سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری مایه دوری از خداوند است که به سرپیچی کردنها نیرو می بخشد؛ پس شکمهایتان را پر نکنید که نورحکمت در سینه هایتان خاموش می شود [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آمار

بازدید امروز :122
بازدید دیروز :566
کل بازدید :3112135
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/5
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

به قلم مدیر سایت

حاجب بن زراره بن عدس تمیمی از بزرگان و حاکمان عرب در زمان جاهلیت (پیش از اسلام) بود. وی گاهی رئیس قبیله ی بنی تمیم می شد. حاجب زرتشتی شد و با خواهرش ازدواج کرد اما در زمان های بعد، پشیمان شد.

وی پیش از ولادت حضرت محمد(ص) به دنیا آمده بود. پس از آنکه حضرت محمد(ص) پیامبری خود را اعلام کرد، مسلمان شد و به قدری اعتماد پیامبر اسلام(ص) را جلب کرد که حضرت او را برای جمع آوری زکات فرستاد.

وقتی که حاجب مال فراوان از پادشاه ایران (ظاهرا انوشیروان) قرض گرفت، تنها کمان خود را به عنوان گرو نزد او گذاشت و به وعده اش وفا کرد. این خاطره نشان می دهد که او مورد اعتماد شاه ایران بوده است.
حاجب حدود سال سوم هجرت از دنیا رفت.

یادآوری
ابن اثیر از یکی از علما نقل کرده که برادر حاجب یعنی لقیط بن زراره با دختر خود دختنوس ازدواج کرد.
اما با بررسی ای که انجام دادیم چنین چیزی ظاهرا اشتباه است.

متون عربی و منابع
وقد کان فی العرب من تزوج ابنته وهو حاجب بن زراره تمجس وفعل هذه الفعله.
منبع: المحرر، ابن عطیه اندلسی (درگذشت: 546 ق)، ج 2، ص 30؛ الجامع لاحکام القرآن، قرطبی (درگذشت: 671 ق)، ج 5، ص 104

زراره بن عدس التمیمی، وابنه: حاجب بن زراره وکان تزوّج ابنته ثم ندم.
منبع: المعارف، ابن قتیبه دینوری (درگذشت: 276 ق)، ص 621

حاجب بن زراره بن عدس بن زید بن عبد الله بن دارم الدارمی التمیمی والد عطارد یأتی ذکره فی ترجمه صفوان بن أسید فی حرف الصاد المهمله وفیه قصه إسلامه وأن النبی(ص) بعثه على صدقات بنی تمیم.
وقد مضى له ذکر فی ترجمه أکثم بن صیفی فی القسم الثالث ویأتی له ذکر فی ترجمه خالد بن مالک
قال المرزبانی کان رئیس بنی تمیم فی عده مواطن وهو الذی رهن قوسه عند کسرى على مال عظیم ووفى به.
منبع: الاصابه، ابن حجر (درگذشت: 852 ق)، ج 1، ص 656 ـ 657

و حاجب بن زراره بن عدس بن زید ابن عبد الله بن دارم
منبع: المحبر، محمد بن حبیب بغدادی (درگذشت: 245 ق)، ص 134 (هنگام شمارش حاکمان عرب)

حاجب بن زراره بن عدس الدارمی التمیمی (… – نحو 3 ه‍ =… – نحو 625 م ): من سادات العرب فی الجاهلیه.
کان رئیس تمیم فی عده مواطن. وهو الذی رهن قوسه عند کسرى على مال عظیم ووفى به. وحضر یوم شعب جبله ( من أیام العرب المعروفه ) قبل 19 أو 17 سنه من مولد النبی(ص) وأدرک الاسلام وأسلم.
وبعثه النبی(ص) على صدقات بنی تمیم، فلم یلبث أن مات.
منبع: الاعلام، زرکلی (درگذشت: 1410 ق)، ج 2، ص 153

قال بعض العلماء: إنّ المجوسیه کان یدین بها بعض العرب بالبحرین، و کان زراره بن عدس و ابناه حاجب و لقیط، و الأقرع بن حابس و غیرهم مجوسا، و إنّ لقیطا تزوّج ابنته دختنوس و سمّاها بهذا الاسم الفارسی.
منبع: الکامل فی التاریخ، ابن اثیر (درگذشت: 630 ق)،  ج‏1، ص 587


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل