>در میان زرتشتیان تفسیر اعداد و ارقام فراوان به چشم می خورد؛ تفسیرهایی که هیچ پایه تاریخی و مورد قبول ندارد. دکتر خورشیدیان در مورد نه بند بودن عصای زرتشت چنین می گوید:
«در نگاره هائی که از اشوزرتشت ترسیم شده این پیامبر بزرگ ایرانی، عصایی 9 (نه) بند در دست دارد ... این 9 بند یا نه تکه، نشان از 9 اصل از چکیده دین زرتشتی را به ما می آموزد که من کوشش می کنم، برای شما بصورت بسیار فشرده بیان کنم. آن وقت خود خواهید فهمید که چرا و چگونه این پیامها که پایه دین زرتشتی را تشکیل می دهد، هرگز قدیمی نمی شود و نه تنها برای انسانهای امروزی، تازه و بکر و عملی و قابل پیاده کردن است...»
سپس نویسنده، آن نه اصل را اینگونه بر می شمرد:
باور به یکتایی خدا، باور به پیامبری اشوزرتشت، باور به بقای روان و جهان واپسین (جهان مینوی)، باور به اشا (راستی و هنجار)، باور به گوهر آدمی و آدمیت، باور به هفت پایه کمال، باور به داد و دهش و دستگیری از نیازمندان، باور به مقدس بودن چهار آخشیج (آب، باد، خاک، آتش)، باور به فرشکرد بودن.
پس از آن بعنوان پرسشگر، چنین آمده است:
«واقعا برای من خیلی جالب بود. حقیقتا نمی دانستم که این چوبدستی که در دست چپ اشوزرتشت ترسیم شده یا پوشش سدره به این سادگی این همه فلسفه و حرف و سخن دارد... بسیار بهره مند شدم. فکر نمی کردم که پیامهای این پیامبر ایرانی این همه امروزی باشد.»
و بعد به عنوان پاسخ می نویسد:
«بی جهت نیست که شاعر می فرماید: چشم دل باز کن که جان بینی . هرچه نادیدنی ست آن بینی یا چشمها را باید شست . جور دیگر باید دید.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص 52 ـ 56)
به هرحال نویسنده در مورد نه بند بودن عصای زرتشت در تصویر او قلم فرسایی کرده و شرح و تفسیر می کند.
جناب خورشیدیان!
شما ابتدا ثابت کنید که چنین عکسی برای زرتشت است و ثابت کنید که او عصای نه بند داشته بعد چنین تفسیرهایی را بیان کنید.
به فرض که او عصایی نه بند داشته، از کجا می گویید نه بند اشاره به این نه اصل دارد؟! اگر عصای او سه بند بود می گفتید: اشاره به پندار و گفتار و کردار نیک دارد. اگه چهار بند بود می گفتید: اشاره به چهار آخشیج (آب، باد، خاک، آتش) دارد. به هرحال بندهای عصا به هر تعداد باشد می توان به تعداد آنها حرف خوب درست کرد.
لینک مرتبط:
هیچستان