دیروز توفیق ملاقات و گفتگو با دوست گرامی جناب آقای سیاوش امیرشاهی را در قم برای اولین بار پیدا کردم. او گذشته از آنکه در وبلاگ خود با عنوان «نقد دین زرتشت» فعالیت دارد، با گذاشتن پیام های متعدد در این تارنما نیز در بحث ها شرکت می کند.
در مدت یک ساعتی که با هم بودیم از زوایای گوناگون در مورد دین زرتشتی و مسیحیت، صحبت به میان آمد. جناب امیرشاهی را جوانی پرنشاط و اهل مطالعه یافتم. منبع مطالعات او صرفا اینترنت نیست بلکه به مطالعه ی کتاب های گوناگون زرتشتیان نیز می پردازد. برخلاف من که به سایت ها و وبلاگ های دیگر به ندرت سر می زنم، او همواره سایتهای زرتشتیان و مخالفان آنها را مورد مطالعه قرار می دهد.
افول فعالیت زرتشتیان در اینترنت
می گفت: حدود یک سال است که فعالیت زرتشتی گری در اینترنت رو به افول نهاده و بسیاری از تارنماهایی که روزی به تبلیغ زرتشتی می پرداختند، از رونق افتاده اند و به روز نمی شوند. وی علت آن را روشنگریهای پژوهشگران مسلمانی دانست که در سالهای اخیر با ورود به فضای اینترنت، به نقد زرتشتی پرداخته اند و زرتشتی گری را از رونق انداخته اند.
احتمال دادم جمهوری اسلامی وارد شده و فعالیت آنها را محدود کرده است. وی در مورد مسیحیت این را پذیرفت اما در مورد زرتشتی اظهار داشت که با توجه به اطلاعاتی که دارم، علت خاموشی زرتشتی همان اطلاع رسانی است نه فعالیت های پلیسی.
او بر این باور بود که زرتشتی ها هیچ حرفی برای گفتن ندارند. تنها چیزی که سبب شده تا به حال باقی بمانند، پناه بردن به نژادپرستی و تمسک به ایران باستان است. اگر نژادپرستی از آنان گرفته شود، به سرعت از بین می روند.
وضعیت مسیحیت
در این ملاقات دانستم که آقای امیرشاهی علاوه بر زرتشتی، در مورد دین مسیحی نیز کار می کند و با مسیحیان به مناظره می پردازد. بخشی از صحبت های ما مقایسه ی دو دین زرتشتی و مسیحی بود. وی مسیحیت را پرمحتواتر از زرتشتی می دانست. قائل بود مسیحیان حرف بیشتری برای گفتن دارند؛ زیرا از ثروت و جمعیت بسیار بیشتری برخوردارند و از فلسفه ی یونان فراوان بهره برده اند. این سبب شده که کتاب های بسیار بیشتر و پرمحتواتری بنویسند و بتوانند اعتقادات خود را توجیه کنند. در عین حال مسیحیان نیز در برابر مسلمانانی که به درستی با مبانی اسلام آشنایی دارند، تاب مقاومت ندارند و زود زمین می خورند. برای همین است که کشیشان آنها هنگام بحث با مسلمانان همینکه متوجه شوند طرف مقابل دارای معلومات است، از ادامه ی بحث خودداری می کنند.