سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صبح و شب در فراگیری دانش بودن، نزد خدا برتر از جهاد در راه خدای است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :207
بازدید دیروز :575
کل بازدید :3114565
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/9
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

ریختن ادرار گاو بر لبان محتضر، خرافه یا بهداشت؟! به قلم حامد شادفر
زرتشتیان مدعی اند که استفاده ی آنها از ادرار گاو جنبه ضد عفونی و بهداشتی داشته و گاه با افتخار از این کارشان یاد می کنند اما ریختن ادرار گاو روی لبان محتضر (شخصی که قرار است بمیرد) نشان می دهد که به کارگیری آن، قطعا جنبه خرافاتی داشته نه ضدعفونی.

ویلیام جکسن  Abraham Valentine Williams Jackson  )1862 ـ 1937م) خاور شناس معروف امریکایی در کتاب سفرنامه خود هنگام بازدید از شهر یزد و آیین زرتشتیان می‌نویسد:
«چون شخصی به حالت مرگ می افتد معمولا موبدی را فرا می خوانند تا آداب و اعمال واپسین را به جای آورد. موبد دعای "توبه ی گناهان" (پتیت پشیمانی) را می خواند، و آداب تدهین مرگ را با ریختن قطرات گمیز (ادرار ‌گاو) بر روی لبان مرده انجام می دهد.
وقتی که شخص مرد، موبد به آتشگاه می رود و برای آرامش روان مرده سروش درون را به جای می آورند. در ایران این آیین را روان برسم می‌گویند».
منبع: سفرنامه جکسن (ایران در گذشته و حال)، آبراهام والنتاین ویلیامز جکسن، ترجمه منوچهر امیری و فریدون بدره ای، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم 1387ش، ص 438.

همچنین مستشرق معروف آلمانی هانری رنه دالمانی (1863–1950)  در کتاب «سفرنامه از خراسان تا بختیاری» در مورد این آیین زرتشتیان می نویسد:
«وقتی که یکی از پیروان این مذهب احساس می کند که آخرین لحظه زندگانی او نزدیک شده است موبد را به بالین خود می طلبد. موبد حاضر می شود و چند جمله ای از اوستا که نشانه ی پشیمانی از گناهان است، می خواند و برای او طلب آمرزش می نماید و در حال خواندن دعا چند قطره بادیاب (ادرار گاو مقدس) روی لب های محتضر می ریزد».
منبع: سفرنامه از خراسان تا بختیاری، هانری رنه دالمانی، ترجمه محمد علی فره وشی، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1335ش، ص 809.

سفرنامه جکسن ص 438

سفرنامه جکسون ص 438

شناسنامه سفرنامه جکسنسفرنامه از خراسان تا بختیاری ص 809

سفرنامه از خراسان تا بختیاری ص 809

شناسنامه سفرنامه از خراسان تا بختیاری


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل