به قلم مدیر سایت
در احادیث اسلامی آمده است که قابیل براساس اعتقادی خرافی، برای پرستیدن آتش، آتشکده را بنا کرد. ماجرا به این صورت بوده که نشانه ی پذیرش قربانی هابیل و برادرش قابیل (فرزندان حضرت آدم) آن بود که آتش، آن را می بلعید. آتش قربانی هابیل را بلعید برخلاف قربانی قابیل.
قابیل برای اینکه قربانی اش مورد پذیرش قرار گیرد، آتشکده هایی را بنا کرد و آتش را عبادت کرد.
یک) امام باقر(ع) فرمود:
قربانى هابیل، پذیرفته گشت و قربانى قابیل، پذیرفته نشد، و این سخن خداوند عز و جل است که: «و داستان دو پسر آدم را به درستى برایشان بخوان. هنگامى که قربانى اى پیش داشتند و از یکى از آن دو، پذیرفته شد و از دیگرى، پذیرفته نشد» تا آخر آیه (مائده: 27).
[چنان بود که ] قربانى [پذیرفته شده ] را آتش مى سوزانْد. پس قابیل رفت و براى آتش، خانه اى ساخت- و او نخستین کسى بود که آتشکده ها ساخت-، و گفت:چندان این آتش را مى پرستم تا قربانى مرا هم بپذیرد.
دو) امام صادق(ع) فرمود:
قابیل، چون دید که آتش، قربانى هابیل را پذیرفت، ابلیس به او گفت:هابیل، این آتش را مى پرستیده است!
پس قابیل گفت: من آتشى را که هابیل پرستیده است، نمى پرستم؛ بلکه آتش دیگرى را مى پرستم و برایش قربانى پیشکش مى کنم تا قربانى ام را بپذیرد.
از این رو آتشکده ها ساخت و قربانى کرد، در حالى که او از پروردگارش شناختى نداشت. فرزندانش نیز از او چیزى جز پرستش آتش، به ارث نبردند.
متن عربی احادیث:
یک) الإمام الباقر(ع): تُقُبِّلَ قُربانُ هابیلَ ولَم یتَقَبَّل قُربانُ قابیلَ، وهُوَ قَولُ اللّهِ عز و جل : «وَاتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ ابْنَىْ ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یتَقَبَّلْ مِنَ الْاخَرِ» إلى آخِرِ الآیهِ. وکانَ القُربانُ تَأکلُهُ النّارُ، فَعَمَدَ قابیلُ إلَى النّارِ فَبَنى لَها بَیتا وهُوَ أوَّلُ مَن بَنى بُیوتَ النّارِ، فَقالَ: لَأَعبُدَنَّ هذِهِ النّارَ حَتّى تَتَقَبَّلَ مِنّی قُربانی.
منبع: الکافی: ج 8 ص 113 ح 92، کمال الدین: ص 213 ح 2، تفسیر العیّاشی: ج 1 ص 309 ح 78، بحار الأنوار: ج 23 ص 63 ح 3، دانشنامه قرآن و حدیث: ج 12 ص 57.
دو) الإمام الصادق(ع): إنَّ قابیلَ لَمّا رَأَى النّارَ قَد قَبِلَت قُربانَ هابیلَ قالَ لَهُ إبلیسُ: إنَّ هابیلَ کانَ یعبُدُ تِلک النّارَ، فَقالَ قابیلُ: لا أعبُدُ النّارَ الَّتی عَبَدَها هابیلُ ولکن أعبُدُ نارا اُخرى واُقَرِّبُ قُربانا لَها فَتَقَبَّلُ قُربانی، فَبَنى بُیوتَ النّارِ فَقَرَّبَ، فَلَم یکن لَهُ عِلمٌ بِرَبِّهِ عز و جل ولَم یرِث مِنهُ وُلدُهُ إلّا عِبادَهَ النّیرانِ.
منبع: علل الشرائع: ص 3 ح 1، دانشنامه قرآن و حدیث: ج 12 ص 59 و ر.ک: قصص الأنبیاء للراوندی: ص 66 ح 46.