سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخل، دشمنی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :256
بازدید دیروز :569
کل بازدید :2505634
تعداد کل یادداشت ها : 1491
99/4/18
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

به قلم مدیر سایت

یکی از اصطلاحاتی که در کتاب های زرتشتی فراوان دیده می شود، «مرگ ارزان» یا «مرگرزان» است. در عین حال که معنای این کلمه روشن است، برخی ادعا می کنند که این واژه به معنای اعدام نیست یا احتمال آن را می دهند.

دکتر کتایون مزداپور در یادداشت شماره 10 در فصل هشتمِ شایست ناشایست به دلیل تناسب نداشتن اعدام با گناهانی چون: جنباندن جسد، بیرون نیاوردن جسد از آب و حمل آن در باران که مجازات مرگ ارزانی برای آنها تعیین شده، احتمال داده است که مراد، مجازات اخروی است نه اعدام. به عبارت دیگر احتمالا یعنی در آخرت، سر چنین مجرمی را می برند نه اینکه در این دنیا اعدام شود. (صفحه 106)

تنها دلیل دکتر مزداپور برای چنین احتمالی، تناسب نداشتن اعدام با این جرم هاست. اما مگر چنین مجازات های نامعقول در کتاب های دینی زرتشتیان کم است؟! بله، اگر درصد مجازات های نامناسب، کم بود، چنین احتمالی قابل قبول بود اما چنین نیست.

برای نشان دادن اینکه «مرگ ارزان» به معنای اعدام است در ابتدا نگاهی می افکنیم به تعدادی از منابع دینی زرتشتی و سپس دیدگاه دو تن از صاحب نظران را می آوریم:

معنای «مرگ ارزان» در متون دینی

الف) در کتاب شایست ناشایست، صفحه 96 آمده است که وقتی گناهکارِ مرگ ارزان نزد موبد برجسته اعتراف به گناهش کرد و موبد دستور سربریدن او را داد، گناهکار بی درنگ پاک می شود.


شایست ناشایست ص 96

ب) در شایست نا شایست، صفحه 102 آمده است که هرگاه مرتکب گناه مرگ ارزانی، صادقانه توبه کند، موبد برجسته می تواند او را بکشد.


شایست ناشایست ص 102

ج) در کتاب صد در بندهش، صفحه 81 تصریح کرده است که مرگ ارزان یعنی شخص، زنده گذاشته نشود.


صد در بندهش ص 81

دیدگاه صاحب نظران

یک) موبد دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس پیشین انجمن موبدان تهران ـ در کتاب دانشنامه ی مزدیسنا صفحه 432 در توضیح «مرگ ارزان» نوشته است: «به معنی سزاوار مرگ است».

دو) موبد رستم شهزادی در کتاب واژه نامه پازند، صفحه 300 ذیل «مرگ ارزان» نوشته است: «گناه سزاوار مرگ، محکوم به مرگ، گناه کبیره، آخرین درجه گناه که مرگ بر او ارزانی خواهد بود».

یادآوری

گاهی شخصی که مرتکب گناه مرگ ارزانی می شده، ممکن بود از مجازات اعدام رهایی یابد مثلا با انجام ازدواج با محارم، مورد عفو قرار می گرفت اما این به معنای این نیست که «مرگ ارزانی» به معنای اعدام نبوده.

یک مثال: در زمان ما طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حکم قاتل، اعدام است. اما قاتلانی که مورد عفو خانواده ی مقتول قرار گیرند، اعدام نمی شوند. کسی با مشاهده ی چنین چیزی نمی تواند نتیجه بگیرد که حکم قاتل، اعدام نیست.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل