سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بزرگى آفریننده در اندیشه‏ات ، آفریده را خرد مى‏نمایاند در دیده‏ات . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :400
بازدید دیروز :575
کل بازدید :3114758
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/9
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

منابع تحریف گستر در حادثه عاشورا به قلم مدیر سایت
به مرور، به نقدهای استاد گرانقدرم سید مجتبی آقایی پاسخ می دهم. نظر به اینکه برای بعضی اشکال ها جواب آماده تر دارم، در پاسخگویی، رعایت ترتیب مطالب ایشان را نمی کنم.

استاد آقایی:
«6ـ9ـ در سایت خود، برای مثال، از این که در کتاب وندیداد، مجازات فلان جرم را "مرگ‌ ارزان" دانسته‌ است، نکته‌ای برای متلک‌ انداختن به زرتشتیان یافته‌اید که: ای بابا! اگر سگ را اذیت می‌کردند، اعدام‌شان می‌کردند. آقاجان! «مرگ ‌ارزان» یک اصطلاح فقهی زرتشتی است که منحصراً معنای اعدام را نمی‌دهد، بلکه به اصطلاحی است برای بدترین نوع گناهان. همچنان که تاوان فلان گناه را با تعدادی تازیانه مشخص کرده‌اند و عملاً شلاق‌زدنی هم در کار نبوده است، کسی را که جرمی مرگ‌ارزان مرتکب می‌شده، لزوماً و حتماً نمی‌کشته‌اند! واقعاً متوجه نشدید که اینها درجه‌بندی گناهان و جرایم بوده‌اند؟!»

استاد عزیز!
یک. احکام اعدام در وندیداد را از ترجمه ی هاشم رضی نقل کردم. خود مترجم در جای جای وندیداد توضیح می دهد که منظورش از «مرگ ارزان»، اعدام است اما شما می گویی: به این معنا نیست و منظورش چیز دیگر است! شگفتا!
گفتم: آن شخصی که می گویی امام زمان را می بینه، خودش میگه نمی بینه!
گفت: از حروم زادگیشه! می بینه؛ خوب هم می بینه!

دو. موبد دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس پیشین انجمن موبدان تهران ـ در توضیح «مرگ ارزان» چنین نوشته است:
«به معنی سزاوار مرگ است. در وندیداد واژه تنوپرت که به معنی گناهکار و بزهکار است لفظا به معنی "تن به سزا رسیده" می باشد که در تفسیر پهلوی به صورت تناپوهر آمده و در توضیحات افزوده اند: مرگ ارزان یعنی سزاوار مرگ. تناپوهر در برابر واژه دَهمَ که به معنی نیکوکار و پارساست آمده است.» (دانشنامه ی مزدیسنا، ص 432)

سه. ما قانون را بررسی می کنیم و اینکه عمل می کردند یا نمی کردند، بحثی دیگر است. اگر کسی به برده داری در اسلام ایراد بگیرد، نمی توانیم به او پاسخ دهیم که: در جمهوری ایران، برده داری وجود ندارد. از سوی دیگر ما اطلاعات کامل از آن دوران نداریم تا بدانیم آیا به این قوانین عمل می شده یا نه.

چهار. لزومی نداشت بنویسد: «نکته‌ای برای متلک‌ انداختن به زرتشتیان یافته‌اید» و نیز: «واقعاً متوجه نشدید که اینها درجه‌بندی گناهان و جرایم بوده‌اند؟!»

وندیداد رضی ص 448

وندیداد، ترجمه و شرح هاشم رضی، ص 448

وندیداد رضی ص 452
وندیداد، ترجمه و شرح هاشم رضی، ص 452

وندیداد رضی ص 473
وندیداد، ترجمه و شرح هاشم رضی، ص 473

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل