سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به بازماندگان دیگران نیکى کنید تا بر بازماندگان شما رحمت آرند . [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :54
بازدید دیروز :95
کل بازدید :3057413
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/1/9
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*دکتر اردشیر خورشیدیان در کتاب «پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان» از صفحه 70 تا 76 یازده دلیل در مورد تحریف نشدن گاتاها بیان داشته. در ابتدا می نویسد: «بنا به دلایل زیر کتاب آسمانی ما زرتشتیان «گاتاها» تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته و تحریف نشده است.»
خلاصه دلایل او بدین قرار است:

دلیل 1 ـ پیروان بسیاری از مذاهب جهان تصور می کنند که تنها دین آنان برحق است و بقیه دوزخی هستند. در حالی که هرکس به اصول ادیان خدایی باور داشته باشد و کوشش کند به خدا نزدیک باشد، در بهشت جای دارد.

دلیل 2 ـ پیروان بسیاری از مذاهب گوناگون در تلاشند تا با دید خود، دنیا را ببینند؛ چون مخاطبانشان پیروان همان مذهب هستند و مسائل را یک طرفه مطرح می کنند.
یادآوری: دو دلیل اول نیازی به پاسخ ندارد.

دلیل 3 ـ تمام بخشهای اوستا بخاطر زبان و فرهنگ حاکم بر آن، تفکیک پذیر است. زبانشناسان و متخصصان وقتی آن را می خوانند بخوبی متوجه می شوند که گاتاها از بقیه ی بخشهای اوستا جداست. در همه جای اوستا، از گاتاها بعنوان پیام آور اشوزرتشت مکررا ستایش شده است.
دانشمندان دین شناس گفته اند که تمام مطالب گاتاها از خود پیامبر است. نه تنها دست نخورده بلکه دقیق و کامل است.
یادآوری: اینکه دانشمندان ثابت کرده اند گاتها دست نخورده مانده، دلیل نیست. مثل اینکه کسی از ما بپرسد: به چه دلیل قرآن تحریف نشده؟ جواب دهیم: دانشمندان گفته اند. اگر بنا باشه اینطور دلیل آورد همه ادعاها دارای دلیل هستند چون عده ای پیدا می شوند که آن را تأیید کنند.

دلیل 4 ـ گاتاها با خط دین دبیره نوشته شده خطی که هنوز هم کامل ترین خط جهان است. کمتر کسی می توانسته تلفظ آن را عوض کند چه برسد که بخواهد مضمون آن را دستکاری کند.
یادآوری: به فرض دلیل چهارم شما را قبول کنیم. خودتان می گویید: کمتر کسی می توانسته عوض کند. از کجا همین افراد کم، آن را دستکاری نکرده باشند؟

دلیل 5 ـ مطالب گاتاها بسیار کلی و همیشگی و زمان و مکان بر آن تأثیر ندارد. در آن به هیچ سنن و آداب ویژه ای اشاره نشده تا در گذر زمان تغییر کند.
یادآوری: آیا هیچ کس دیگر نمی تواند حرفی کلی و کاربردی برای همه زمانها و مکانها بزند؟ جمله هایی مثل ظلم بد است؛ دروغ بد است چیزهایی نیست که دیگران نتوانند بر زبان بیاورند.

دلیل 6 ـ مردم ایران در دوران کورش و داریوش به این زبان سخن نمی گفتند. هیچ کتاب و کتیبه ای در دنیا به این زبان یافت نشده تا بتوان ادعا کرد که کسی اشعاری به گاتاها افزوده باشد.
یادآوری: گویا جناب خورشیدیان تصور می کند که باید از همه زبانهای رایج در دنیا اثری در قالب کتاب یا کتیبه مانده باشد. اما توجه داشته باشیم که وقتی پیامبری کتابی آسمانی را برای هدایت مردم می آورد، باید به زبان آنها باشد. پس باید گاتها به زبان جمعیتی عظیم باشد هرچند به فرض آن زبان در عصر کورش و داریوش از بین رفته باشد.

دلیل 7 ـ تا پنجاه سال پیش هرکس می خواسته موبد شود باید گاتاها را حفظ می کرده و آنان اجازه نمی دادند کسی چیزی به آن بیفزاید یا کم کند.
یادآوری: شما از وضعیت موبدان در پنجاه سال پیش خبر دارید. از کجا می گویید هزار سال پیش و دوهزار سال و سه هزار سال پیش نیز همین شیوه را موبدان داشته اند؟ اثبات این ادعا غیر ممکن است.
جالب آنکه نویسنده در چند سطر بعد، ضمن دلیل هشتم می نویسد: «... گاتاها که کتاب آسمانی ماست بین کتاب یسنا جا گرفت که پس از چند هزار سال، بوسیله اوستاشناسان از بقیه قسمتهای یسنا شناخته شده و جدا گردید.» (ص 74)
از یک طرف ادعا می کنید موبدها همواره گاتاها را حفظ می کردند و اجازه تحریف نمی دادند و از طرف دیگر می گویید: پس از هزاران سال گاتاها شناسایی شد!

دلیل 8 ـ اوستا دو نسخه داشت که به دستور اسکندر یکی سوزانده شد و دیگری را به یونان بردند و خبری از آن نیست. در زمان اشکانیان قطعه های پراکنده اوستا گردآوری شد و دوباره نگارش یافت. گاتاها را نیز در ضمن آن گنجاندند و پس از چند هزار سال بوسیله اوستا شناسان شناسایی شد. گاتاها در لابلای بخشهای اوستا ناشناس باقی ماند و در نتیجه کسی نتوانست آن را تحریف کند.
یادآوری: به فرض این داستان شما را پذیرفتیم و قبول کردیم که گاتاها از عصر اشکانان تا این زمان دست نخورده باقی مانده. اما از کجا می گویید در طول بیش از هزار سال قبل از اشکانیان، تحریفی در آن راه نیافته است؟

دلیل 9 ـ این ادعا اشتباه است که فقط دو نسخه از اوستا وجود داشته بلکه در همان عصر هزاران نسخه دستنویس اوستا در سراسر ایران وجود داشته است. در هر آتشکده دست کم یک نسخه کامل از اوستا وجود داشته و دشمنان نتوانسته اند تمام نسخه های اوستا را از بین ببرند.
یادآوری: این یکی از ادعاهای شاخ‌دار است که نیاز به توضیح ندارد. این دلیل برخلاف ادعای شماره هشت است.

دلیل 10 ـ در گذشته اوستا را بر دوازده هزار پوست گاو نوشته بودند. کتابی به این بزرگی و سنگینی برای مطالعه نبوده و جنبه کاربردی نداشته است.
یادآوری: ندانستیم چگونه این دلیل برتحریف نشدن گاتاها است.

دلیل 11 ـ موبدان هرچه را که فکر می کردند مفید است می توانستند در کتابی جداگانه بنویسند و لزومی نداشت در گاتاها دست ببرند.
یادآوری: چه دلیل محکمی! بنابراین تحریف در هیچ کتاب دینی راه نیافته چون هرکه هرچه بخواهد می تواند در کتابی مستقل بنویسد.

لینک مرتبط:
هیچستان


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل