*موبدان، حاضر به اعتراف به این ضعف اساسی در دین خود نیستند که دین زرتشتی هیچ چیز علمی و یقینی ندارد. به نظر می رسد موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ متوجه این اشکال بزرگ شده است و برای معتبر نشان دادن این دین، منکر نیازمندی ادیان به دلیل و برهان شده است. می نویسد:
«دین و باورهای مذهبی بر پایه دلیل و برهان علمی بوجود نیامده و خیلی از باورهائی که همه پیروان مذاهب به آن معتقدند و در زندگی بکار می بندند، صرفا علمی نیست.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص 17)
در صفحه ی بعد، پرسشگر می گوید:
«ما نبایستی در مورد تحلیل منطقی مذاهب مختلف که صحبت می کنیم، تنها بدنبال دلائل علمی صرف تکیه کنیم.»
موبد خورشیدیان جواب می دهد:
«کاملا درست است.»
البته او در ادامه توضیح می دهد که بخشی از باورها را باید عقل بپذیرد.
او با این سخنان، می خواهد به خواننده القا کند که هرجا دلیل علمی، برای باورهای زرتشتی نداشتیم، نباید روی آن تأکید کند؛ چون همه ی باورهای دینی براساس علم نیست.
او این سخنان را بعد از بحث از تاریخ تولد زرتشت مطرح می کند که نتوانسته آن را اثبات کند و در نتیجه به این پناه برده که چون زرتشتی ها فلان تاریخ را پذیرفته اند، پس قابل قبول است!
یادآوری
ممکن است گفته شود: در اسلام نیز برای برخی امور، دلیل علمی و عقلی نیست مثل اینکه هررکعت نماز دو سجده دارد نه یک سجده.
توضیح: دست کم یکی از چهارده معصوم(ع) به دو سجده در هر رکعت سفارش کرده و در جای خود با دلیل و برهان، اعتبار گفته های او به اثبات رسیده است. بنابراین دو سجده، دلیل علمی مستقیم ندارد بلکه منشأ و ریشه ی آن، علمی است. این قضیه مثل این می ماند که پزشک متخصص به ما می گوید: فلان دارو را روزی سه بار بخور؛ در حالی که ما هیچ دلیلی برای مصرف آن دارو به این صورت نمی دانیم ولی چون شخص متخصص و قابل اعتماد به آن دستور داده می پذیریم و این کار ما ریشه ی علمی پیدا می کند.
اما خیلی از باورهای زرتشتی ها روی هواست و هیچ ریشه ی علمی ندارند چنانکه در "هیچستان" موارد متعدد را بیان کردم.
چهار بار در قرآن آمده است: «هاتوا برهانکم، برهان و دلیل خود را بیاورید» (بقره 111، انبیاء 24، نمل 64، قصص 75)
همچنین می فرماید: «لَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ؛ چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن» (اسراء، 36)