سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را دیدند با جامه‏اى کهنه و پینه زده . سبب پرسیدند فرمود : ] دل را خاشع کن و نفس را خوار ، و مؤمنان بدان اقتدا کنند در کردار . همانا دنیا و آخرت دو دشمنند نافراهم ، و دو راهند مخالف هم . آن که دنیا را دوست داشت و مهر آن را در دل کاشت ، آخرت را نه پسندید و دشمن انگاشت ، و دنیا و آخرت چون خاور و باختر است و آن که میان آن دو رود چون به یکى نزدیک گردد از دیگرى دور شود . و چون دو زنند در نکاح یکى شوى که ناسازگارند و در گفتگوى . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :284
بازدید دیروز :983
کل بازدید :3113280
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/6
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

رÙ?تار اÙ?اÙ? عÙ?Û?(ع) با Ù?Ù?سداÙ? اÙ?تصادÛ?(Û³) / Ø´Ù?اÙ? Ù? زÙ?داÙ? براÛ? Ù?رÙ?اÙ?دار Ù?Ù?Ø·Ù?Ù? اÛ? Ù?سÛ?عبه قلم ابن اثیر (درگذشت: 630 ق)
یزید بن حجّیه تیمی در جنگ جمل، صفّین و نهروان جزء یاران امام علی(ع) بود. سپس حضرت او را به فرماندار ری گماشت؛ امّا او از مالیات آنجا سی هزار درهم کم آورد. علی(ع) او را احضار و کمبود اموال را از او مطالبه کرد و پرسید: آنچه دریافتی، کجا پنهان کردی؟
پاسخ داد: چیزی برنداشتم.
علی(ع) با تازیانه او را نواخت و به زندان انداخت و سعد، غلام خود را زندان بان او قرار داد.
یزید از زندان گریخت و به معاویه پیوست. معاویه هم آنچه را که ربوده بود، به او بخشید. او به امام علی(ع) ناسزا می گفت. در شام اقامت گزید تا آنکه کار معاویه بالا گرفت و تمام خلافت به او رسید.
یزید با معاویه به عراق رفت و معاویه دوباره حکومت ری را به او سپرد.

متن عربی
علی علی الری یزید بن حجه التیمی تیم اللات ، فکسر من خراجها ثلاثین ألفا فکتب إلیه علی یستدعیه فحضر فسأله عن المال. قال: أین ما غللته من المال؟
قال: ما أخذت شیئا.
فخفقه بالدره خفقات وحبسه و وکل به سعدا مولاه.
فهرب منه یزید إلى الشام فسوغه معاویه المال فکان ینال من علی و بقی بالشام إلى أن اجتمع الأمر لمعاویه فسار معه إلى العراق فولاه الری.
و قیل: إنه شهد مع علی الجمل وصفین و النهروان ثم ولاه الری وهو الصحیح.

منبع:
الکامل فی التاریخ، ابن اثر، ج 3، ص 287 ـ 288؛ تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران (ترجمه ی تاریخ اثیر)، ج‏10، ص 56

برای آگاهی بیشتر از یزید بن حجیه به منابع زیر مراجعه شود:
تاریخ مدینه دمشق: ج 65 ص 147؛ الکامل فی التاریخ: ج 2 ص 367، الأخبار الموفّقیّات: ص 575 الرقم 374؛ تاریخ الطبری: ج 5 ص 54 و ص 273، أنساب الأشراف: ج 3 ص 215 و 216 و ج 5 ص 268، الأخبار الموفّقیّات: ص 575 الرقم 374، الکامل فی التاریخ: ج 2 ص 367،  الغارات: ج 2 ص 525 ـ 528.

یادآوری:
یک) امام علی(ع) یزید بن حجیه را از شاهدان بر حکمیت قرار داده بود.

دو) طبق بعضی نقل ها امام علی(ع) حکومت ری و دَستبی هردو را به یزید بن حجیه داده بود که منطقه ای وسیع را شامل می شد و اهمیت ریاست او خیلی بیشتر از یک وزیر بود. در عین حال شلاق و زندان نصیبش شد.

سه)  دستبى، معرّب دشتبى، منطقه ‏اى در جنوب غربى تهران امروز است. آن زمان وسیع بود و بین قزوین تا همدان را شامل مى ‏شد (ر. ک: معجم البلدان: ج 2 ص 454)


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل