیرآخرت رو به دنیا دارد و چیزی را که به وی زیان می رساند، از آنچه به وی سود می بخشد بیشتر دوست دارد . [عیسی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :343
بازدید دیروز :566
کل بازدید :3112356
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/5
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

رد پای ازدواج استقراضی در اوستا به قلم مدیر سایت
یکی از رفتارهای زشت زرتشتیان، قرض دادن زن خود به مرد دیگر حتی بودن رضایت زن بود که به آن «ازدواج استقراضی» گفته می شود.
هاشم رضی معتقد است که با توجه به قرائن و شواهد، وندیداد (بخشی از اوستا) در فرگرد چهارم، بند 44 سفارش به ازدواج استقراضی کرده است. ترجمه ی این بند از وندیداد چنین است:
«44. و هرگاه مردان همدین رسند یا برادران یا دوستان، و خواهش خواسته کنند یا خواهش زن کنند یا خواهش خرد کنند، اگر خواهش خواسته کنند، هم آنگاه به آنان خواسته دهند. اگر خواهش زن کنند، زن به نکاح آنان در آورند. اگر خواهش خرد کنند، برسانند یا بیاموزند دانش کلام مقدس را به آنان.» (دانشنامه ایران باستان، ج 1، ص 382)

هاشم رضی پس از بحث مفصل در باره ی مرسوم و قانونی بودن ازدواج استقراضی و مباحث دیگر، ساده لوحانه می داند که عبارت بالا را طوری معنا کنیم که یعنی به کسانی که درخواست زن دارند، کمک مالی شود تا بتوانند با دختران و بیوه زنان ازدواج کنند. وی در مورد عبارت فوق چنین می نویسد:
«در هر حال موبدان رسم ازدواج استقراضی و به دیگران جهت تمتع، زن واگذار کردن را به طور رسمی تبلیغ کردند. بند 44 از فرگرد چهارم وندیداد، هرگاه با موازین اخلاقی امروز تفسیر شود، ساده لوحانه و از روی ریاست که ثروتمندان اگر مراجعانی داشته باشند که پول یا زن بخواهند، باید به آنان کمک کرد، پول داد، و وسلیه ازدواج شان را با زن دادن مهیا نمود. ازدواج استقراضی و نوعی دیگر تبادل زنان، رسمی ممهور به مجوزهای شرعی بوده است.» (دانشنامه ایران باستان، ج 1، ص 388)

بحث مفصل هاشم رضی در دانشنامه ایران باستان را در زیر مطالعه کنید:

دانشنامه باستان ص 382دانشنامه باستان ص 383دانشنامه باستان ص 384دانشنامه باستان ص 385دانشنامه باستان ص 386دانشنامه باستان ص 387دانشنامه باستان ص 388دانشنامه باستان ص 389


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل